Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Nazywam się Superb – Škoda Superb

Nawiązanie do filmów o agencie Jej Królewskiej Mości nie jest przypadkowe, ponieważ właśnie w Karlowych Warach kręcono sceny filmu „Cassino Royale”. Mało tego, tytułową rolę kasyna grał hotel Pupp, który Škoda  wybrała na miejsce prezentacji swojej flagowej limuzyny.

Tyle nawiązań do Agenta 007, w naszej opowieści bohaterem jest Superb w wersji limuzyna. Jak powiedział obecny na konferencji Klaus Zellmer, dyrektor generalny Škoda Auto, producent chce dostarczać klientom samochody dające możliwość wyboru, zarówno pod względem nadwozia, jak i rodzaju napędu. Stąd w ofercie znajdziemy zarówno auta elektryczne, jak i spalinowe, benzynowe oraz z silnikami wysokoprężnymi. W przypadku Superba do wyboru są oczywiście jednostki spalinowe, spalinowe ładowane z gniazdka lub w układzie miękkiej hybrydy.

Silnik

Moc

Moment obr.

Skrzynia biegów

Napęd

PHEV

1.5 TSI iV**

150 kW / 204 KM

350 Nm

6-biegowa DSG

Przód

Benzyna

1.5 TSI mHEV

110 kW / 150 KM

250 Nm

7-biegowa DSG

Przód

2.0 TSI***

150 kW / 204 KM

320 Nm

7-biegowa DSG

Przód

2.0 TSI

195 kW / 265 KM

400 Nm

7-biegowa DSG

4×4

Diesel

2.0 TDI

110 kW / 150 KM

360 Nm

7-biegowa DSG

Przód

2.0 TDI

142 kW / 193 KM

400 Nm

7-biegowa DSG

4×4


Przełęcze przełączę, przemęczę

Do jazd wybraliśmy model z silnikiem 1.5 TSI oferujący moc 150 KM. Wszystkie jednostki napędowe współpracują ze skrzyniami dwusprzęgłowymi DSG. Może trochę nietypowo, ale zaczniemy od wrażeń z jazdy. Wybraliśmy sobie dwie trasy długą oraz… dłuższą z założeniem, że postaramy się jak najwięcej przejechać jednym wariantem napędowym. Trochę autostrady, odrobina dróg lokalnych i wspaniałe przełęcze i górskie serpentyny. Najważniejsze jest to, że Superb wciąż jest bardzo dużym i wygodnym samochodem, który oferuje naprawdę sporo miejsca bez względu na to, w której części kabiny postanowimy zasiąść. Nawet ja siedzący za sobą mam wiele miejsca. Dodatkowo, gdyby dwóch mnie postanowiło zabrać ze sobą bagaż, to łącznie moglibyśmy go mieć 645 litrów, jeżeli byśmy go umieścili w bagażniku.

We wnętrzu dominuje duży, trzynastocalowy ekran, a licząc wyświetlacz na szybie ekranów trzy. Sterować możemy z kierownicy ustawieniami ekranu centralnego oraz dotykowo tym, co znajduje się na centralnym wyświetlaczu. Przy początkowym przytłoczeniu okazało się, że przełączanie funkcji ekranu jest logiczne i stosunkowo proste. Dodatkowo możemy sobie spersonalizować coś na kształt szybkiego wybierania i te funkcjonalności mamy dostępne i zdefiniowane w postaci ikonek. Podobnie działa to podczas obsługi z kierownicy. Możemy np., co w niektórych przypadkach jest bardzo istotne, z pozycji kierownicy szybko dezaktywować niektórych asystentów jazdy. Mamy schowki, centralny z umieszczonym w nim wałeczkiem służącym do przeczyszczania ekranu. Fajne rozwiązanie. Jest także ładowanie indukcyjne. Dobre wrażenie robi też koniakowa – ekologiczna, a jakże – skóra na grzanych i wentylowanych fotelach. Klimatyzacją możemy zarządzać z poziomu osobnego panelu. Teraz czas na odrobinę wrażeń z jazdy, bo tych po przejechaniu niewiele ponad 200 km nie może być dużo.

Wspomniałem o tym wcześniej, że łatwo można wyłączyć pewnych asystentów jazdy, chociaż myślałem, że jakoś te 200 km się z nimi przemęczę, ale nie było takiej konieczności. Nie jest tak, że zawsze wyłączam wszystkie systemy, ale staram się, żeby pomagały w jeździe, a nie irytowały. Nie jestem także wielkim entuzjastą skrzyni DSG, szczególnie kiedy przychodzi jej pracować w górskich warunkach. Przy zjazdach starałem się wspomagać łopatkami przy kierownicy, sprawdziłem ustawienia pracy silnika i w efekcie podróżowałem w trybie Normal, pozostawiając wybór przełożeń mikroprocesorom. Dźwignię zmiany biegów przeniesiono na kolumnę kierownicy. Nie chcę wyjść na malkontenta, ale to rozwiązanie również nie powoduje u mnie entuzjazmu, chociaż nie mam tutaj argumentów przeciw.
150 KM jest po prostu wystarczające; może gdybyśmy jechali w komplecie pasażerów, to brakowałoby odrobiny mocy, ale nie odczuwa się jej braku. Na pewno jest to niesamowicie oszczędny silnik, a w zasadzie powinienem powiedzieć, że oszczędny samochód, bo to także zasługa najlepszego w historii modelu współczynnika oporu powietrza, wynoszącego dla wersji liftback 0,23. Spalanie po przejechaniu 200 km wyniosło 5,7 litra na 100 km. Jeżeli chodzi o wrażenia z jazdy, to samochód mógłby być odrobinę lepiej wyciszony, szczególnie jeżeli chodzi o pracę zawieszenia. To drobnostka, poza tym jest to samochód po prostu nudno dobrze jeżdżący, gdzie określenie nudno nie jest pejoratywne. Nawet działanie asystentów jest przemyślane i nie powoduje irytacji.

 

Zastosowano 27 rozwiązań SC., czyli Simply Clever. Podobnie jak w poprzednich wersjach ilość miejsca we wnętrzu jest oszałamiająca.

Simply Clever

Jeżeli chodzi o karoserię, trochę zapomniane słowo, to nie ma stylistycznego przełomu. To wciąż elegancki i niespecjalnie wyróżniający się samochód. Nawet nowy kolor, który wybraliśmy, Ice Teae Yelow jest elegancki, ale stonowany. Popracowano nad elementami aerodynamiki, znajdziemy nowy grill i większe rozmiary (patrz tabelka 1). Podobnie jak przy poprzednich generacjach tego modelu, raczej nie zostanie powołany do życia klub entuzjastów stylistyki Superba, ale na pewno auto nie będzie miało także wielu przeciwników. Superb wygląda tak, jak jeździ, czyli po prostu dobrze. To pożądana cecha w tym segmencie, szczególnie wśród klientów biznesowych, do których kierowany jest Superb, a to aż 75% całkowitej sprzedaży modelu. Ciekawe, że samochód wygląda na mniejszy niż jest w rzeczywistości, co przy jego rozmiarach nie jest zadaniem prostym. Nie jest to tylko moje subiektywne odczucie, ale także innych obecnych na prezentacji. Oczywiście, Škoda oferuje wszystkie możliwe systemy bezpieczeństwa, rodzaje połączeń bezprzewodowych i asystentów głosowych. Oferuje także wiele rozwiązań, które nazywają się tak jak ten akapit, a po polsku powiedzielibyśmy, że są „skowyrne”. Do najciekawszych rozwiązań na pewno można zaliczyć klips na bilet parkingowy w słupku A, kieszenie na telefon komórkowy na oparciach przednich foteli lub elektrycznie sterowana roleta przestrzeni załadunkowej bagażnika (w wersji kombi). Zobaczcie sami, jakie oferuje rozwiązania.

WYMIARY Superb Liftback / Superb Combi

Długość [mm] / Szerokość [mm]

4,912 (+43) / 1,849 (–15)

4,902 (+40) / 1,849 (–15)

Wysokość [mm] / Rozstaw osi [mm]

1,481 (+12) / 2,841 (=)

1,482 (+5) / 2,841 (=)

Miejsce nad głową w pierwszym rzędzie siedzeń [mm]

1,049 (+11)

1,049 (+7)

Miejsce nad głową w drugim rzędzie siedzeń [mm]

986 (+6)

1,008 (+8)

Pojemność bagażnika [litry]

645 (+20)

690 (+30)

Lista 28 rozwiązań Simply Clever dostępnych dla modelu Superb

Smart Dials 1, 2

Szuflada z funkcją czyszczenia wyświetlaczy w Jumbo Box1, 2

Klips na bilet parkingowy w słupku A

Kieszenie na smartfona z tyłu przednich foteli1, 2

Skrobaczka do lodu w klapce wlewu paliwa wykonana z materiałów ekologicznych 1, 2

Wejście USB-C z tyłu lusterka wstecznego

Uchwyt na demontowalny schowek na okulary przeciwsłoneczne1, 2, uchwyt na długopis i miejsce na monety w schowku

Parasolka w drzwiach kierowcy wykonana z materiałów ekologicznych1, 2

Łatwo otwierany uchwyt na kubek

Dwa elementy ładunkowe w bagażniku

Składana torba zaczepiana w bagażniku

Lejek zintegrowany z korkiem zbiorniczka na płyn do spryskiwaczy1, 2

Haczyki na słupku B

Elektroniczna blokada dla dzieci

Urządzenie zapobiegające zatankowaniu niewłaściwego paliwa

Trójkąt ostrzegawczy umieszczony w tylnej klapie 2

Oparcia składane przyciskiem w bagażniku

Elektrycznie sterowana roleta bagażowa 2, 3

Cztery oczka mocujące w bagażniku

Wielofunkcyjna kieszeń pod pokrywą bagażnika, teraz z dodatkowymi haczykami na torby (jeden dla liftback, dwa dla kombi) 1, 2, 3

Schowek na kamizelkę odblaskową we wszystkich drzwiach

Pojemnik na odpady w panelu drzwi 3

Spryskiwacz kamery cofania

Pakiet komfortowego snu (specjalne zagłówki, koc) 3

Uchwyt na butelkę o pojemności 1,5 l w przednich i tylnych drzwiach

Uchwyt na tablet w zagłówku 3

Wyjmowany schowek na okulary przeciwsłoneczne w Jumbo Box 1, 2

Tylny podłokietnik ze zintegrowanym uchwytem na kubek/tablet, teraz regulowany na długość 1, 2, 3

Kto testował: Tomasz Siwiński

Co: Škoda Superb

Gdzie: Karlowe Wary

Kiedy: 28–29.05.2024

Ile: 200 km

Przeczytaj również
Popularne