Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

60-lecie Instytutu Transportu Samochodowego

DSC_8923Instytut Transportu Samochodowego (ITS) - czołowa jednostka naukowo-badawcza w kraju – świętuje 60-lecie istnienia. O bogatym dorobku tego Instytutu, stanowiącego zaplecze polskiej motoryzacji, mogliśmy się przekonać podczas Jubileuszu, który miał miejsce 6 lipca. Dla gości uczestniczących w obchodach 60-lecia przewidziano wiele atrakcji, w tym m.in. możliwość zwiedzenia Instytutu Transportu Samochodowego oraz sprawdzenia swoich możliwości za kierownicą symulatora pojazdu ciężarowego i osobowego. Rządni wrażeń mogą także przeżyć symulowane dachowanie i wypadek oraz poddać się badaniom psychologicznym dla kierowców. DSC_8971Na terenie Instytutu można było również zobaczyć bogatą ekspozycję samochodów np. Lotus Elise, Lotus Evora, NISSAN GT-R, VW Golf mk. II o mocy 620 KM, pojazd Hussar z „ultra" oszczędnym silnikiem, pojazd elektryczny Green Arrow, pojazd z napędem pneumatycznym Tweete, Tatę Nano, skuter Osa, DAF FT XF105.460, kultowy AWZ P 70, znany i lubiany Fiata 124 oraz dwa 100-letnie pojazdy: Brysh z 1911 roku i Rambler z 1903. Zainteresowani pojazdami elektrycznymi mogli odbyć przejażdżkę Renault Kangoo Z.E. oraz Renault Fluence Z.E. (samochody w wersji z napędem elektrycznym). DSC_8847W ciągu 60 lat Instytut Transportu Samochodowego (ITS) prowadził wszechstronną, interdyscyplinarną działalność naukowo-badawczą służącą rozwojowi transportu samochodowego w naszym kraju, a także ograniczaniu negatywnych skutków rozwoju motoryzacji. Utworzono go na podstawie uchwały nr 593 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1952 r. Docelowo Instytut, jako samodzielny ośrodek pracy naukowo-badawczej, miał się zajmować badaniami dotyczącymi szeroko rozumianego transportu samochodowego, w tym m.in. podstawowymi zasadami używania samochodów oraz ekonomicznego wykorzystania już istniejącego i planowanego w przyszłości taboru samochodowego. DSC_8826Do pierwszych prac Instytutu należało m.in. opracowanie dokumentacji technicznej do produkcji części zamiennych dla pojazdów samochodowych znajdujących się w eksploatacji oraz przeprowadzanie badań drogowych samochodów i motocykli jeżdżących wówczas po polskich drogach. W swojej historii Instytut stworzył solidną bazę naukową i techniczną, która wykorzystywana przez wysoko wykwalifikowany personel, pozwala na sprostanie europejskiej konkurencji w dziedzinie badań związanych z motoryzacją, transportem samochodowym oraz ochroną naturalnego środowiska człowieka. Obecnie Instytut prowadzi współpracę z zagranicznymi ośrodkami naukowymi i naukowo-badawczymi. Uruchomiono pięć spółek o charakterzenaukowo-badawczym i komercyjnym z kapitałem mieszanym: polsko-niemiecką w Warszawie, polsko-litewską w Wilnie, polsko-białoruską w Mińsku, polsko-ukraińską w Kijowie i polsko-mołdawską w Kiszyniowie. Misją Instytutu jest przede wszystkim dążenie do ograniczenia negatywnych  skutków rozwoju motoryzacji w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska oraz poprawy funkcjonowania i organizacji transportu samochodowego. Instytut wykonuje swe statutowe zadania poprzez: • działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego użytkowników dróg, w tym dzieci oraz osób niepełnosprawnych i starszych; • badania oraz ocenę poziomu bezpieczeństwa i niezawodności użytkowania pojazdów drogowych, w tym ochronę życia, zdrowia, mienia oraz środowiska, zagrożonych rozwojem motoryzacji i transportu; • badania ekonomiczno-techniczne rynku transportowego; • kreowanie rozwoju motoryzacji w kierunku zapewnienia coraz wyższego poziomu bezpieczeństwa użytkowników dróg. Patronat honorowy nad Jubileuszem objęli: Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Pan Sławomir Nowak oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Pani prof. Barbara Kudrycka. PD/ ITS

Przeczytaj również
Popularne