Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Mocne i słabe strony wynajmu długoterminowego według MŚP

Mówiąc o atutach wynajmu długoterminowego samochodów 55 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP wskazuje, że najistotniejsze są korzyści finansowe. Z kolei ponad 30 proc. firm zniechęca fakt, że auta nie są ich własnością – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Carefleet S.A. przez Instytutu Keralla Research.

mocne_i_slabe_strony_wynajmu_dlugoterminowego_wedlug_MSP1Usługa wynajmu długoterminowego samochodów, zyskuje bardzo szybko na znaczeniu wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Jak pokazują wyniki badania Instytutu Keralla Research, aż 78,7 proc. MŚP deklaruje znajomość wynajmu długoterminowego, podczas gdy sześć lat temu usługę kojarzyło jedynie 56 proc. respondentów. Badacze sprawdzili również, jakie są największe zalety i mankamenty tej usługi oraz jakie czynniki wpływają na ich postrzeganie.
Niemal połowa badanych dostrzega korzyści wynajmu długoterminowego.
Liczna grupa, bo aż 47,4 proc. wszystkich ankietowanych firm z sektora MŚP, które mają świadomość czym jest usługa Full Service Leasing (FSL), dostrzega w niej wymierne korzyści.
Mówiąc o jej atutach, aż 55 proc. przedsiębiorców wskazało na korzyści finansowe – pojazdy nie wchodzą w skład bilansu, a co za tym idzie, nie obciążają wyniku finansowego firmy. Ta cecha jest najważniejsza przede wszystkim dla firm ze wschodniej części Polski (43,8 proc.), natomiast najmniej przedsiębiorstw wskazujących na tę zaletę jest ulokowanych w regionie północno-zachodnim (13,5 proc.).
Drugą najbardziej zachęcającą cechą wynajmu jest przewidywalność kosztów – tę zaletę podało 35,7 proc. przedsiębiorców.
Badani wskazywali również na możliwość wymiany pojazdów, co kilka lat na nowe (27,1 proc.). Dostęp do nowości jest statystycznie ważniejszy dla przedsiębiorców, którzy dysponują flotami wielkości 6-10 (14,6 proc.) i 11-20 (20,8 proc.) samochodów.
Niemniej istotną korzyścią okazała się również oszczędność czasu jaki należy poświęcić na serwisowanie, likwidację szkód, czy wymianę opon (25,6 proc.).
Biorąc pod uwagę możliwość wskazywania kilku odpowiedzi, w dalszej kolejności uplasowały się większy dostęp do nowości, udogodnienia wynikające z usług towarzyszących oraz wynajem długoterminowy jako element budujący motywację i lojalność pracowników wobec firmy.

Co zniechęca MŚP do wynajmu?
Spośród wszystkich ankietowanych ponad jedną trzecią zniechęca do wynajmu długoterminowego fakt, że auta nie są ich własnością (32,1 proc.). Stanowi to barierę przede wszystkim dla firm z flotą od 11 do 20 pojazdów.
Sądzę, że wpływ na to mogą mieć mentalne naleciałości sprzed lat, kiedy posiadanie czegoś traktowano niczym lokatę kapitału. Niestety, w przypadku pojazdów nie do końca tak się dzieje. Z miesiąca na miesiąc samochody tracą na swojej wartości nie wspominając już o ich kosztach utrzymania, serwisowaniu i innych wydatkach związanych z kupnem auta. Zauważamy jednak rosnące zainteresowanie usługą wynajmu długoterminowego, szczególnie wśród tych, którzy reprezentują sektor MŚP i to z różnych powodów. Jest to przede wszystkim forma która pozwala na finansowanie rzeczywisty koszt eksploatacji i utraty wartości pojazdu – mówi Frédéric Lustig, prezes Carefleet S.A.
Drugą najczęściej wskazywaną wadą wynajmu długoterminowego jest za wysoki koszt tej usługi (29,4 proc.). Stanowi on barierę przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy dysponują flotą od 1 do 10 aut, natomiast w firmach posiadających większe floty, cena nie jest już aż tak istotnym czynnikiem zniechęcającym do wynajmu.
Respondenci wskazywali również na niekorzystne warunki umowy, w tym znaczeniu, że są niedopasowane do potrzeb i oczekiwań mikro, małych i średnich firm (13 proc.). Na tę cechę wskazywało najwięcej firm z regionu południowego (30,6 proc.), zaś najmniej – z regionu centralnego (7,1 proc.) oraz wschodniego (2 proc.).
Warto też zauważyć, że tylko 3,1 proc. badanych ma przekonanie, że dysponuje zbyt małą liczbą samochodów, aby skorzystać z usługi CFM, co świadczy, że większość respondentów „czuje się” adresatami wynajmu nawet, jeśli nie mają dużej liczby aut.
Coraz więcej przedsiębiorców jest świadomych korzyści jakie daje usługa wynajmu długoterminowego. Wykorzystując wieloletnie doświadczenie i rozbudowaną sieć sprzedaży Carefleet wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z naszych usług, ponieważ cenią sobie indywidualne podejście, dzięki któremu tworzymy ofertę szytą na miarę ich potrzeb. Wynajmujący pokrywa tylko koszt związany z utratą wartości pojazdu i rzeczywisty koszt eksploatacji. Dzięki temu może ulokować środki inwestując je w swoją działalność. Wynajem długoterminowy pozwala również odciążyć naszych klientów od czasochłonnych czynności – a przecież przedsiębiorcy coraz bardziej cenią swój czas i wolą go przeznaczyć na działania bezpośrednio związane z działalnością firmy i zwiększać efektywność przedsiębiorstwa – mówi Frédéric Lustig, prezes Carefleet S.A.

Carefleet S.A.

Przeczytaj również
Popularne