23 lutego br. odbędzie się w Warszawie debata sejmowa w ramach programu "Przyjazna motoryzacja", nad którym patronat medialny obejmuje m.in. Magazyn FLEET. PRZYJAZNA MOTORYZACJA cz. 1/4 - Gospodarka INWESTYCJE ŚWIATOWEJ MOTORYZACJI – DLACZEGO NIE W POLSCE? Debata z udziałem parlamentarzystów i ekspertów WSTĘP Idea debaty sejmowej, zorganizowanej w ramach programu Przyjazna motoryzacja*, zakłada rozpoczęcie dyskusji w kręgach parlamentarnych nad stanem branży motoryzacyjnej w Polsce. Debata służyć ma diagnozie sytuacji – rozpoznaniu przyczyn, które decydują o tym, że Polska w oczach koncernów motoryzacyjnych nie jest atrakcyjna tak jak inne kraje regionu, jak również omówieniu możliwych rozwiązań systemowych, które sprawiłyby, że kolejne inwestycje związane z branżą motoryzacyjną mogłyby trafić do Polski, przyczyniając się do wzrostu poziomu zatrudnienia i przyspieszenia krajowej gospodarki. Debata otrzymała patronat Sejmowego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, pod przewodnictwem Beaty Bublewicz, poseł na Sejm RP. Przyjazna Motoryzacja to program edukacyjno-informacyjny, realizowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Celem programu jest popularyzacja wzorców motoryzacji bezpiecznej, racjonalnej, nowoczesnej i odpowiedzialnej za środowisko. Więcej informacji na stronie www.przyjaznamotoryzacja.pl INWESTYCJE W MOTORYZACJI - STATUS QUO Branża motoryzacyjna w Polsce, pomimo iż dotknięta ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym, nie doznała uszczerbku tak wielkiego, jak kraje zachodnie. Przyczyn tej sytuacji upatrywać należy głównie w fakcie, iż większość polskiej produkcji, wykonanej w ramach sektora, przeznaczona jest na eksport. W związku z tym, a także z uwagi na niski popyt na nowe pojazdy, ich sprzedaż jak też usługi okołosprzedażowe wciąż nie osiągają oczekiwanego poziomu. W roku 2009 co szóste polskie auto kupione było przez nabywcę zza granicy, przy czym statystyczny nabywca dysponował atrakcyjnym systemem dopłat do zakupu nowych samochodów. Prognozy na najbliższe 11 miesięcy nie są optymistyczne. Specjaliści spodziewają się zastoju na rynku, również w zakresie produkcji. Polskie organizacje branżowe, w tym PZPM, uważają, że Polska ma ogromny i niewykorzystany wciąż potencjał, jeśli chodzi o sprzedaż i produkcję samochodów. Nasze sieci dealerskie i serwisowe należą do najnowocześniejszych w Europie generując zatrudnienie i napędzając koniunkturę w otoczeniu biznesu. Stosunkowo tania i dobrze wykwalifikowana, a przy tym niebywale efektywna siła robocza jest wciąż jednym z naszych kluczowych atutów. Powołane do życia w 2007 roku Specjalne Strefy Ekonomiczne, oferujące inwestorom znaczący pakiet udogodnień (zniesienie podatku dochodowego, podatku od nieruchomości, granty na rozwój, badania i szkolenia) powinny stanowić kolejny argument za przyjaznością Polski dla zagranicznych inwestorów. Czy tak jest jednak w istocie? Najwięcej inwestycji motoryzacyjnych znajduje się aktualnie na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Na ponad 40 firm z sektora, w KSSE dwaj światowi giganci (Fiat i General Motors) produkują samochody osobowe. Oprócz fabryk samochodów osobowych, autobusów, pojazdów dostawczych i ciężarowych, większość produkcji motoryzacyjnej na terenie naszego kraju to podzespoły i części samochodowe. Mówi się często, że w tej dziedzinie jesteśmy zagłębiem Europy. W 2009 roku, w SSE pojawiło się 5 nowych inwestycji, w tym fabryka silników Fiata w Katowicach, jak również podzespołów i części plastikowych w Wałbrzychu, układów pneumatycznych w Legnicy oraz elementów wyposażenia wnętrz w Kamiennej Górze. W ostatnich latach nie zawitała do naszego kraju żadna duża inwestycja w zakresie produkcji samochodów osobowych. Zachodnie koncerny coraz częściej wybierają kraje ościenne. W prognozach na najbliższe pół dekady (KMPG) prym w atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów wieść będzie Ukraina, która przy znacznie słabszej infrastrukturze i gorszemu położeniu geograficznemu, wyprzedza Polskę w rankingach. Nakłady motoryzacyjne w SSE, liczone w cenach bieżących, obniżają się na przestrzeni ostatnich kilku lat z kilkuprocentową regularnością. Inwestycje branżowe stanowią coraz mniejszy procent wszystkich strefowych. Jak zapobiec tej sytuacji? Do dyskusji zaproszono przedstawicieli branży motoryzacyjnej oraz ekspertów w zakresie inwestycji. OPIS WYDARZENIA MIEJSCE - Nowy Dom Poselski obok Sejmu RP, ul. Wiejska 2 (wejście od Senackiej 1) – Sala Klubowa nr 1 TERMIN - środa 23 lutego, godzina 10.00 (czas trwania ok. 2-2,5 h) PRELEGENCI: