Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Litrowy EcoBoost Silnikiem Roku 2012

silnikFordSilnik opracowany przez Forda - 1.0 EcoBoost, zaczynający swoją karierę pod maską kompaktowego Forda Focusa - otrzymał prestiżowy tytuł International Engine of the Year za rok 2012. Mały, ale zaawansowany technicznie 3-cylindrowy silnik otrzymał także dwie inne nagrody kwartalnika Engine Technology International, przyznawane na podstawie głosów oddanych przez 76 dziennikarzy z 35 krajów świata. Fordowskiemu silnikowi przypadły tytuły w kategorii "najlepszy nowy silnik" oraz "najlepszy silnik poniżej 1,0 litra pojemności". Ford po raz pierwszy zwyciężył w konkursie International Engine of the Year, przeprowadzanym od 13 lat. W historii tego plebiscytu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów co fordowski 1.0-litrowy EcoBoost. Silnik 1.0 EcoBoost używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia nawet przy niskich obrotach silnika, dzięki czemu turbosprężarka może dodawać silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych, sama obracając się z prędkościami dochodzącymi do 248 000 obr/min. Spośród innowacji wprowadzonych w silniku 1.0 EcoBoost warto wymienić: - kolektor wylotowy zintegrowany z odlewem głowicy silnika, co obniża temperaturę gazów wylotowych, pozwalając na optymalizację składu mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych; - unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwiający szybsze rozgrzewanie silnika niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium. W rezultacie obniżono o 50% ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik, co z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa; - dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik i podwyższają jego sprawność; - zmiana konfiguracji silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego, zamiast dodawania osobnych, wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu. Silnik 1.0 EcoBoost zadebiutował w tym roku w Focusie, a następnie pojawi się w Fordzie C-Max oraz B-Max, jeszcze w roku 2012. Silnik trafi do Fordów sprzedawanych w USA, po czym będzie miał swoją premierę na rynkach Azji, Australii i Afryki w przyszłym roku. Nowy silnik Forda 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM zapewnia najniższe w swojej klasie zużycie paliwa wynoszące 4,8 l/100 km i najniższą emisję CO2 wynoszącą 109 g/km. Wersja tego silnika o mocy 125 KM zapewnia zużycie paliwa wynoszące 5,0 l/100 km i emisję CO2 sięgającą 114 g/km. W pierwszym pełnym miesiącu sprzedaży w Europie ponad 4 700 klientów zamówiło modele Focus z silnikiem 1.0 EcoBoost, co odpowiada prawie jednej czwartej wszystkich Focusów zamówionych na 19 tradycyjnych europejskich rynkach Forda. Ford of Europe planuje potroić roczną produkcję samochodów wyposażonych w benzynowe silniki EcoBoost do 480 000 w roku 2015, przy 141 000 w 2011 roku. Według szacunków firmy, spośród tych samochodów 300 000 będzie wyposażonych w silniki 1.0 EcoBoost. Tytuł International Engine of the Year przyznawany jest przez 76 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 krajów całego świata. Jurorzy oceniają charakterystyki silników, ich osiągi, ekonomię spalania, doskonałość techniczną i skuteczne wprowadzenie do produkcji zaawansowanych technologii. Silnik 1.0 EcoBoost został wyjątkowo dobrze oceniony przez sędziów, uzyskując o 28 procent wyższe noty od następnego najlepszego silnika, a także najwyższe noty w całej historii konkursu na najlepszy silnik świata. "Łatwość, z jaką trzycylindrowy silnik napędza samochód klasy Forda Focus, dowodzi, że silniki spalania wewnętrznego mają jeszcze bardzo, bardzo dobrą przyszłość - uważa Dean Slavnich z kwartalnika Engine Technology International. "Moc tego silnika, jego reakcja na otwarcie przepustnicy i realne zużycie paliwa to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o pełnię jego zalet i korzyści, jakie będzie miał z niego użytkownik. Ford spisał się na medal!" Inni sędziowie również wychwalali fordowski silnik 1.0 EcoBoost. "Jeśli downsizing jest drogą, którą mamy podążać, to nie ma do tego lepszej zachęty niż ten silnik. Ma moc taką jak silnik wolnossący o pojemności 1,6 litra, który zastępuje, ale gwarantuje znacznie bardziej dynamiczną jazdę - uważa brytyjski dziennikarz John Simister. "Dysponując dużym momentem już dolnym zakresie obrotów, ten bardzo nowoczesny trzycylindrowy turbodoładowany silnik pozwala cieszyć się osiągami dostępnymi w samochodach z turbodoładowanymi małymi silnikami diesel, ale bez hałasu i wibracji - podkreśla Christophe Congrega z francuskiego L'Automobile Magazine. Silnik jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.

Przeczytaj również
Popularne