Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Na fabrycznym gazie

LPG2 optPolska jest obecnie liderem w Unii Europejskiej pod względem liczby samochodów wyposażonych w instalacje gazowe (dystansując nawet rynki tradycyjnie kojarzone z autogazem: Holandię czy Włochy). Spośród ponad 18 mln zarejestrowanych w naszym kraju samochodów osobowych, ponad 2,7 mln pojazdów (czyli 15%) zasilanych jest gazem płynnym. Tym samym, co siódmy samochód osobowy korzysta z tańszego paliwa, jakim jest LPG. Wojciech Mackiewiczgazeo.pl Rynek montażu instalacji LPG w Polsce zdominowany jest przez wyspecjalizowane, niezależne warsztaty. Według danych portalu Gazeo.pl, obecnie działa w Polsce ok. 1750 warsztatów zajmujących się montażem instalacji autogazu. W latach 90. XX w. dynamiczny rozwój branży LPG w kraju bazował na samochodach używanych, w których montowano instalacje podciśnieniowe pierwszej i drugiej generacji, co niekiedy, w bardziej zaawansowanych technicznie pojazdach, przysparzało problemów montażystom i użytkownikom. Producenci samochodów, niechętni nowościom, widzący w autogazie wyłącznie dodatkowe problemy, unikali poszerzania swojej oferty o modele zasilane gazem. Wiele było także zastrzeżeń do jakości autogazu, który wpływał na trwałość i niezawodność instalacji LPG. Auta z LPG prosto z salonu?Nieliczne przypadki sprzedaży aut z fabryczną instalacją LPG z lat 90. oraz z przełomu wieków (FSO, Peugeot, Daewoo, Kia, Opel) nie wpłynęły znacząco na zmianę charakteru rynku autogazu w Polsce. Konieczność zbudowania powszechnego i właściwego zaplecza technicznego oraz wyszkolenia odpowiedniej kadry zniechęcała producentów ze względu na niezbędne w takim przypadku poważne nakłady finansowe.Obecnie, gdy ceny benzyny i oleju napędowego nieustannie rosną, przekraczając kolejne bariery psychologiczne, producenci, coraz mocniej walcząc o rynek, zaczęli chętniej oferować auta z instalacjami autogazu. Okazało się, że dealerzy, którzy do niedawna twierdzili, że instalacji LPG nie można zamontować w sprzedawanych przez nich najnowocześniejszych samochodach, oferują teraz te same modele napędzane autogazem, udzielając standardowej, fabrycznej gwarancji. Coraz częściej pojawiają się bardzo interesujące promocje cenowe (np. instalacja LPG w cenie auta lub za symboliczną dopłatą). Więcej na ZachodzieKrajowa oferta nie jest zbyt bogata. Co ciekawe, w Europie Zachodniej można bez problemów kupić auta, które w naszych salonach uchodzą za pojazdy nienadające się do montażu instalacji LPG. Za przykład posłużyć mogą: Subaru, Renault, VW, Citroën, Ford. Brak równie szerokiej oferty na naszym rynku wynika wyłącznie z prowadzonej przez producentów polityki sprzedaży. Montaż fabryczny instalacji LPGMontaż fabryczny, zwany także OEM-owym, cieszy się wśród klientów niezmiennie największym prestiżem. Wynika to głównie z:pozytywnego postrzegania instalacji LPG z rynku pierwotnego, która zawsze będzie odbierana jako wiodąca, wyznaczająca trendy, kierunek rozwoju technologicznego czy standardy trwałości i funkcjonalności,wartości uniwersalnych, które oferuje produkt fabryczny: bezpośrednie powiązanie z marką auta, a także przekonanie o jego bardzo dokładnym przygotowaniu oraz montażu. Najważniejsza jest jednak dla nabywcy pełna gwarancja producenta samochodu, obsługa serwisowa w autoryzowanym warsztacie oraz pełne przekonanie o poprawności działania instalacji autogazu w kupionym samochodzie,zaufania odbiorcy, gdyż niezależnie od produktu zaufanie klienta do instalacji wykonanej w fabryce jest znacznie wyższe niż do porównywalnego systemu lub nawet lepszego, wykonanego przez podmiot zewnętrzny. Wyższa będzie także jego wartość rynkowa w przypadku odsprzedaży auta. Montaż montażowi nierównyZe względu na moment montażu instalacji gazowej, auta powszechnie określane jako pojazdy z fabryczną instalacją LPG podzielić można na trzy kategorie: auta z instalacją autogazu montowaną na taśmie.Jest to najwyżej oceniany i najbardziej pożądany przez kupujących sposób konwersji auta na zasilanie LPG. Obecność instalacji LPG przewidziana jest już na etapie konstruowania samochodu. Zwykle do nadwozia montowane są odpowiednio przygotowane pod kątem montażu instalacji autogazu wiązki elektryczne, zaś na pewnym etapie produkcji samochód trafia na specjalna linię montażową, gdzie dokonuje się konwersji sposobu zasilania. Na naszym rynku pojawili się już producenci oferujący tę odmianę montażu fabrycznego. auta z instalacją montowaną u dealera.Jest to najczęściej wybierany sposób konwersji nowych samochodów. Zwykle z gotowych kitów montażowych, na zamówienie klienta, dealer montuje wybraną przez producenta instalację LPG, co pozwala na objęcie auta pełną obsługą serwisową na terenie całego kraju. auta gotowe do montażu instalacji LPG.W ten sposób producent, nie angażując własnej sieci serwisowej i ponosząc minimalne koszty, dopuszcza możliwość montażu instalacji LPG. Klient może dokonać konwersji zasilania we własnym zakresie lub zlecić to dealerowi, który najczęściej zleca usługę sprawdzonemu warsztatowi w najbliższej okolicy. Rynek nie znosi pustki i w przypadku stanowczego żądania montażu instalacji LPG przez klienta (zwykle flotowego) dealer indywidualnie (czasem po konsultacji z centralą) podejmuje decyzję o konwersji zasilania, biorąc na siebie obowiązek obsługi serwisowej oraz udzielając rękojmi na sprzedany pojazd, np. Toyota czy Citroën. Producenci niechętni LPGPrzed podjęciem decyzji o wzbogaceniu oferty o samochody zasilane autogazem, producent rozważyć musi różnorodne czynniki wpływające w efekcie końcowym na opłacalność całego przedsięwzięcia:KOSZTY:wybór systemu i opracowanie technologii.Z punktu widzenia producenta, zasadniczym elementem jest bezawaryjność instalacji współpracującej z konkretnym modelem auta. Przeprowadza się więc długotrwałe próby eksploatacyjne z różnorodnymi instalacjami. Po ich zakończeniu, producenci auta i instalacji gazowej opracowują wspólnie kompletację instalacji LPG i technologię montażu (na taśmie lub w salonie dealerskim). Już na tym etapie wiąże się to ze znacznymi kosztami i długim okresem przygotowań. Pamiętać bowiem należy, że każdy błąd popełniony na tym etapie spowodować może nie tylko straty finansowe, ale i często bardziej bolesny uszczerbek na wizerunku producenta. DOŚWIADCZENIA:obserwacje dealerów i importerów.Warto wspomnieć, że w okresie gazowego boomu w naszym kraju, w latach 90. minionego stulecia, gdy instalacje LPG nie reprezentowały obecnego poziomu zaawansowania technologicznego, dealerzy obserwowali wiele negatywnych skutków montażu instalacji LPG, takich jak: zniszczone układy pomiarowe, rozerwane obudowy filtrów powietrza i kolektory, sterowniki pełne błędów, uszkodzone katalizatory, a wszystko to przy często ekstremalnie niechlujnym montażu. Takie informacje docierały także do producentów i skutecznie zniechęcały ich do montażu instalacji LPG w oferowanych samochodach. ORGANIZACJA:rozwój sieci serwisowej.Wiąże się to z kosztami wytypowania serwisów i mechaników, wdrożenia programu szkoleń i nadzoru nad siecią, dodatkowymi rozliczeniami z dealerami czy wreszcie koniecznością przygotowania materiałów informacyjnych i reklamowych. OBSŁUGA:dodatkowe elementy objęte gwarancją.Po sprzedaży auta istotny jest także koszt ochrony gwarancyjnej, na który składa się praca mechaników i wymiana uszkodzonych podzespołów. Wszystko to sprawia, że zanim firmy przystąpią do projektu konwersji zasilania swoich aut na LPG, bardzo dokładnie badają koszty wprowadzenia takiego przedsięwzięcia. Dużo zależy od lokalnego rynku, aktualnej relacji cen paliw czy rządowego wsparcia. Istotnym czynnikiem jest również brak odpowiednich wzorców. Często konieczność zbudowania sprawnej organizacji i wypracowania skutecznych procedur powoduje daleko idącą ostrożność producenta, a czasem niechęć do rozszerzenia oferty. LPG lepsze niż lokata w bankuStale rosnące ceny paliw tradycyjnych od dawna stymulują rynek autogazu. Od początku branży autogazu w Polsce, relacja cenowa między LPG a Pb jest w miarę stała i autogaz kosztuje zwykle 50% ceny benzyny. Obecne notowania LPG wobec Pb nie mają odpowiednika w historii, bowiem różnica między obu paliwami wynosi ponad 3 zł/l! Są rejony, w których za litr autogazu zapłacić należy nawet 1,98. Zaś cena 2,20 nikogo nie szokuje. Przejechanie 100 km autem spalającym 10 l LPG kosztuje 22 zł. Ten sam samochód, jadąc na benzynie, zużyje ok. 8,5 l Pb, za co zapłacić należy prawie 46 zł. Różnica w cenie paliwa wynosi zatem aż 24 zł na każde 100 km przebytej drogi.

Data   LPG (zł) Pb (zł)  ON (zł) 
5 VII 2010 2,19 4,73 4,49
4 VII 2011 2,58 5,05 4,89
2 VII 2012 3,00 5,63 5,54
7 VI 2013 2,22 5,39 5,34
Symulacja dla Fleet 7.06.2013
  Według Symulatora Opłacalności Montażu Instalacji Autogazu portalu gazeo.pl, auto spalające średnio 10 l Pb/100 km, i pokonujące miesięcznie 5 tys. km, zaoszczędzi w ciągu 3 lat eksploatacji 42,5 tys. zł! (przy założeniu, że za instalację należy dopłacić 3 tys. zł, cena LPG wynosi 2,20, Pb 5,39, auto zużywa 15% więcej LPG. Kalkulacja uwzględnia koszty przeglądów i serwisów auta nowego). Instalacja gazowa zamortyzuje się zaledwie po dwóch miesiącach. Z powyższego wynika, że inwestycja w instalację LPG jest wielokrotnie korzystniejsza niż najlepsza na rynku lokata bankowa.Technologia dostępna od rękiW przeciwieństwie do drogich w zakupie pojazdów hybrydowych (o trudnej do przewidzenia wartości rezydualnej) oraz wątpliwej opłacalności ekonomicznej podczas jazdy pozamiejskiej egzotycznych na naszym rynku pojazdów elektrycznych czy bezużytecznych, bo pozbawionych infrastruktury, pojazdów zasilanych gazem ziemnym, pojazdy LPG wykazują się nie tylko technologiczną dojrzałością, lecz przede wszystkim niekwestionowaną efektywnością ekonomiczną.Producenci jednak wciąż stosunkowo nieśmiało wprowadzają na nasz rynek instalacje LPG. Zmiany, choć powolne, stają się mimo to coraz wyraźniej widoczne, coraz bogatsza oferta nowych aut zasilanych LPG stanowi najlepsze potwierdzenie tezy, że autogaz jest sprawdzonym i dostępnym od ręki sposobem na obniżenie kosztów paliwa.

Przeczytaj również
Popularne