Aż w 66 proc. przypadków stan auta deklarowany w ogłoszeniu nie zgadza się ze stanem faktycznym. Właściele sprzedawanych samochodów często mają tak wiele do ukrycia, że aż 30 proc. z nich nie zgadza się na oględziny samochodu wykonane przez eksperta. Aż w 40 proc. przypadków ekspert dokonujący oględzin miał podstawy by podejrzewać „cofnięcie przebiegu". 70 proc. wystawionych na sprzedaż samochodów pochodzi z importu, z czego ponad połowa – z Niemiec. Polacy poszukując używanego auta preferują marki: Opel, BMW, Honda i Nissan. Takie między innymi wnioski płyną z raportu „Samochody używane w Polsce – stan rynku", przygotowanego przez firmę MotoRaporter w oparciu o analizy danych z I półrocza 2013 roku. MotoRaporter działa od maja 2013 r., wcześniej przez kilka miesięcy działał w ramach „testów rynkowych" pod marką OK-Auto; w tym czasie firma wykonała zlecenia dla ponad tysiąca klientów zainteresowanych zakupem używanego samochodu - raport powstał w oparciu o dane zebrane podczas tych „interwencji". - Ponad tysiąc oględzin i raportów ze stanu samochodów wystawionych na sprzedaż to już solidna baza do wyciągania pierwszych wniosków. A te nie są zbyt optymistyczne, chociaż jednocześnie niespecjalnie zaskakujące - nasz pomysł na stworzenia takiej ogólnopolskiej sieci ekspertów jaką jest MotoRaporter wziął się właśnie z obserwacji „wolnoamerykanki" jaka na tym rynku panuje - mówi Marcin Ostrowski, współwłaściciel i Prezes spółki Caliope, będącej właścicielem MotoRaporter. Z analiz MotoRaportera wynika, że aż w 66 proc. przypadków stan auta deklarowany w ogłoszeniu nie zgadza się ze stanem faktycznym. Właściele sprzedawanych samochodów często mają tak wiele do ukrycia, że aż 30 proc. z nich nie zgadza się na oględziny samochodu wykonane przez eksperta. Aż 74 proc. wystawianych na sprzedaż aut jest po wypadku. Z grupy, który zgodziła się na oględziny eksperta, ponad jedna czwarta sprzedających (26 procent) nie zgodziła się z kolei na odbycie jazdy próbnej. Badania przeprowadzono na podstawie oględzin i raportów ponad tysiąca wystawionych na sprzedaż samochodów (20 proc. badanych aut zostało wystawionych przez prywatnych właścicieli, 80 proc. przez komisy samochodowe). Opel, BMW, Honda i Nissan – najczęściej poszukiwane marki Najbardziej poszukiwanymi markami używanych aut były w I połowie 2013 r. Opel (11,33 proc.), BMW (8,67 proc.), Honda i Nissan (po 6 proc.). Opel 11,33%BMW 8,67%Honda 6,00%Nissan 6,00%Audi 5,33%Ford 5,33%Peugeot 5,33%Renault 5,33%Volvo 5,33%Toyota 4,00%Mazda 4,00%Jeep 4,00%Citroen 4,00%VW 4,00%Seat 3,33%Fiat 3,33%Mercedes 2,67%Land Rover 2,67%Alfa Romeo 2,67%Kia 2,00%Chevrolet 1,33%Chrysler 1,33%Hyundai 1,33%Skoda 0,67% W kategorii popuklarności w ramach konkretnej marki bezkonkurencyjny okazał się Volvo XC90 - tym właśnie modelem zainteresowanych było aż 55 procent poszukujących auta tej marki, również bardzo dużą popularnością w ramach swoich marek cieszyły się modele Ford Mondeo i Audi A4 (odpowiednio 44 i 40 proc.). Najczęściej poszukiwane były auta młode i w średnim wieku (32 proc. z rocznika 2011 i młodszego, 39 proc. z przedziału 2006 – 2010), z niedużymi silnikami (54 proc. z przedziału 1000-2000 cm), z niewielką przewagą diesli nad benzynowcami (55 proc. wobec 45 proc.), ze ze stosunkowo dużym przebiegiem (zdecydowana większość badanych aut, bo aż 71 procent miała powyżej 100000 km). Co warte podkreślenia – jest to przebieg de facto deklarowany, ponieważ aż w 40 % przypadków Eksperci MotoRaportera mieli podstawy by podejrzewać „cofnięcie licznika". Skąd auto? Prawie 80 procent wystawionych na sprzedaż samochodów (dokładnie 79 proc.) pochodzi z importu, z czego zdecydowanie najwięcej z Niemiec (38 %): Niemcy 38,00%Polska 21,00%Belgia 12,00%Holandia 11,00%Włochy 8,00%Stany Zjednoczone 6,00%Austria 4,00%Inne (m.in. Francja, Grecja) 3,00% MotoRaporter to ogólnopolska sieć ekspertów samochodowych, korzystająca z usług ok. 200 ekspertów „terenowych", którzy w ciągu 24 godzin są w stanie na życzenie klienta sprawdzić samochód oferowany w sprzedaży w dowolnym miejscu Polski, sporządzić jego dokumentację techniczną i drogą e-mailową dostarczyć kupującemu szczegółowy raport z komentarzami. Pozwala to każdemu, bez ruszania się z domu, uzyskać informacje na temat stanu technicznego i wizualnego wybranego samochodu i podjąć decyzję o ewentualnym zakupie. - Zakup samochodu to spory koszt i ważne wydarzenie w życiu każdego kupującego. Ogromna liczba ogłoszeń motoryzacyjnych dostępnych w Internecie oznacza wygodę i dostęp do szerokiego wyboru przy poszukiwaniu wymarzonego pojazdu w rozsądnej cenie. Jednak z drugiej strony kupno auta używanego to bardzo duże ryzyko, nie brak bowiem nieuczciwych sprzedawców aut powypadkowych lub z ukrytymi wadami technicznymi – mówi Marcin Ostrowski - Nasz raport pokazuje, że tylko co trzecie auto w rzeczywistości odpowiada opisowi z ogłoszenia, w sumie 57 proc. sprawdzanych aut nie uzyskuje pozytywnej rekomendacji naszych ekspertów. MotoRaporter jest członkiem Polskiego Związku Motorowego oraz Polskiej Izby Motoryzacji. Poprzez dokumentację stanu pojazdu, dokonaną w 24 godziny od momentu zlecenia, MotoRaporter zapewnia potencjalnemu kupującemu wiarygodne informacje dotyczące kondycji najważniejszych elementów stanu wizualnego i technicznego auta (przykładowy raport: http://motoraporter.com/raport/4vlon ). Dzięki temu, bez straty czasu związanego z koniecznością jeżdżenia po kraju, można sprawdzić zgodność faktycznego stanu auta z ogłoszeniem, nawet jeśli samochód jest kilkaset kilometrów od naszego miejsca zamieszkania. Korzystanie z usług MotoRaporter jest bardzo proste - wystarczy złożyć zamówienie poprzez stronę www.MotoRaporter.com - pozostawić swoje dane kontaktowe i link do interesującego nas ogłoszenia w Internecie, dokonać płatności przelewem lub kartą kredytową. Następnie ekspert MotoRaporter kontaktuje się z właścicielem auta lub właścicielem komisu, w którym oferowane jest auto, dokonuje oględzin i w ciągu 24 godzin przesyła zamawiającemu raport opisujący dokładnie stan pojazdu. Cena takiej usługi to 249 zł i dotyczy ona oględzin dokonanych na terenie całego kraju. W ramach usługi MotoRaporter klient otrzymuje standardowy obszerny i kompleksowy raport w wersji elektronicznej, opisujący kluczowe cechy stanu zużycia samochodu oraz kilkadziesiąt dodatkowych zdjęć (przykładowy raport: http://motoraporter.com/raport/4vlon). Źródło: MotoRaporter