Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

KRBRD - tylko co drugi kierowca i pasażer zapina pasy

pasy_bezpieczenstwa_volvoJak pokazują wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) 85% kierowców i 81% pasażerów zapina pasy bezpieczeństwa siedząc z przodu pojazdu. Jednak już tylko nieco ponad połowa pasażerów (54%) zapina pasy siedząc z tyłu samochodu. Coraz częściej natomiast stosujemy foteliki samochodowe dla dzieci, ale tylko 62% małych podróżnych jest w nich prawidłowo przewożonych. Wyniki badań przeprowadzonych agencję badawczą PBS DGA na zlecenie KRBRD w ramach kampanii „Włącz myślenie”zostały przedstawione 11 maja br. w Sejmie. Udowadniają one, że polscy kierowcy nie mają wykształconego nawyku zapinania pasów przed wyruszeniem w drogę i nie traktują ich jako sposobu na zwiększenie bezpieczeństwa. Dla części spośród1 500 badanych osób, zapinanie pasów bezpieczeństwa podczas jazdy na krótkiej trasie to niewygoda. Pasy zapinamy najczęściej jadąc w długą trasę, kiedy panują ciężkie warunki  lub kiedy wiemy, że możemy zostać skontrolowani przez policję. Z kolei foteliki dziecięce, choć zazwyczaj stosowane, nie są dobrze dobierane do dziecka, a następnie prawidłowo mocowane w samochodzie. - Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy lekceważą znaczenie pasów bezpieczeństwa, choć zwiększają one szansę przeżycia co najmniej dwukrotnie w trakcie wypadku samochodowego. Kierowcy są nieco bardziej obowiązkowi w przypadku używania fotelików dla dzieci, ale tylko 62% dzieci jest prawidłowo w nich przewożonych. Rodzice nadal nie wiedzą, jak właściwie zamontować fotelik w pojeździe, by spełniał on swoje zadanie zwiększania bezpieczeństwa – zauważa dr Andrzej Markowski psycholog, Stowarzyszenie Psychologów Transportu. Większość badanych przyznaje jednocześnie, że policja powinna częściej sprawdzać pasy zarówno u kierowcy, jak i pasażerów. Mimo tego i34% twierdzi, że liczba kontroli w ciągu 3 ostatnich lat wzrosła. _______________________________________________________________________________Kampania „Włącz myślenie” ma na celu propagowanie zapinania pasów przez kierowców i pasażerów samochodów oraz używanie w samochodach fotelików dla dzieci. Przez całe lato, podczas imprez w różnych miastach Polski, będą odbywały się warsztaty z udziałem policji i ekspertów odnośnie zapinania pasów i prawidłowego przypinania fotelików, by jak najlepiej spełniały swoją funkcję ratowania życia. Źródło: KRBRD Fot: Volvo

Przeczytaj również
Popularne