Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Chłodnica oleju silnikowego

Olej silnikowy, bez względu na to czy syntetyczny czy mineralny odpowiada za odprowadzenie ciepła z silnika, a także za smarowanie. Żeby spełniał swoje założenia, musi pracować w odpowiedniej temperaturze. Właśnie o zapewnienie optymalnej temperatury odpowiada chłodnica oleju. Jak sama nazwa wskazuje, ma ona za zadanie chłodzić olej, jeżeli ten osiągnie zbyt wysoka temperaturę. Jednak nazwa jest myląca, ponieważ w określonych sytuacjach może także nagrzać olej do właściwej temperatury.  Chłodnice możemy podzielić na dwa typy. Pierwszym z nich jest chłodnica oleju chłodzona powietrzem. Dzieje się tak dzięki pędowi powietrza, który – trafiając do niej – pełni rolę chłodzącą. Drugim typem jest chłodnica oleju z obiegiem cieczy chłodzącej, który bierze czynny udział w kontrolowaniu temperatury oleju. Przykładem tego drugiego rozwiązania jest model chłodnica oleju RIDEX ma długość 140 mm. Wykonany z aluminium zapewni olejowi silnikowemu optymalną temperaturę pracy. Warto zadbać o ten element, ponieważ kosztujący niecałe 200 zł, zaniedbany może przyczynić się do poważnej awarii.



Urządzenie chłodnicy oleju

Chłodnica oleju składa się z rurek cieplnych i płyt, przez które krąży podgrzany olej, schładzając w ten sposób płyn smarujący. Właściwie dobrana i zamontowana chłodnica oleju w żaden sposób nie wpływa na ogólną sprawność układu smarowania silnika. Chłodnica oleju to nierozłączny element składający się z szeregu owalnych rurek stalowych. Ponadto grzejnik ma 2 zbiorniki, które są podzielone na górny i dolny. Wysokiej jakości chłodnica oleju jest wykonana w taki sposób, aby wykluczyć ewentualne korki w jej kanałach i rurach. System rur został zaprojektowany tak, aby olej swobodnie krążył w chłodnicy.

 

Jakie problemy mogą się pojawić

Z biegiem czasu chłodnica oleju i jej rurki składowe mogą ulec zużyciu i awarii. Wynika to z faktu, że małe cząsteczki, kurz i inne zanieczyszczenia są zatykane w plastrze miodu, co prowadzi do zmniejszenia wymiany ciepła. Aby utrzymać efektywne chłodzenie, należy okresowo czyścić system.

Jeśli na ścianach zbiornika pojawi się tablica, konieczna jest wymiana chłodnicy. Również zgrubienie smaru może wskazywać na wymianę. Dalsze używanie zużytej chłodnicy może spowodować uszkodzenie silnika.

Zwróć uwagę na obecność wycieków oleju w obszarze układu chłodzenia. Jeśli zostanie znaleziony, powinieneś sprawdzić obudowę chłodnicy, sprawdzić elastyczność i integralność wszystkich węży.

Pomimo wymienionych zalet chłodnica oleju jest elementem opcjonalnym w większości samochodów. W związku z tym istnieje potrzeba terminowej diagnostyki i konserwacji. Oto niektóre wady chłodnicy oleju:

  • Wymaga konserwacji i czyszczenia powierzchni;
  • Do układu olejowego należy dodać więcej smaru;
  • Dość wysoka cena.



Jak widać zalety chłodnic oleju wyglądają bardziej przekonująco niż ich wady. Z tego powodu są czasami instalowane w samochodach, których standardowe wyposażenie nie przewidywało obecności takich urządzeń.

Jak widać, zastosowanie chłodnic oleju znacznie zwiększa efektywność chłodzenia silnika, poprawia ochronę silnika spalinowego oraz utrzymuje wydajność oleju w wysokich temperaturach.

Przeczytaj również
Popularne