Rząd irlandzki, spółka ESB – największy koncern energetyczny w kraju oraz Alians Renault-Nissan ogłosiły podpisanie porozumienia partnerstwa światowego, które uczyni Irlandię jednym z najbardziej zaawansowanych krajów europejskich w zakresie transportu z wykorzystaniem samochodów elektrycznych. Ostateczne porozumienie dotyczy w szczególności zapewnienia samochodów elektrycznych przez Alians Renault-Nissan, począwszy od 2011 roku, utworzenia przez ESB infrastruktury ładowania na poziomie krajowym, jak również polityki i działań zachęcających, które wprowadzi rząd, aby zachęcić do wprowadzenia jak największej liczby samochodów elektrycznych. Irlandzki rząd ogłosił dzisiaj, że wszyscy nabywcy samochodów elektrycznych otrzymają bonus w wysokości 5000 euro. Nabywcy irlandzcy zostaną zwolnieni z opłaty rejestracyjnej. Minister ds. komunikacji, energii i zasobów naturalnych, Eamon Ryan, nazwał to porozumienie konkretnym przykładem polityki rządowej. Program rządu zapowiada chęć reformy sektorów energetycznego i transportowego w Irlandii. Dokonaliśmy ogromnych postępów w zakresie energii odnawialnej, wydajności energetycznej i obecnie podejmujemy się elektryfikacji naszej floty transportowej. Celem rządu irlandzkiego jest to, aby samochody elektryczne do 2020 roku stanowiły 10% irlandzkiego parku. Dzisiejsze porozumienie z Aliansem Renault-Nissan przewiduje 2000 samochodów elektrycznych na irlandzkich drogach w 2011 roku. To pozwoli nam na osiągnięcie, a nawet przekroczenie założonych celów. ESB dostarczy infrastrukturę ładowania do domów nowych właścicieli samochodów elektrycznych. Irlandzcy kierowcy mogą więc oczekiwać pomocy finansowej, samochodów elektrycznych i punktów ładowania. To wszystko sprawi, że samochody elektryczne będą dla nich dobrym wyborem. ESB zainstaluje na terenie całego kraju 3500 punktów ładowania do grudnia 2011 roku. Program już został rozpoczęty w Dublinie, a punkty ładowania zostaną również niedługo zainstalowane w Cork, Galway, Waterford i Limerick. ESB ponadto zamierza otworzyć do końca 2011 roku 30 stacji szybkiego ładowania, rozmieszczonych na terenie całego kraju, z których dziewięć zostanie uruchomionych pod koniec tego roku. Dla dyrektora generalnego ESB, Padraiga McManusa, dzisiejsza wiadomość oznacza nowy znaczący etap dla rozwoju systemu transportowego o zerowej emisji: ESB jest w trakcie wdrażania infrastruktury w całym kraju, aby umożliwić rozwój samochodów elektrycznych. Irlandia będzie jednym z pierwszych krajów na świecie, który utworzy krajową sieć ładowania elektrycznego, co zagwarantuje przedsiębiorcom nowe możliwości i będzie sprzyjać powstaniu nowych miejsc pracy, przy jednoczesnych korzyściach dla środowiska z uwagi na środki transportu nieemitujące dwutlenku węgla. Nissan będzie sprzedawać w Irlandii swój model LEAF, 5-osobowy samochód z elektryczną klapą tylną, już od początku roku 2011, a kilka miesięcy później Renault zaproponuje swój lekki elektryczny samochód dostawczy, Kangoo Z.E. Do końca 2011 roku Renault wyprodukuje około stu prototypów Fluence Z.E. w ramach projektu pilotażowego przewidzianego w Irlandii. Elektryczny sedan, do użytku zarówno prywatnego, jak i służbowego - Fluence Z.E. będzie dostępny w sprzedaży w Irlandii w 2012 roku.Te trzy samochody będą wyposażone w akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji, wyprodukowane przez spółkę Automotive Energy Supply Corporation (AESC), w ramach joint-venture z Nissanem, NEC i NEC Tonkin.