Mazda w liczbach to 1 350 000 sprzedanych samochodów na świecie, ponad 183 tys. w Europie i niemal 11 tys. w Polsce. Najchętniej wybieraliśmy małego i zgrabnego crossovera CX-5. Białym krukiem jest CX-80 w kolorze Arctic White. Dlaczego?
Bo wśród ponad 200 sprzedanych egzemplarzy, nikt nie zdecydował się na arktyczną biel. Niewielu chętnych wybrało też Mazdę 2, czyli Toyotę Yaris w wersji Kodo. Z salonów Mazdy w ubiegłym roku wyjechały tylko 3 sztuki. To znacznie niej niż legendarny model MX-5. Jak wygląda sprzedaż poszczególnych modeli?
Na podium sprzedaży w Polsce stoją dwa modele z segmentu SUV i popularny kompakt – pierwsze miejsce należy do światowego bestsellera, Mazdy CX-5 z rejestracją 3562 szt., drugą lokatę zajęła Mazda CX-30 z wynikiem 2985 szt., a na trzeciej pozycji z rezultatem 1924 egz. uplasowała się kompaktowa Mazda3, która zaliczyła najlepszą sprzedaż w naszym kraju od wprowadzenia obecnej generacji w 2019 r.
Kolejne miejsca zajęły: Mazda CX-60 z wynikiem 1395 szt. i Mazda MX-5, która trafiła do 274 odbiorców. 256 klientów wybrało Mazdę 6 kończącą swój rynkowy staż, a 242 miejską Mazdę 2 Hybrid. Stawkę zamykają: debiutantka, Mazda CX-80 z wynikiem 208 egz., Mazda MX-30, którą z polskich salonów wyjechało 111 klientów oraz Mazda2, której trzy ostatnie sztuki trafiły na drogi w 2024 r. Przy okazji warto zauważyć, udział modeli SUV z linii CX w ogólnej sprzedaży w Polsce wyniósł 74,3%.
Ubiegły rok to spore zmiany w naszej ofercie i konieczność zapewnienia dostępności znikających modeli oraz wersji silnikowych klientom, którzy nie zdążyli zamówić tych samochodów przed zmianami przepisów związanych z cyberbezpieczeństwem, normami Euro 6e, czy nowymi wymogami bezpieczeństwa GSR2. Przypomnę, że zakończyliśmy produkcję na Europę obecnej Mazdy CX-5, wycofaliśmy też z oferty silniki 2,0 Skyactiv-G 122, 150 i 184 KM stosowane w Mazdach 3, CX-30 i MX-5.
Jednocześnie nasi dealerzy wstępnie zarejestrowali pulę Mazd CX-5, by dać możliwość kupna tego modelu, zanim w salonach pojawi się jej następczyni. W tej chwili dysponujemy jeszcze około 600 samochodami gotowymi do odbioru od ręki, czyli mamy trzymiesięczny zapas tego modelu – podsumowuje Dyrektor Zarządzający Mazda Motor Poland, Maciej Hochman.
Klienci na największego i najnowszego SUV-a Mazdy preferują silnik Diesla, sześciocylindrową jednostkę 3,3 litra o mocy 254 KM – decyduje się na niego 85% zamawiających. Pozostali wybierają napęd PHEV, czyli hybrydę plug-in z silnikiem benzynowym 2,5 litra i mocnym silnikiem elektrycznym, które dają łączną moc systemową 327 KM.
Niemal wszystkie zamówione samochody to wersje z najbogatszymi poziomami wyposażenia – Homura i Takumi (także w odmianie Plus), tylko 6 proc. klientów zdecydowało się na podstawowy poziom Exclusive-Line. Ciekawie wygląda też zestawienie konfiguracji wnętrz – 64% zamawiających wybiera standardową, siedmiomiejscową konfigurację Mazdy CX-80, ale aż 36 sięga po wariant sześciomiejscowy w układzie siedzeń 2+2+2, co pokazuje, że klienci Mazdy niekoniecznie potrzebują jak największej liczby miejsc siedzących we flagowym modelu.
Mazda w Polsce ubiegły rok uznaje za udany. Trudno się dziwić. Sprzedaż na zakładanym wcześniej poziomie ponad 10 tys. szt. to utrzymanie udziału w rynku zbliżonego do prognozowanych 2%. Licznik rejestracji zatrzymał się dokładnie na liczbie 10 960, choć jak przyznaje otwarcie Mazda, nie wszystkie samochody trafiły do klientów. Kilkaset sztuk to pojazdy wstępnie zarejestrowane i oczekujące na nabywców w salonach na terenie całego kraju. To zabieg, który zapewnia dostępność modeli i wersji silnikowych wycofanych w ub. roku z europejskiej oferty Mazdy – tłumaczą przedstawiciele Mazdy w Polsce.
A jakie wyzwania czekają na Mazdę w tym roku? Rok 2025 zaczął się od mocnej europejskiej prezentacji najnowszego, elektrycznego modelu – Mazdy 6e na targach motoryzacyjnych w Brukseli. Obszerną relację zamieścilismy TUTAJ.
To nasz nowy rozdział w elektryfikacji marki, pierwszy poważny krok w kierunku zeroemisyjnej mobilności. Mazda6e kontynuuje tradycję reprezentacyjnych sedanów z segmentu D tworzoną od ponad 20 lat przez jej spalinowych poprzedników. Nowy model wyróżnia się przyciągającym oko designem, kunsztownym wykończeniem wnętrza, konkurencyjnymi parametrami, w tym zasięgiem, oraz najnowszą technologią. Wierzymy, że będzie godnym następcą cenionej i lubianej Mazdy 6 i jesteśmy przekonani, że wielu klientów będzie gotowych ruszyć tym modelem razem z nami w ekscytującą przyszłość.
Oprócz Mazdy 6e, której dostawy planujemy na lato w tym roku, czeka nas też premiera Mazdy CX-5, która zachowa swój napęd spalinowy, więc będziemy nadal oferować rozwiązania dopasowane do oczekiwań klientów zgodnie z naszą strategią Multi-Solution – podsumowuje Maciej Hochman.
Według danych CEPiK w 2024 r. w Polsce zarejestrowano 551 568 szt. nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16,1% w porównaniu do roku 2023.