Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Volkswagen na dużym plusie. Grupa podsumowała ubiegły rok

Volkswagen pochwaliła się wynikami całej grupy za ubiegły rok. Jak powiedział Oliver Blume, prezes grupy, mimo wielu wyzwań w 2023 r. koncern osiągnął solidne wyniki. Dostawy samochodów wzrosły o 12 procent, a zysk operacyjny sięgnął 22,6 mld euro a rentowność sprzedaży wyniosła 7 procent. Plany to elektromobilność, ale i powrót do hybryd plug-in.

Ubiegły rok był dla całej Grupy Volkswagen rokiem restrukturyzacji. W wielu obszarach programu TOP 10 poczyniono szybsze postępy, niż planowano. Efekty tych inwestycji zobaczyć mamy już w tym roku. Jak zapowiedziano, 2024 rok ma być rokiem premier. 30 nowych modeli a większość z nich to samochody elektryczne oparte na nowej platformie premium PPE.

- W 2023 r. położyliśmy solidne fundamenty. Konsekwentnie realizujemy nowe inwestycje, aby wykorzystać ogromny potencjał Grupy Volkswagen. Dzięki inspirującym produktom i spójnej strategii z ufnością patrzymy na rok finansowy 2024. Grupa Volkswagen startuje do długodystansowego wyścigu transformacji z mocnej pozycji – powiedział Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.

Na sporym plusie. Będzie dywidenda

W 2023 roku Grupa Volkswagen osiągnęła solidne wyniki w trudnym otoczeniu. Dostawy wzrosły o 12 procent – do 9,24 mln pojazdów, do tego wzrostu przyczyniły się wszystkie regiony. Przychody ze sprzedaży osiągnęły 322,3 mld euro, zysk operacyjny 22,6 mld euro a zysk po opodatkowaniu 17,9 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniosła 7,0 procent, pomimo trudności wynikających z efektów wyceny, w tym zabezpieczenia towarów, co miało pozytywny wpływ na zysk operacyjny w poprzednim roku.

Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen

Z korektą efektów wyceny, zysk operacyjny wyniósł 25,8 mld euro, co odpowiada marży na poziomie 8 procent. Przepływy pieniężne netto działu Automotive wzrosły do 10,7 mld euro, a dzięki płynności netto na poziomie 40,3 mld euro na koniec roku Grupa znajduje się w bardzo dobrej sytuacji finansowej. Zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł o 2,26 euro – do 31,98 euro (wzrost o 8 procent).



Tak dobrze jeszcze nigdy nie było? Mimo wydawałoby się trudnej sytuacji branży automotive i czyhających zagrożeń ze strony chińskich koncernów zarząd i rada nadzorcza zaproponowała dywidendę w wysokości 9 euro na akcję zwykłą i 9,06 euro na akcję uprzywilejowaną.

Rośnie udział elektryków

W minionym roku pojazdy elektryczne wciąż zyskiwały na popularności: We wszystkich kwartałach udział pojazdów z takim napędem w dostawach sukcesywnie wzrastał, osiągając szczytowy poziom około 10 procent w czwartym kwartale. W całym roku udział aut elektrycznych wyniósł 8,3 procent. W liczbach bezwzględnych Grupa Volkswagen dostarczyła w ubiegłym roku 771 100 pojazdów elektrycznych. Odpowiada to wzrostowi o 35 procent w porównaniu do 2022 roku.

Rekordowe inwestycje

Grupa konsekwentnie realizuje swój strategiczny plan inwestycyjny w celu dalszego zwiększania konkurencyjności, rozszerzania działalności na najbardziej atrakcyjnych rynkach wzrostu i wzmacniania całego portfolio produktów. Jednocześnie zwiększone wykorzystanie efektu synergii w ramach Grupy umożliwi ograniczenie inwestycji do 170 mld euro w nadchodzącym planie pięcioletnim na lata 2025-2029.

Kwota ta zostanie przeznaczona głównie na nowe produkty, wzmocnienie regionów, biznes akumulatorowy oraz platformy dla pojazdów elektrycznych i modeli z nowoczesnymi silnikami spalinowymi (w dużej mierze z układami hybrydowymi). Oczekuje się, że inwestycje osiągną szczyt w 2024 roku, a następnie zbliżą się do docelowego poziomu 11 procent przychodów ze sprzedaży do 2027 roku. Jednocześnie w całej grupie wdrażany jest program zwiększenia rentowności dla wszystkich marek.

Thomas Schäfer, Członek zarządu Volkswagen Group

Nowa platforma nowe samochody

Pierwsze efekty reorganizacji będzie można zobaczyć wraz z wprowadzeniem platformy premium do samochodów elektrycznych PPE. Wzorowana na platformie MEB umożliwia skalowanie i wykorzystywanie w markach segmentu premium i luksusowym.


Odświeżone zostaną jednak także pozostałe samochody w tym spalinowe i hybrydowe Volkswageny Golf, Tiguan, Passat, czy Skody Octavia i Superb. Do tego dojdą zupełnie nowe elektryczne samochody na platformie PPE, takie jak Porsche Macan Electric i Audi Q6 e-tron, a także bazujące na MEB Volkswageny ID.7, ID.7 Tourer i ID. Buzz z wydłużonym rozstawem osi oraz CUPRA Tavascan. W sumie nowych produktów ma być ponad 30.

Powrót do hybryd plug-in

Podczas konferencji szefostwo koncernu wprost przyznało, że oprócz samochodów eklektycznych i obok prowadzonych na szeroką skalę inwestycji w rozwój elektromobilności, wysoce konkurencyjne, wydajne i atrakcyjne modele z silnikami spalinowymi pozostaną istotną częścią gamy produktów. Ulepszone i nowe hybrydy plug-in mają uzupełnić ofertę na wielu rynkach w fazie przejściowej.

Kto najcenniejszy?

Choć wszystkie grupy marek w segmencie samochodów osobowych osiągnęły dobre wyniki rentowność operacyjna sprzedaży grupy marek core (Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, SEAT/CUPRA) wzrosła do 5,3 procent (rok wcześniej: 3,6 procent), co wynika przede wszystkim ze znacznego wzrostu przychodów ze sprzedaży: o 21 procent – do 137,8 mld euro.



Przychody ze sprzedaży grupy marek progressive (Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati) wzrosły do 69,9 mld euro (+13 procent) w 2023 roku. Zysk operacyjny spadł do 6,3 mld euro.

Grupa marek Sport Luxury (Porsche) nadal podążała swoją ścieżką sukcesu. Jej przychody ze sprzedaży wzrosły do 37,3 mld euro (rok wcześniej 34,6 mld euro), podczas gdy rentowność operacyjna sprzedaży utrzymała się na poziomie z poprzedniego roku i wyniosła 18,6 procent, pomimo niekorzystnych czynników, w szczególności zwiększonych wydatków, związanych z wprowadzeniem produktu na rynek i wyższych kosztów produkcji.

Zysk operacyjny działu Financial Services wniósł 3,8 mld euro do zysku Grupy, ale był o około jedną trzecią niższy od poziomu z poprzedniego roku. Wynika to z oczekiwanej normalizacji cen samochodów używanych. W latach 2021 i 2022 wartości rezydualne samochodów używanych wzrosły do bezprecedensowych poziomów z powodu niedoboru nowych pojazdów spowodowanego sytuacją z zaopatrzeniem w półprzewodniki.

Grupa Trucks (TRATON: MAN, Scania, Navistar, Volkswagen Truck & Bus) była w stanie zwiększyć przychody ze sprzedaży do 45,7 mld euro (rok wcześniej: 39,5 mld euro) dzięki wyższym wolumenom, dopasowanemu miksowi produktowemu, lepszym cenom jednostkowym i wzrostowi w segmencie usług motoryzacyjnych. Grupa TRATON znacząco poprawiła swoją marżę operacyjną do 8,1 procent (rok wcześniej: 4,0 procent) przy zysku operacyjnym na poziomie 3,7 mld euro (w 2022 roku: 1,6 mld euro).

Przeczytaj również
Popularne