Lean & Green Star jest świadectwem osiągnięć obu zakładów w zmniejszeniu ich śladu węglowego o 20% w ciągu pięciu lat, po przystąpieniu do programu Lean and Green w 2016 roku. To wyróżnienie stanowi kolejny krok w kierunku celu IVECO, polegającego na dekarbonizacji transportu komercyjnego poprzez strategię zrównoważonego rozwoju.
Fabryki IVECO w Madrycie i Valladolid otrzymały nagrodę Lean & Green Star od Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów (AECOC) za zmniejszenie śladu węglowego. Oba zakłady przystąpiły do programu Lean and Green w 2016 roku, kiedy to zainicjowały Plan działań na rzecz redukcji emisji CO 2 i minimalizacji wpływu procesów logistycznych na emisję gazów cieplarnianych, w ciągu pięciu lat zobowiązując się zmniejszyć swój ślad węglowy o 20%.
Gwiazda wydana przez Lean & Green (największą europejską platformę specjalnie ukierunkowaną na redukcję emisji w całym łańcuchu dostaw) zaświadcza, że oba zakłady wywiązały się z tego zobowiązania. Osiągnięcie to stanowi namacalny wkład w realizację celu IVECO, polegającego na uzyskaniu neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości, oraz znaczący krok w kompleksowej strategii zrównoważonego rozwoju.
Fabryka w Madrycie zajmuje się produkcją całej gamy ciężkich pojazdów IVECO na rynki światowe i zatrudnia 2850 pracowników. Zakład w Valladolid zatrudnia około 1000 osób i produkuje lekkie auta dostawcze Daily w wersji podwozie z kabiną i Hi-Matic. Ponadto odpowiada za produkcję i malowanie kabin do produkcji linii ciężkiej w zakładzie w Madrycie.
Środki wdrożone w obu zakładach dla zmniejszenia ich śladu węglowego obejmowały emisje bezpośrednie (Zakres 1), emisje pośrednie (Zakres 2) i efektywność transportu (Zakres 3), mające wpływ na większość procesów wytwórczych. Szereg podjętych działań wywodzi się z pomysłów zebranych od pracowników obu zakładów. Działania Zakresu 1 i Zakresu 2 koncentrowały się na redukcji wewnętrznego zużycia gazu ziemnego i energii elektrycznej poprzez działania takie jak projekty energii fotowoltaicznej, instalacja rekuperatorów ciepła w dopalaczach, wytwarzanie energii fototermicznej oraz dywersyfikacja produkcji ciepła. Działania z zakresu 3 obejmowały zaś między innymi optymalizację tras „milk run” w celu umożliwienia pełnego załadunku na ciężarówkę, opracowanie nowych modeli kontenerów dla optymalizacji załadunku, wykorzystanie technologii RFID do poprawy zapasów oraz ograniczanie zbędnych transportów ekspresowych.