Czy warto, by program do zarządzania flotą współpracował z innymi systemami obecnymi w firmie? Co to nam da i jakie mogą być z tego korzyści. Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule. Wojciech Lewandowski Na początku były kalkulatory, później Excel, a następnie programy do zarządzania pojazdami, z których wydrukowane wyniki trzeba było wpisać do innych programów. Nie cieszyły się dużym zainteresowaniem, ponieważ wszystkie dane trzeba było do nich ręcznie wpisywać, by uzyskać jakiekolwiek zestawienia. Wiele osób twierdziło, że szybciej jest podliczyć na kalkulatorze dane, niż zrobić zestawienie w programie. Niestety, mieli dużo racji.Przełomem stało się wprowadzenie na polskim rynku kart flotowych przez BP, a później inne firmy paliwowe. Zaczęły one udostępniać oprócz przerażających rozmiarów faktur także specyfikację transakcji w formie plików. Kiedy udostępniliśmy w naszym programie Flota Commandor funkcję umożliwiającą importowanie i automatyczną obróbkę załączników do faktur, to nagle program stał się bardzo interesujący dla administratorów flot. Taki był początek współpracy programów flotowych z innymi systemami.Część pierwsza– współpraca z dostawcami Krok pierwszy: faktury paliwoweZe względu na dużą liczbę pozycji transakcji na fakturach paliwowych obróbka ich za pomocą programu flotowego daje bardzo dużą oszczędność czasu.Jak firmy paliwowe dostarczają pliki załączników do faktur? Są dwie metody. Pliki można pobierać z portali internetowych, np. Orlenu, BP itp. lub otrzymywać jako załączniki do e-maili wysyłanych przez firmy paliwowe. Najczęściej wystarczy kontakt z biurem obsługi kart paliwowych i prośba o to, by takie pliki były przesyłane. Później nie musimy już o tym pamiętać.Co właściwie robi program z plikiem transakcji? Dla każdego tankowania lub innego zakupu sprawdza, czy podany numer pojazdu jest prawidłowy, według daty i godziny zakupu odszukuje w systemie, kto był użytkownikiem tego pojazdu, jaki z tym pojazdem i pracownikiem związany jest MPK (centrum kosztowe), jaki dział, oddział itd. i przypisuje do nich ten koszt.Podane przez firmy paliwowe numery produktów umożliwiają programowi automatyczne przypisanie zakupu do odpowiedniej grupy kosztów wg ustalonej przez fleet managera tabeli. W ciągu 20 sekund otrzymujemy pełny opis faktury do celów księgowych. Nazw na tak utworzony dokument jest sporo: dekretka, korespondentka czy po prostu opis faktury.W najprostszym przypadku opis faktury jest drukowany i później ręcznie wpisywany do systemu księgowego lub systemu obiegu dokumentów. Informatycy żartobliwie nazywają to interfacem białkowym. Czy może być lepiej? Może. O tym w części trzeciej tego artykułu.Na szczęście, mamy konkurencję i szybko okazało się, że automatyczna obróbka elektronicznych załączników do faktur jest tak ważna dla fleet managerów, że w krótkim czasie wszystkie koncerny paliwowe obecne na polskim rynku zaczęły dostarczać załączniki elektroniczne do faktur.Obecnie można otrzymać pliki transakcji z BP, Orlenu, Shell, Statoil, Lotos oraz wielu mniejszych sieci sprzedaży paliw. Pliki takie oferują także emitenci kart paliwowych, tacy jak DKV i UTA. Krok drugi:faktury serwisoweJeśli można ułatwić sobie życie z fakturami paliwowymi, to dlaczego nie z fakturami za serwis i naprawy? Oczywiście, można, lecz tutaj jednak sprawa jest trochę bardziej skomplikowana.Poziom pierwszy– dealerZałączniki do faktur można otrzymać bezpośrednio od dealera wykonującego usługę. Tak zwane systemy DMS, czyli komputerowe systemy zarządzania serwisem, używane przez dealerów Fiata, Forda, Toyoty i kilku innych marek, mają funkcję pozwalającą generować załączniki do faktur zgodne z programami Softry.Systemami DMS, które udostępniają takie możliwości, są m.in. programy produkcji firmy Softrvig Systemy Informatyczne Sp. z o.o., DMS Autostacja i firmy JBR Rogowiec. Sp.j. DMS JBR.W praktyce klienci Softra mają ten problem, że czasami pracownicy stacji serwisowych nie wiedzą, że używane przez nich systemy mają możliwość generowania załączników do faktur. Czasami dowiadują się tego od fleet managerów lub to my musimy im tłumaczyć, jak się generuje takie pliki. Poziom drugi – dealer zarządzający lub importerDla kierowników dużych flot rozsianych po całej Polsce wygodniej jednak jest dostawać faktury nie od każdego dealera z osobna, lecz zbiorczą fakturę za wszystkie usługi, jakie zostały zrealizowane w danej sieci dealerskiej. Stąd zrodziła się potrzeba wystawiania zbiorczych faktur przez tzw. dealera zarządzającego. W ramach wewnętrznego systemu wymiany danych sieci dealerskiej do dealera zarządzającego spływają informacje o wszystkich usługach dla danego klienta i wystawiana jest faktura zbiorcza. W niektórych sieciach serwisowych taką usługę realizuje importer lub wydzielony przez niego do tego celu podmiot. Takie usługi realizuje sieć m.in. Toyoty, Forda, Volkswagena, Nissana, Hondy, Suzuki, Hundaia, KII.Niestety, wciąż jeszcze są sieci dealerskie, które nie udostępnią możliwości otrzymania zbiorczej faktury. Krok trzeci: CFM, sieci oponiarskie itp.Potrzebę elektronicznej wymiany danych doceniają także firmy zarządzające usługowo flotami (CFM) i firmy specjalizujące się w obsłudze serwisowej flot. Elektroniczne załączniki do faktur można otrzymać m.in. od takich firm jak LeasePlan, Masterlease, Arval, Toyota Marki, Carolina, AP Flota i wiele innych.Załączniki do faktur zgodne z systemem Softra udostępniają także firmy z innych branż jak np.: firmy oponiarskie (Partner Opony Polska itp.), ubezpieczeniowe (Hestia itp.), szybkie serwisy (Carman) i wiele innych świadczących usługi dla flot. Krok czwarty: mali, lokalni dostawcyFleet managerowie, którzy chcą sobie ułatwić życie, dążą do tego, by jak najwięcej faktur otrzymywać wraz z elektronicznymi załącznikami. Unikają w ten sposób konieczności ręcznego ich wprowadzania. Problemem są mali dostawcy usług, małe sieci paliwowe, lokalne warsztaty itp.Softra oferuje dwa rozwiązania w tym zakresie. Jeśli dostawca używa typowych programów do fakturowania, np. Symfonia Start, to także pliki wygenerowane z takich programów może przesłać do fleet managera jako załącznik do e-maila. Można je zaimportować do programu flotowego Flota Commandor. Jeśli dostawca używa jakiegoś nietypowego programu, to może zapisać specyfikację transakcji np. w pliku Excel o określonej strukturze. Z takich plików można importować dane do systemu flotowego. Krok piąty:telefonyWielu administratorów flot zajmuje się także administrowaniem innym wyposażeniem pracowników, w tym m.in. telefonami. Program Flota Commandor nie tylko wspomaga ewidencję telefonów, kart SIM, zestawów głośnomówiących i innych urządzeń, ale także rozliczenie kosztów telefonów na podstawie billingów.Sieci komórkowe dostarczają załączniki do faktur w dwóch układach. Pierwszym jest pełny billing z wykazem prowadzonych rozmów i innych usług. Zaimportowanie go do programu Flota Commandor pozwala na bardzo dokładną analizę rozmów z podziałem np. na rozmowy w ramach firmy, poza firmę.Nie zawsze jest potrzebna tak duża szczegółowość. Można otrzymać z firm telefonicznych wykaz kosztów przypadających na poszczególne telefony bez rozbicia na poszczególne rozmowy. Taki wykaz zupełnie wystarcza, by skontrolować wydatki w porównaniu z założonymi w programie limitami, przydzielić koszty do właściwych osób i MPK itp. Program Flota Commandor potrafi obrabiać nie tylko dane z sieci komórkowych ale także wykazy kosztów za rozmowy z telefonów stacjonarnych TP S.A. ZyskiCzy można całkowicie wyeliminować ręczne wprowadzanie danych z papierowych faktur do systemu komputerowego? Niestety, nie. Zawsze może zdarzyć się awaryjne tankowanie za gotówkę, faktura z małego serwisu itp. sytuacje. Ważne, by takich faktur było jak najmniej. Obróbka plików przez program jest zdecydowanie szybsza niż ich ręczne wprowadzanie do systemu czy ręczne opisywanie w systemie obiegu dokumentów.Unika się błędów ludzkich, a przy okazji sprawdzana jest poprawność danych. System nie tylko obrabia fakturę prawidłowo ją opisując, ale także wykonuje weryfikację faktury pod wieloma względami. Np. system wykrywa tankowanie niewłaściwego paliwa lub tankowanie paliwa premium niezgodnie z polityką flotową. Wykrywane są nadmierne przepały, a w przypadku faktur serwisowych faktury niezgodne z wystawionymi wcześniej autoryzacjami serwisowymi. W przypadku faktur z serwisów można sprawdzać poziom udzielonych rabatów, a faktury z CFM system może kontrolować na zgodność z zapisanymi w nim umowami. Nie do przecenienia jest fakt, że faktury importowane z dostarczonych przez dostawcę plików zawierają dokładny wykaz części materiałów i usług. Umożliwia to kontrole częstotliwości wykonywanych wymian części, ich cen i udzielonych rabatów.Dokładna specyfikacja tankowań dostarczana przez koncerny paliwowe zawiera m.in. stan licznika, miejsce tankowania i dokładną ilość paliwa. Umożliwia to wykorzystanie tych danych do kontroli przebiegów i zużycia paliwa wtedy, gdy firma nie decyduje się na zastosowanie GPS-ów.