Mazda zaprezentowała polskim dziennikarzom nową generrację modelu 2 oraz zmodyfikowaną Mazdę 6 i SUV-a CX-5. Przy okazji importer pochwalił się dotychczasowymi osiągnięciami oraz zdradził plany na przyszłość.
Nowa Mazda 2 rywalizuje w konkurencyjnym segmencie B, którego udział na europejskim rynku samochodów osobowych wynosi 22%. W polskich salonach zawita ona w marcu br. w wersji 5-drzwiowej. Producent wydłużył nowy model o 140 mm w stosunku do generacji, oraz przedłużył rozstaw osi o 80 mm, dzięki czemu możemy liczyć na większą ilość miejsca we wnętrzu.
Mazda 2 występuje z silnikiem benzynowym SKYACTIV-G 1.5 w trzech odmianach:115 KM (148 Nm), 90 KM (148 Nm) oraz 75 KM (135 Nm). W połowie roku dojdzie do oferty diesel Skyactiv-D. Nowinkami w modelu Mazda 2 są m.in. wyświetlacz Head-up – pierwszy w tym segmencie aut – ukazuje w czasie rzeczywistym najważniejsze dane dotyczące jazdy czy 7-calowy centralny wyświetlacz pośrodku górnej partii deski rozdzielczej.
Ceny nowej Mazdy zaczynają się od 50 900 zł za wersję 75-konną. Za topową wersję z opcjonalnym wyposażeniem zapłacimy ok. 70 tys. zł.
Mazda na rynku polskim...
W 2014 roku sprzedano w Polsce 327 219 nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 12,9% w porównaniu do 2013 r. Mazda drugi rok z rzędu odnotowała ponad 70-procentowy wzrost sprzedaży (odpowiednio 76% w 2013 r. i 77% w 2014) z wynikiem 7 531 samochodów. Dzięki temu Mazda awansowała na 15. pozycję w rankingu marek w Polsce i uzyskała 2,4% udziału rynkowego. Od momentu rozpoczęcia działalności w czerwcu 2008 r. polski oddział Mazdy wydał klientom już 25 291 samochodów. W 2014 r. największą popularnością cieszyła się Mazda 3 (2 924 zarejestrowane egzemplarze), zaraz za nią Mazda 6 (2 663 szt.) i CX-5 (1 646 szt.).
...i europejskim
Mazda zakończyła rok jako jeden z najszybciej rozwijających się producentów samochodów w Europie, odnotowując wzrost sprzedaży w 2014 r. o 19% w porównaniu do ubiegłego roku, osiągając wynik 175 028 sprzedanych aut oraz wzrost udziału w rynku europejskim do 1,3%. Ponadto, japoński producent odnotował wzrost w ósmym już kwartale z rzędu, o 8,7% po ostatnim kwartale kończącym się w grudniu1.
Mazda 3 stała na czele wzrostu – sprzedaż w 2014 r. wzrosła o 82% rok do roku, osiągając pułap 50 000 egzemplarzy. Natomiast Mazda CX-5, osiągając pułap sprzedaży na poziomie niemal 58 000, okazała się najlepiej sprzedającym się modelem na rynku europejskim2. Jeśli chodzi o poszczególne rynki krajowe, największy wzrost odnotowano na rynku portugalskim, polskim i hiszpańskim – odpowiednio 79%, 77% i 71% w skali roku. Mazda osiągnęła również imponujący wzrost na dwóch największych pod względem wolumenu sprzedaży rynkach: sprzedaż w Niemczech wzrosła o 17%, osiągając 52 491, a w Wielkiej Brytanii o 21%, osiągając 37 784.
Firma jest przekonana, że może utrzymać tendencję wzrostową w 2015 r., w którym zostaną wprowadzone na rynek trzy nowe modele. Mazda 2 trafi do salonów wczesną wiosną, latem dołączy miejski SUV - Mazda CX-3, a po niej, jesienią, niecierpliwie oczekiwana czwarta generacja modelu Mazda MX-5. W marcu pojawi się także Mazda CX-5 oraz Mazda 6 2015.
Rejestracje modeli Mazda w Polsce w 2014 r.
Model |
Rejestracje |
Mazda3 |
2 924 |
Mazda6 |
2 663 |
Mazda CX-5 |
1 646 |
Mazda2 |
206 |
Mazda MX-5 |
39 |
Mazda5 |
36 |
Mazda CX-9 |
17 |
SUMA |
7 531 |
Rejestracje w latach 2008-2014
2008 |
1 762 |
2009 |
2 981 |
2010 |
3 811 |
2011 |
2 524 |
2012 |
2 421 |
2013 |
4 261 |
2014 |
7 531 |
Total |
25 291 |
Mazda / PD