Nowy Mercedes Atego zalicza się do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton i od samego początku wysoko uplasował się wśród swoich konkurentów w kwestii jakości, trwałości, innowacyjności, a także stosunkowo niskich kosztów eksploatacji. Na szczególną uwagę zasługuje w tym przypadku układ napędowy, innowacyjna konstrukcja zawieszenia i bardziej komfortowa kabina.
Nowe Atego oferuje aż siedem silników spełniających normę Euro 6. To cztero- i sześciocylindrowe jednostki o mocy od 115 kW do 220 kW, które nie tylko pozwalają na mniejsze zużycia paliwa, ale także redukcję emisji cząstek stałych i tlenków azotu o 90% w porównaniu z innymi silnikami tej klasy. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu chłodzonego układu recyrkulacji spalin, selektywnej redukcji katalitycznej SCR, technologii oczyszczania spalin BlueTec 6 oraz filtra cząstek stałych. W tym miejscu warto zwrócić szczególną uwagę na to, że jednostki BlueEfficiency Power mają znacznie lepsze parametry niż wcześniejsze generacje tego producenta i dopasować je można do wielu zastosowań w transporcie. Lżejsze modele z czterocylindrowymi silnikami o pojemności 5,1 litra występują w wariantach o mocy od 115 KW do 170 kW. Do innych zastosowań doskonale sprawdzą się te z sześciocylindrowymi silnikami o pojemności 7,7 litra, w wersjach rozwijających moc od 175 kW do 220 kW.
Nowy Mercedes Atego ma sześcio- lub dziewięciobiegową przekładnię manualną, dźwignia zmiany biegów została umieszczona w dogodnym dla kierowcy miejscu na panelu instrumentów, dzięki czemu jest ergonomiczna i łatwo dostępna. Istnieje również opcjonalna wersja z ośmiostopniową zautomatyzowaną skrzynią Mercedes PowerShift 3, która dostępna jest z modelami o większej pojemności silnika. Ta ostatnia przekładnia dysponuje czterema programami jazdy: Economy (tryb oszczędny), Power (tryb maksymalnej mocy), Off-road (tryb jazdy terenowej) oraz Fire-service (dyspozycyjność manewrowa).
Seryjny ESP
Model ma układ kontroli stabilności Stability Control Asist, znany również jako ESP. W połączeniu z dekompresyjnym i dwustopniowym hamulcem silnikowym, który może osiągnąć moc nawet do 300 kW, a także z hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach, sprawia, że Mercedes Atego jest bezpieczniejszy od poprzedników. Dodatkowo model seryjnie wyposażony jest w odporny na zużycie retarder magnetyczny, który stanowi doskonałe wsparcie dla układu hamulcowego, zwiększając siłę hamowania o 50%.
Nowoczesny design
Mówiąc o innowacyjnym Mercedesie Atego, ciężarówce dystrybucyjnej o niewielkiej masie, warto zwrócić uwagę nie tylko na jego znakomite parametry czy innowacje technologiczne, lecz również na interesujący design. Linia kabiny nawiązuje do poprzedników Atego, jednakże nowy zderzak zintegrowany ze światłami do jazdy dziennej sprawia, iż model różni się stylistycznie od istniejących już rozwiązań znanych z większych braci.
Godne uwagi jest wnętrze kabiny, wyposażone w całkowicie nowy i designerski kokpit, który jest – jak zwykle w Mercedesie – funkcjonalny. Ponieważ opinie dotychczasowych użytkowników zawierały zadowolenie z obsługi kokpitu, jest on zbliżony do wcześniejszych modeli Actrosa, Antosa oraz Arocsa. Ma on panel centralny z wygodnym wyświetlaczem graficznym sporych rozmiarów, obszytą skórą kierownicę wielofunkcyjną, ergonomiczne siedzenia z wygodnym zagłówkiem oraz podłokietnikiem, a także opcjonalny, jednoczęściowy i siedmiokomorowy materac z zimnej pianki. Możliwe jest też zintegrowanie urządzeń multimedialnych z istniejącymi już funkcjami oraz pokładową elektroniką. Kabina oferowana jest w czterech wariantach.
Atego na każdą okazję
Liczne ulepszenia, nowoczesne rozwiązania, takie jak układ kierowniczy, nowa konstrukcja podwozia i zawieszenia, parametry ekonomiczne czy design sprawiają, że generacja Atego jest zdecydowanie godna uwagi. Doskonale sprawdzi się do różnorodnych zastosowań w każdych warunkach, zachowując równocześnie dynamikę jazdy, wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. A jest w czym wybierać, ponieważ model Atego oferowany jest w aż 42 wariantach. Dzięki temu można bez najmniejszego problemu dopasować konkretne parametry do oczekiwań oraz zadań postawionych przed najnowszym modelem Mercedesa.
Kto testował: Bartosz Biesaga
Co: Mercedes Atego