Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wodorowy NesoBus w tournée po Polsce. Teraz Wrocław!

Pod koniec maja tego roku miała miejsce premiera NesoBusa – nowego polskiego autobusu zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Od tego czasu pojazd ten odbywa jazdy testowe w różnych miastach Polski. Był już między innymi w Gdańsku. Teraz zawitał do Wrocławia.

Marka autobusu „Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus to marka wykreowana przez Grupę Polsat. Pojazd ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. NesoBus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

Niskopodłogowy NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, a jego masa własna to niespełna 13 ton. Pojazd pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie.

Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.

Autobus będzie wytwarzany w nowo budowanej fabryce w Świdniku. Docelowo firma chciałaby budować ok. 100 autobusów wodorowych rocznie z przeznaczeniem dla klientów w Polsce i Europie Zachodniej. W kwietniu NesoBus uzyskał już homologację europejską. NesoBus zużywa średnio 8 kg wodoru na 100 kilometrów.

We Wrocławiu autobus będzie można spotkać na linii 129. Mieszkańcy miasta będą mogli nim podróżować do 1 lipca włącznie.

Przeczytaj również
Popularne