Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Z pomocą dla niepełnosprawnych

100115_F_NuovoDoblo_03W Polsce żyje co najmniej 470 tys. osób, dla których brak samochodu jest barierą ograniczającą możliwości podjęcia pracy oraz znacznie obniżającą jakość życia. Własne auto dałoby im szanse na większą aktywność. Dlatego też część koncernów motoryzacyjnych ma w swojej ofercie programy dla osób niesprawnych ruchowo. Wsparcie kompletne Koncerny, które posiadają najbardziej rozbudowane programy pomocy dla osób niepełnosprawnych oferują swoim klientom wsparcie na wszystkich etapach użytkowania pojazdu. Począwszy od decyzji o kursie na prawo jazdy, poprzez zakup specjalnego pojazdu, aż po jego obsługę serwisową i wreszcie ewentualną odsprzedaż pojazdu. W praktyce pomoc polega na wsparciu pracownika salonu przy wyborze konkretnego modelu przez klienta. Doradzi on także jaki sprzęt będzie najlepszy do prowadzenia pojazdu w przypadku konkretnej niesprawności. Salon sprzedaży może wziąć na siebie także formalności związane z załatwianiem kredytu, dofinansowania z PFRON-u czy ubezpieczenia samochodu. Zakres takich usług mają m.in. program Škody „Przyjazne Auto”, a także programy Toyta Mobility, „Suzuki Mobilni” czy Fiat Autonomy. W przypadku czeskiego koncernu niemal wszystkie modele nowych samochodów marki Škoda mogą być zaadaptowane do indywidualnych potrzeb osób niepełnosprawnych w oparciu o urządzenia firmy Guidosimplex. W ramach programu osoby z dysfunkcjami narządów ruchu, mogą ponadto skorzystać z preferencyjnych warunków zakupu samochodów czeskiej marki. Także z oferty firmy Guidosimplex mogą skorzystać klienci szukający auta z rodziny Fiata. Powstały w 1998 roku Fiat Autonomy oferuje u wybranych dilerów możliwość zakupu, ale także pomoc w finansowaniu, aut przystosowanych dla osób niepełnosprawnych. Mogą to być nie tylko Fiaty, ale także Lancia czy Alfa Romeo. Wiele koncernów, jak chociażby Volkswagen czy Citroen, nie posiada samochodów fabrycznie przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, ale współpracuje z firmami zabudowującymi, które są w stanie wykonać niemal każdą formę zabudowy bez utraty gwarancji. Niepełnosprawny, czyli VIP Koncerny posiadające programy dla niepełnosprawnych, po sprzedaży samochodu osobie niepełnosprawnej, traktują ją jako klienta zasługującego na specjalne względy. - Z myślą o osobach z niepełnosprawnością w ramach programu „Suzuki Mobilni” przygotowaliśmy udogodnienia w sferze obsługi posprzedażnej samochodu – zapewnia Łukasz Oster, PR manager polskiego oddziału Suzuki. – Klienci ci posiadają pierwszeństwo naprawy samochodu, bezpłatną okresową kontrolę i konserwację zainstalowanego oprzyrządowania w ramach normalnych czynności obsługowych samochodu, a także bezpłatne mycie nadwozia i sprzątanie kabiny po wizycie w serwisie – dodaje. Na obsługę serwisową poza kolejnością, natychmiastową pomoc w rozwiązywaniu problemów technicznych, monitorowanie eksploatacji przystosowanego auta liczyć mogą także klienci korzystający ze programów przygotowanych przez innych producentów – Fiata, Škodę czy Renault. Uprawnienia do kierowania W ramach programu Toyota Mobility klient może liczyć ponadto na bezpłatne kursy na prawo jazdy i szkolenie techniki jazdy dla osób, które przed niepełnosprawnością były już kierowcami, a teraz chcą się nauczyć prowadzenia pojazdu z dodatkowym wyposażeniem. Takie osoby mogą uczestniczyć w zajęciach Akademii Jazdy Toyoty w Sochaczewie. Nauka odbywa się na kilku płaszczyznach. Po pierwsze, można podszkolić technikę jazdy pojazdem wyposażonym w dodatkowe oprzyrządowanie pozwalające na prowadzenie auta. Używanie specjalistycznych urządzeń może sprawiać kłopot przede wszystkim tym kierowcom, którzy już wcześniej prowadzili pojazd w tradycyjny sposób i muszą się przestawić na kierowanie wyłącznie przy użyciu rąk. Po drugie w programie kursu przewidziano szkolenie w warunkach ekstremalnych. Nawet sprawny kierowca w niektórych sytuacjach, np. na śliskiej nawierzchni, ma problem z opanowaniem samochodu. Co dopiero ma zrobić osoba, która wszystkie czynności podczas manewrowania musi wykonywać rękami? Pod okiem doświadczonych instruktorów niepełnosprawni mogą nauczyć się panowania nad pojazdem. Zakres szkolenia jest taki sam jak w przypadku pełnosprawnych kierowców i obejmuje: hamowanie awaryjne na prostej i na zakręcie, omijanie przeszkody oraz technikę jazdy szosowej. Na pomoc w uzyskaniu uprawnień do kierowania pojazdem mogą liczyć także osoby, które nigdy nie miały prawa jazdy. W ramach programu Toyoty w Miętnem koło Garwolina kilka razy w roku organizowane są 3-tygodniowe obozy. Podczas każdego z nich dwunastu niepełnosprawnych przechodzi pełny kurs na prawo jazdy. Na miejscu cały czas pomocą służą instruktorzy i auta Toyoty wyposażone w dodatkowy sprzęt, umożliwiający prowadzenie pojazdu inwalidom. Po odbytym szkoleniu wszyscy uczestnicy kursu udają się do WORD-u w Siedlcach, gdzie zdają egzamin teoretyczny oraz praktyczny. Istotne jest to, że zarówno kurs, jak i wyżywienie oraz nocleg są bezpłatne. Pomocny osprzęt Stosowany w przystosowanych dla niepełnosprawnych samochodach osprzęt zawsze posiada atest i – co istotne – jego montaż nie wymaga poważniejszych ingerencji w strukturę kokpitu. Po zakończeniu eksploatacji urządzenie można zdemontować i zainstalować w kolejnym pojeździe, a nieuszkodzony samochód sprzedać bez żadnych przeróbek. Omawiane programy znacznie ułatwiają nabycie pojazdu osobom niepełnosprawnym. Dla wielu kierowców ograniczeniem są jednak możliwości finansowe. Dlatego też najczęściej wybierane są najtańsze modele poszczególnych producentów, np. Toyota Aygo oraz Yaris, Fiat Panda i Punto czy Škoda Fabia. Pomimo niewielkich rozmiarów tych aut niepełnosprawny kierowca może jednak zmieścić swój wózek inwalidzki i odbyć dłuższą jazdę. Klienci, którzy są kierowcami osób niepełnosprawnych częściej wybierają jednak większe auta, np. Toyotę RAV 4 czy Verso, albo Renault Kangoo, Logan MCV, Trafic i Master. W samochodach tych można zamówić fotel pasażera, który elektrycznie wysuwa się na zewnątrz pojazdu. Inwalida przesiada się z wózka na taki fotel i jest umieszczany we wnętrzu samochodu. Niezwykle istotne jest to, że przy korzystaniu z poszczególnych programów niepełnosprawny klient płaci najczęściej za samochód nie więcej niż inni kupujący, mimo że w aucie ma zamontowany przydatny osprzęt. Dzieje się tak, ponieważ na te pojazdy oferowane są zniżki, a w ramach upustu montuje się dodatkowe wyposażenie. Poza tym pracownicy koncernów wraz z klientem starają się o dofinansowanie z PFRON-u. Paweł Urbaniak   Grzegorz Paszta, attache prasowy Renault Polska Sieć handlowa Renault w Polsce oferuje na zamówienie samochody do przewozu osób niepełnosprawnych. Są one zwykle budowane na bazie seryjnych samochodów Renault Trafic Kombi. W wersji fabrycznej są to 9-miejscowe auta z przeszklonym nadwoziem, umożliwiającym dokonywanie tego typu modyfikacji. W samochodzie Renault Trafic po wykonaniu odpowiedniej adaptacji karoseryjnej osoba niepełnosprawna może zająć miejsce bez opuszczania własnego wózka oraz podróżować siedząc na nim. Zajmowanie miejsca w samochodzie ułatwia specjalny składany najazd lub elektryczna winda, podnosząca wózek wraz z jego pasażerem na wysokość podłogi auta. Po wprowadzeniu wózka następuje jego zamocowanie do specjalnej podłogi samochodu w przygotowanych do tego celu uchwytach. Pasażer zostaje przypięty specjalnie zainstalowanym pasem bezpieczeństwa.   Oferta Fiata Fiat Auto Poland w 1998 roku uruchomił program sprzedaży skierowany do osób niepełnosprawnych. Nie każda osoba niepełnosprawna, może jeździć samochodem – wynika to ze stopnia niepełnosprawności. FAP przekazał dla Centrum Kształcenia i Rehabilitacji w Konstancinie Symulator, na którym można zasymulować reakcje kierowcy na zmienną sytuację na drogach i ocenić jego zdolność do kierowania pojazdem mechanicznym. Jest to jedyne tego typu urządzenie w Polsce. FAP współpracuje z lokalnym dystrybutorem firmy Guidosimplex – firmą Efektor oraz Auto Adapt i jej lokalnym dystrybutorem firmą Baer Cargolift Polska. Oprzyrządowanie można montować w każdym z samochodów marki Fiat, Alfa Romeo i Lancia. W niektórych przypadkach wyposażenie samochodu, rodzaj silnika i typ skrzyni biegów determinuje zastosowanie niektórych urządzeń a wyklucza inne. Najchętniej kupowanymi samochodami jest Fiat Panda z uwagi na jego przestronność wnętrza i Fiat Punto z uwagi na uniwersalność rozwiązań i dostępność automatycznych skrzyń biegów. 100115_F_NuovoDoblo_01 100115_F_NuovoDoblo_06 DSCN2905 IMG_4322-

Przeczytaj również
Popularne