Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Konkurs

Jeep Compass - Przyjemność z jazdy

Pod zarządem FIAT-a pojazdy marki Jeep niemal szturmują europejskie rynki, w tym i polski. Sprzedaż wzrasta, są też ambitne plany na niedaleką przyszłość.

Siłą napędową handlowych sukcesów Jeepa ma być najnowsza, już piąta, generacja modelu Cherokee i mający pojawić nowy model Renegade. Jakby w cieniu tych modeli pozostaje Compass i… znajduje nabywców. Nie bez przyczyny, gdyż jest najtańszy z dotychczas oferowanych pojazdów tej marki.

Debiut Compassa
Compass jako bliźniaczy model Patriota razem z nim debiutował w styczniu 2006 r. Oba miały jednakowe rozwiązania techniczne, a różniły się przede wszystkim wyglądem zewnętrznym nadwozia. To Compassa było bardziej zaokrąglone, elegantsze. Chyba ta różnica skłoniła polskiego importera, że na naszym rynku pozostał Compass.

Silniki i układ 4x4
Polski odbiorca ma do wyboru samochód z silnikiem benzynowym, o pojemności skokowej 1998 cm3 i mocy 156 KM, uzyskującym moment napędowy 190 Nm przy 5100 obr./min bądź z silnikiem wysokoprężnym też 4-cylindrowym, ale o pojemności skokowej 2143 cm3 i mocy 120–163 KM. Dieslowski silnik rozwija większy moment napędowy – 320 Nm i to już od 1400 obr./min. Nic dziwnego, że właśnie on zestawiany jest z układem przeniesienia napędu na obie osie. Natomiast silnik benzynowy przenosi napęd tylko na przednią oś. Tak więc Compass występuje z układem 4x2 i 4x4. Ten drugi określany jako Freedom Driver I jest stały, tak zwany aktywny, z udziałem elektronicznie sterowanego zespołu sprzęgłowego ECC (Electronically Controlled Coupling). W zespole tym pracuje wielopłytkowe sprzęgło elektromagnetyczne połączone z tylnym mechanizmem różnicowym. Przeniesienie napędu na oś tylną odbywa się nie tylko na skutek poślizgu kół jezdnych, ale też po uwzględnieniu przez moduł kontrolny prędkości jazdy i kąta skrętu kół. Po przekroczeniu prędkości 40 km/h napęd 4x4 jest odłączany i przekazywany tylko na przednią oś.
Kierowca ma możliwość wyboru napędu na jedną lub obie osie. Przyciskiem (4WD) umieszczonym na tunelu środkowym, przy tablicy rozdzielczej. Może to zrobić podczas jazdy z dowolną prędkością, o tym informuje fabryczna instrukcja obsługi.

Właściwości ruchowe
Z włączonym napędem 4x4 pojazd pewniej porusza się na śliskiej nawierzchni i łatwo pokonuje nierówności drogi. Doceniamy też inne jego właściwości, a mianowicie dość duży prześwit podwozia (z przodu 205 mm, z tyłu 209 mm), kąty: najazdu – 200 – i zejścia – 320 – oraz możliwość pokonywania brodów o głębokości do 280 mm. Przydatne również okażą się dużej średnicy 18-calowe koła jezdne. Niezależne zawieszenie: przednie z udziałem kolumn McPherson i tylne wielowahaczowe, doskonale tłumi nierówności drogi i wpływa na wygodę jazdy.

Przestronne wnętrze
Kierowca i pasażerowie wystawią pojazdowi dobrą ocenę za rozwiązania wnętrza nadwozia. Ono jest przestronne i funkcjonalne. Fotele przednie ukształtowano anatomicznie, a ten kierowcy ma rozbudowaną regulację ustawienia.
Szerokość wnętrza nadwozia pozwala na jazdę z tyłu trzem osobom, ale siedząca w środku ma pod nogami wysoki tunel biegnący wzdłuż nadwozia, a przed nogami wysoki podłokietnik (schowek) umieszczony pomiędzy przednimi fotelami i przesunięty do tyłu poza oparcia tych foteli. Bagażnik o dużej objętości 458 dm3 można łatwo powiększyć, składając jedną lub obie części dzielonego 60:40 oparcia na siedzisko tylnej kanapy. Wtedy uzyskujemy objętość 1269 dm3 i długość przestrzeni bagażowej około 1500 mm.

Jazda
Prowadzenie samochodu może dawać dużą przyjemność. Kierowca siedzi wysoko, ma dobrą widoczność przez szyby i w dużych lusterkach zewnętrznych. Precyzyjnie działają urządzenia sterowania pojazdem, w tym układ kierowniczy z przekładnią zębatkową wspomaganą hydraulicznie. Pojazd ma małe opory w układzie napędowym i jezdnym, co przekłada się właśnie na przyjemność jazdy, a także na zmniejszenie zużycia paliwa.
Producent podaje, że zużycie oleju napędowego w tzw. cyklu mieszanym wynosi 6,6 dm3/100 km. Z przeprowadzonych jazd zapoznawczych wynika natomiast, że średnie eksploatacyjne zużycie jest o litr większe. I tak zasięg pojazdu będzie duży, gdyż pojemność zbiornika paliwa wynosi 51 dm3.

Wartość RV w % (po 3 latach i przebiegu 90 tys. km) zakup sprzedaż
wg Eurotax 46,8 54,5
wg Info-Ekspert 37,3 43,1

 

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Jeep Compass Limited 2.2 CRD 4x4

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 21.05.2014

Ile: 522 km

Wygoda jazda, male opory ruchy, dopracowany układ napędowy.

Wysoki próg podłogi bagażnika.

Przeczytaj również
Popularne