Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Rewolucyjny Jeep

Jeep-CherokeeTakiej rewolucji stylistycznej po premierowym Jeepie Cherokee mało kto się spodziewał. Mimo kompletnej przemiany nadal wygląda rasowo i zadziornie, a w dodatku może się pochwalić zaawansowaną techniką. Wielką ciekawostką tego pojazdu jest 9-stopniowa przekładnia automatyczna. Podstawą konstrukcji nowego Jeepa Cherokee jest modularna architektura Compact U.S. Wide (CUS-wide) zbudowana przez Fiata. Umożliwia ona budowanie różnych modeli samochodów na jednej bazie. Efektem wdrożenia tej platformy jest wyższa niezawodność eksploatacyjna przy ograniczeniu kosztów badawczo-rozwojowych oraz wymiany oprzyrządowania. Architektura podwozia Jeepa Cherokee opiera się na wspólnych, wymiennych komponentach modularnych pozwalających odpowiednio dobierać rozstaw osi i kół przednich/tylnych, a także zwis przedni, długość i szerokość platformy w obrębie danej linii modelowej. Jeep-Cherokee2Nowy Jeep Cherokee oferuje trzy systemy napędu 4x4 zapewniające dobre właściwości trakcyjne. Jeep jest pierwszym pojazdem typu SUV klasy średniej w możliwością odłączania napędu tylnej osi w celu ograniczenia strat energetycznych, a więc i zapotrzebowania na paliwo w sytuacji, gdy napęd 4x4 nie jest potrzebny. Samoczynne przełączanie napędu Full-Time pomiędzy 4x2 a 4x4 odbywa się niezauważalnie dla pasażerów i nie wymaga uwagi, ani dodatkowych czynności ze strony kierowcy. W wersji z silnikiem V6 Jeep Cherokee poszczycić się może najwyższą w swej klasie zdolnością uciągu przyczepy o masie do 2040 kg. Jeep Active Drive IDostępny w wersjach modelowych Cherokee Sport, Latitude i Limited system Jeep Active Drive I opiera się na jednostopniowej skrzynce rozdzielczej (PTU) przełączającej automatycznie i niezauważalnie napęd pomiędzy 4WD a 2WD w całym zakresie prędkości jazdy. System ten nie wymaga żadnej 'interwencji' ze strony kierowcy, dokonuje korekty znoszenia podczas bardziej dynamicznej jazdy oraz redukuje zjawisko pod- i nadsterowności pojazdu. Jeep-Cherokee3Jeep Active Drive IIDostępny w wersjach modelowych Cherokee Sport, Latitude i Limited system Jeep Active Drive II korzysta z dwustopniowej skrzynki rozdzielczej (PTU), która 'zarządza' momentem obrotowym oraz reduktorem terenowym. Tryb 4-Lock pozwala zblokować oba wały napędowe, aby polepszyć trakcję przy niskich prędkościach lub podczas holowania przyczepy. Przełożenie reduktora terenowego wynosi 2,92:1, co pozwala zwiększyć zdolność pokonywania wzniesień (podjazdów) oraz crawl ratio (przełożenie pełzania) w najtrudniejszych warunkach off-roadowych. Cherokee z napędem Jeep Active Drive II posiada zawieszenie podwyższone o 25,4 mm, crawl ratio 56:1 (silnik MultiAir2 Tigershark o pojemności 2,4 litra) lub 47,8:1 (nowy silnik Pentastar V6 o pojemności 3,2 litra); a więc nawet o 90% korzystniejsze niż w schodzącym modelu Liberty. Jeep Active Drive LockSystem Jeep Active Drive Lock obejmuje wszystkie funkcje napędu Jeep Active Drive II wzbogacone o możliwość blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu optymalizacji mocy przenoszonej na koła w ekstremalnych warunkach jazdy terenowej. Każdemu systemowi napędu 4x4 towarzyszy system zarządzania trakcją Selec-Terrain, umożliwiający wybór najbardziej optymalnych ustawień do jazdy szosowej i terenowej: Auto, Snow (śnieg), Sport, Sand/Mud (piach/błoto) oraz Rock (skały). Korzystając z określonych algorytmów system ten potrafi koordynować i optymalizować 12 elementów wpływających na charakterystykę jezdną, m.in. moduł sterujący silnika (ECU), moduły układu hamulcowego, systemu stabilizacji toru jazdy (ESC), skrzyni przekładniowej i przeniesienia napędu oraz podsystem Selec-Speed Control (kontroli podjazdu Hill Ascent Control i zjazdu Hill Descent Control). Do salonów sprzedaży w Stanach Zjednoczonych pierwsze egzemplarze zaczną trafiać w trzecim kwartale bieżącego roku, a w Polsce można go się spodziewać dopiero w roku 2014. Miejscem produkcji modelu Jeep Cherokee nowej generacji będzie należący do Chrysler Group zakład Toledo Assembly Plant w stanie Ohio. PD / Jeep

 

Przeczytaj również
Popularne