Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Ładowarki krawężnikowe Rheinmetall – innowacyjna koncepcja ładowania promująca e-mobilność w centrach miast i obszarach metropolitalnychsamochod

Na konferencji E-Mobility zorganizowanej przez VDE, Niemieckie Stowarzyszenie Technologii Elektrycznych, Elektronicznych i Informacyjnych, grupa technologiczna Rheinmetall z siedzibą w Düsseldorfie zaprezentowała niedawno nowatorską koncepcję rozwiązania do ładowania pojazdów elektrycznych, opartą na tzw. ładowarce krawężnikowej.

Ładowarki krawężnikowe Rheinmetall niemal niewidocznie wtapiają się w pejzaż miasta, oferując rozwiązanie wyzwań stawianych przez istniejące systemy ładowania, takie jak duże wymagania przestrzenne, niska gęstość punktów, estetyczne wady i wysokie koszty. W przeciwieństwie do innych rozwiązań ładowania dostępnych na rynku, podejście Rheinmetall inteligentnie wykorzystuje istniejącą infrastrukturę miejską. Integrując elektronikę ładującą z krawężnikiem, staje się de facto "słupem ładującym", ale bez wad, jakie konwencjonalne stacje ładowania typu słupowego powodują dla innych użytkowników dróg. Co więcej, pojazdy elektryczne mogą być ładowane bezpośrednio przy krawężniku, bez konieczności rozciągania przez chodnik długiego kabla.

System Rheinmetall pomaga rozwiązać jedno z głównych wyzwań hamujących postęp e-mobilności – tzn. brak możliwości ładowania, szczególnie w centrach miast i w głównych obszarach metropolitalnych. Został on opracowany w oparciu o założenie minimalizowania w jak największym stopniu ingerencji w przestrzeń publiczną. Już na początku boomu elektromobilności wiele miast i gmin realnie mało bowiem wie, w jaki sposób należy udostępnić odpowiednią przestrzeń do zainstalowania infrastruktury ładowania. Opublikowany w październiku 2022 roku plan generalny Charging Infrastructure II rządu niemieckiego wymaga zdecydowanych działań. Szczególnie w centrach miast brakuje mianowicie wolnej przestrzeni, co oznacza, że tworzenie nowej infrastruktury staje się możliwe tylko kosztem innych interesariuszy przestrzeni drogowej, takich jak piesi lub rowerzyści. I odwrotnie, wybór większych, (szybkich) parków ładowania na obrzeżach nie jest opcją dla wielu konsumentów, głównie ze względu na koszty i czas. Istnieje zatem realne ryzyko, że rozwój elektromobilności, przede wszystkim na obszarach metropolitalnych, może się załamać, zanim jeszcze zostanie właściwie uruchomiony - wdrożony.

W ostatnich miesiącach zespół Centrum Technologicznego Rheinmetall intensywnie pracował w takim razie nad rozwiązaniem wykorzystującym istniejącą infrastrukturę miejską, chociaż bez ograniczeń narzuconych przez gęstość punktów ładowania, jak ma to miejsce na przykład w przypadku ładowarek do latarni. Rezultatem jest modułowa ładowarka krawężnikowa zdolna do ładowania 22 kW AC, którą można zintegrować z istniejącymi systemami zaplecza i infrastrukturą systemu ładowania za pośrednictwem otwartego protokołu punktu ładowania (OCPP).

Podczas procesu rozwoju duży priorytet nadano łatwości modernizacji i konserwacji. W rezultacie całe ulice i parkingi mogą być przygotowane na ładowarki krawężnikowe, umożliwiając późniejszą skalowalność oraz synergię w zakresie planowania, pozwoleń, budowy itp. W tym celu w pożądanych miejscach ładowania instalowane są tak zwane atrapy krawężników. Moduł elektroniczny można doposażyć, gdy tylko liczba pojazdów elektrycznych zapewni odpowiedni popyt. Modernizację można przeprowadzić w ciągu kilku minut, podobnie jak konserwację, w przypadku której jednostkę elektroniczną da się łatwo zdemontować. Systemy są zaprojektowane zgodnie z trudnymi warunkami środowiskowymi w przestrzeni drogowej, zapewniając długą żywotność.

Oprócz opłat drogowych można zająć się różnymi innymi potencjalnymi przypadkami użycia. Obejmują one ładowanie na parkingach pracodawców, w obiektach mieszkalnych z domami jednorodzinnymi lub apartamentowcami bądź na parkingach biznesowych, w ten sposób zapewniając użytkownikom szybki, łatwy i wygodny sposób ładowania pojazdów.

Ponieważ bezpieczeństwo stanowi tu priorytet, systemy są obecnie poddawane kompleksowym długoterminowym testom przed zastosowaniem w przestrzeni publicznej w ramach projektu pilotażowego. Rozwiązanie zaproponowane przez Rheinmetall może przybliżyć cel Niemiec, jakim jest posiadanie do 2030 roku miliona publicznych punktów ładowania.

Przeczytaj również
Popularne