Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Kupić nie kupić, obejrzeć warto

uzywaneDzięki uprzejmości serwisu allegro.pl, otrzymaliśmy podsumowanie krajowego rynku cięzkich pojazdów używanych. Nie jest to dla flotowców rynek priorytetowy, ale w kontekście odsprzedaży posiadanych samochodów, warto też go poznać. Okazuje się, że największą popularnością wśród użytkowych pojazdów używanych cieszą się najmniejsze pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, które były najczęściej sprzedawane i kupowane (122430 ogłoszenia). Pod względem liczby ogłoszeń na drugim miejscu, lecz daleko za nimi (33015) plasują się ciągniki siodłowe. Następne są wywrotki, a po nich podwozia skrzyniowe. Polskim zagłębiem handlowym w tej dziedzinie jest województwo wielkopolskie, następnie mazowieckie, małopolskie, śląskie i świętokrzyskie. Mnogość handlarzy, jak i firm transportowych jest tam dość znaczna, ale dziwi nieco fakt odległego miejsca zajmowanego choćby przez Dolny Śląsk. Średnie ceny poszczególnych marek mogą odzwierciedlać ich popularność wśród Polaków, ponieważ zazwyczaj oferowana cena bywa wypadkową popytu na dany pojazd i oferowanej przez niego jakości. Na pierwszym miejscu pod tym względem uplasował się MAN ze średnią ceną 211250 pln, na drugim Iveco (131259), trzecim Renault (127531), a dopiero czwartym Mercedes (71189). Od początku roku do listopada spośród ogólnej liczby 286742 ogłoszeń tylko 79045 stanowiły anonse od prywatnych właścicieli. Poważna większość to oferty od dealerów. Prawdziwy wysyp ogłoszeń miał miejsce w styczniu, gdzie przedstawiono 58881 ofert, by w lutym liczba ta spadła do 21872 ofert. Coraz więcej Polaków unika „niezwykłych” cenowych okazji. A wraz z zauważalnym stopniowym rozwojem rynku zmieniają się nawyki kupujących. Bezpieczeństwo transakcji oraz sprawdzona informacja o pochodzeniu pojazdu stanowi podstawę wyboru przy zakupie. Coraz częściej szukając samochodu użytkowego klienci chcą polegać na ofertach komisów handlarzy, którzy często jednak dysponują udokumentowaną historią danego pojazdu. Stosunkowo wyższe ceny oparte na godnym zaufania pochodzeniu wcale nie odstraszają klientów. Do tego jakość i sposób usług związanych z transakcją, które świadczą pośrednicy uległy zdecydowanej poprawie przejmując zachodnie standardy. Zgodnie z oczekiwaniami coraz bardziej wybrednej klienteli oferowane pojazdy są w coraz lepszym stanie technicznym, do odebrania za gotówkę lub leasing, a finansowanie odbywa się przy uproszczonych procedurach na miejscu, bez pośredników, często nawet w 24 godziny. Do tego oferowane przez dealerów takie możliwości jak wymiana sprzętu w czasie trwania umowy leasingu, a także po jej zakończeniu, przyjęcie samochodów w rozliczeniu, czy sprzedaże pakietowa uwzględniająca wymianę taborową. Zdecydowanie najdrożej wypadają niszowe pojazdy specjalistyczne, jak samochody do załadunku i transportu złomu oraz te najmłodsze. Najtaniej jak zwykle można kupić najstarsze, leciwe i najbardziej wyeksploatowane pojazdy.   Bartosz Biesaga

Przeczytaj również
Popularne