Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Długodystansowy Test Flotowy - Nowy Auris 1.4 D-4D w ITS

dtf przybylskiTym razem nasz testowy Auris wpadł w ręce mgr inż. Wojciecha Przybylskiego, prawdziwego eksperta od motoryzacyjnej inżynierii, z Instytutu Transportu Samochodowego. Wojciech Przybylskizastępca dyrektora ds. techniki i współpracy międzynarodowej, Instytut Transportu Samochodowego Samochodu używałem w czerwcu (7–12.06) przejeżdżając 656 km, z czego 150 km w mieście. Temperatura otoczenia cały czas była wyższa niż 150C, a nawierzchnia drogi w większości sucha. Oceny dokonałem w odniesieniu do następujących istotnych elementów, w skali 1–10 pkt. Oto wyniki:nadwozie pojazdu; nowatorskie rozwiązania stylistyczne, jakość wykonania: oceniam jako więcej niż poprawne, zwłaszcza jakość wykończenia –  8 pkt;wnętrze pojazdu; jakość wykończenia, ergonomia, stylistyka deski rozdzielczej, czytelność zegarów: odnotowuję przyjemne w  dotyku plastiki i dobrze widoczny panel wskaźników położony za kołem kierownicy – 9 pkt;elementy wyposażenia: wyposażenie standardowe, jakość zestawu audio, wydajność klimatyzacji, wyposażenie podnoszące komfort, wygoda fotela, czujniki parkowania, tempomat: w  tej klasie bardzo dobrze, ogrzewanie wydajne, tempomat pozwala na bezpieczną jazdę z niedużym zużyciem paliwa (dalej nieco więcej o tym), wyposażenie w duży i czytelny ekran dotykowy do obsługi sprzętu audio, nawigacji, telefonu itd. – 10 pkt;przestrzeń bagażowa; pojemność bagażnika, funkcjonalność przestrzeni bagażowej, łatwość załadunku, łatwość dostępu do  koła zapasowego: brak uwag, poza pozytywną możliwością zdalnego otworzenia tylnej klapy i dość ciekawą możliwością zmiany wysokości podłogi bagażnika – 8 pkt;widoczność z  miejsca kierowcy; widoczność do przodu, na boki, widoczność w lusterkach bocznych, widoczność w lusterku wstecznym, wydajność wycieraczek i spryskiwaczy: bez zastrzeżeń, wszystko na swoim miejscu – 8 pkt; oświetlenie; jakość świateł, możliwość regulacji pionowej, oświetlenie przeciwmgielne: brak specjalnych uwag –  8 pkt;zachowanie pojazdu podczas jazd miejskich; łatwość manewrowania, widoczność z  miejsca kierowcy, łatwość parkowania, szerokość otwarcia drzwi, skuteczność wspomagania układu kierowniczego: dość zwrotny i wygodny w mieście – 8 pkt;bezpieczeństwo aktywne i  bierne; systemy wpływające na bezpieczeństwo, liczba poduszek, system isofix, zabezpieczenie przestrzeni bagażowej: bez uwag, przyzwoity standard – 8 pkt;zachowanie pojazdu w  długich trasach; pozycja za kierownicą, system audio, hałas we wnętrzu pojazdu, spalanie w trasie, dynamika podczas wyprzedzania (60–100 km na 4. biegu, 80–120 na 5. biegu), ergonomia wykończenia wnętrza (uchwyty na kubki, schowki, podłokietniki itp.): średnio wysoki kierowca na długiej trasie odczuje dyskomfort w zetknięciu prawego podudzia z dość twardą krawędzią konsoli środkowej, miejsca na tylnych siedzeniach jest nadspodziewanie dużo dla dwóch osób (nawet dla trzech pod warunkiem, że są szczupłe); przy większych prędkościach jazdy jest wyraźnie słyszalny hałas powietrza i opon, natomiast hałas od silnika jest pomijalny ze względu na przełożenia najwyższych biegów; jeśli chodzi o dynamikę, to dzięki dużemu momentowi obrotowemu kierowca nieźle sobie poradzi, jak będzie konsekwentnie zmieniał biegi w ślad za informacją z GCI. Podczas jazdy pozamiejskiej miałem okazję spróbować różnych prędkości jazdy i odnotować spalanie; mając na względzie ekonomię paliwa, uważam jednak, że na trasie jednojezdniowej należy jechać w potoku samochodów – 8 pkt (o spalaniu za chwilę);układ napędowy; elastyczność, kultura pracy (czy  silnik jest głośny – zimny, ciepły), spalanie faktyczne i deklarowane przez producenta, precyzja działania skrzyni biegów, zestopniowanie przełożeń, przyspieszenia: pracę tego układu określam jako nadspodziewanie kulturalną, co jest niełatwe do osiągnięcia w 4-cylindrowym silniku o ZS; kluczowe znaczenie dla ekonomii jazdy ma zastosowanie długich przełożeń na najwyższych biegach i używanie biegów stosownie do wskazań GCI – 8 pkt:ocena pracy zawieszenia w  różnych warunkach drogowych, przechyły boczne w szybkich zakrętach, tłumienie nierówności na kostce, nierównym asfalcie, zachowanie auta w koleinach, na luźnych nawierzchniach, trwałość elementów zawieszenia: bez zastrzeżeń, dobre trzymanie się drogi w różnych warunkach przyczepności – 8 pkt;układ hamulcowy, działanie zimnych/ciepłych hamulców, hamowanie na  pusto i obciążonym samochodem, tendencja do nurkowania przodu auta, hamulec postojowy: bez uwag, działa bez zarzutu podczas różnych warunków hamowania – 8 pkt.A teraz kilka uwag o zużyciu paliwa i wskaźniku tego zużycia na wyposażeniu samochodu. Przypominam, że wykonany przebieg to ok. 660 km, z czego ok. 150 km to jazda w mieście (w średnio gęstym ruchu w Warszawie), obciążenie samochodu podczas jazdy nie przekraczało dwóch osób (za to niemałych, ok. 180 kg razem), a temperatura otoczenia zawsze powyżej 15oC. Zużycie średnie liczone na podstawie jednego tankowania do pełnego zbiornika na całym przebiegu wyniosło 7,58 l/100 km. Średnie zużycie paliwa liczone ze wskazań komputera pokładowego wyniosło 6,4 l/100 km, w tym podczas jazd w mieście ok. 6,9 l/100 km, poza miastem od 4,2 do 4,6 l/100 km, a na autostradzie ok. 6,6 (przy prędkości średniej od 110 pod wiatr do 125 km/h z wiatrem.Ten nowy samochód, tradycyjnie dla pojazdów Toyoty, cechuje się dobrą łatwością adaptacyjną, co definiuję jako bardzo krótki okres przyzwyczajania się kierowcy do zaoferowanych zależności ergonomicznych. Ma przestronne wnętrze i przyjazne sterowanie. Zawieszenie i hamulce nie wymagają specjalnych uwag, czyli są dobre w klasie, podobnie jak cechy silnika i poziom zużycia paliwa.

Przeczytaj również
Popularne