Trzecia generacja bestsellera Skody – Fabia – debiutuje na rynku europejskim. Redakcja Fleet, jako jedna z pierwszych w Polsce, miała okazję zapoznać się z tym samochodem na malowniczych drogach Portugalii... W ciągu 15 lat produkcji wszystkich generacji Skody Fabii na ulice wyjechało ponad 3,5 miliona tych samochodów. Tylko na rynek Polski do dziś trafiło ponad 93 tys. szt. Fabii, i to nie licząc tych sprowadzonych w ramach indywidualnego importu. Teraz apetyty Czechów są jeszcze większe za sprawą debiutu Fabii trzeciej generacji - zgrabniejszej, bardziej zadziornej, i o wyraźnie ciekawszym wnętrzu. Nowa Fabia jest pierwszym modelem w gamie Skody, w którym wykorzystano elementy stylistyki z koncepcyjnego modelu Vision C. Nowa Skoda Fabia jest o 9 cm szersza i o 3 cm niższa od poprzedniczki. Ma 399,2 cm długości (8 mm mniej niż Fabia 2), 173,2 cm szerokości oraz 146,7 cm wysokości. Rozstaw osi został powiększony o 2 cm, do 247 cm. Dzięki wykorzystaniu m.in. platformy podwoziowej MQB udało się obniżyć masę własną pojazdu przeciętnie o 65 kg w porównaniu z poprzednikiem. Podstawowa wersja wyposażona w jednostkę 1.0 MPI waży ledwie 980 kg. Zdecydowanie nowocześniej prezentuje się wnętrze nowej Fabii. Niestety tworzywa deski rozdzielczej i obicia drzwi są twarde jak skała i to nawet w najdroższej wersji. W poprzedniku deskę topowych wariantów wyściełały już miękkie i przyjemne w dotyku tworzywa. Wnętrze trzeciej generacji Fabii wygląda znajomo i budzi skojarzenia z innymi modelami koncernu Volkswagen. Fabia nie notuje wpadek w zakresie ergonomii czy jakości wykonania. Nabywca ma możliwość zamówienia bardziej sportowych foteli (jak w testowanym egzemplarzu), które okazują się bardzo wygodne i zapewniają znakomite trzymanie boczne. Mimo wyraźnie szerszego nadwozia i większego rozstawu osi nie odczuwaliśmy większej przestrzeni w kabinie w porównaniu z odchodzącym modelem. I faktycznie. Parametrem, który zmienił się w największym stopniu jest szerokość na wysokości łokci z przodu, która jest większa o 2 cm. Fabia zapewnia w zakresie przestronności przeciętny poziom w segmencie B. Za to ponadprzeciętnie prezentuje się w zakresie ilości przestrzeni nad głowami tak z przodu, jak i z tyłu. Zwiększyła się ilość uchwytów na butelki.Zależnie od wersji na środkowej konsoli montowane jest radio Blues z mp3 z monochromatycznym, 5-calowym wyświetlaczem – wyposażone m.in. w wejście USB, czytnik kart SD. W lepszych wersjach pojawia się radio Swing z dotykowym 5-calowym i kolorowym wyświetlaczem, przez który możemy obsługiwać również bluetooth (opcja) czy zmieniać ustawienia samochodu. W topowych modelach montowany jest 6,5-calowy dotykowy i kolorowy wyświetlacz. Nowością jest możliwość skopiowania zawartości i wybranych aplikacji ze smartfona wprost na dotykowy ekran systemu multimedialnego za pośrednictwem MirrorLink. Większe rozmiary nowej Skody wpłynęły również na powiększenie bagażnika tego samochodu do 330 litrów (+15 l), który po złożeniu oparć kanapy powiększa się do 1150 litrów (-30 l w porównaniu z drugą generacją). Fabia w modelu hatchback nie oferuje dodatkowej półki w bagażniku nawet za dopłatą, co powoduje powstanie progu na podłodze po złożeniu oparć tylnej kanapy. Co ciekawe półka znajdzie się w ofercie modelu kombi, dzięki czemu będzie on dysponował równą powierzchnią ładunkową.W hatchbacku, na pocieszenie zostaje rozwiązanie dzięki któremu półkę bagażnika możemy zamontować na połowie wysokości ładowni, co umożliwi przewożenie na niej drobnych przedmiotów i osłonięcie tych znajdujących się niżej w bagażniku. Tak jak w innych nowych modelach Skody Fabia ma seryjną skrobaczkę do szyb pod pokrywą wlewu paliwa. Nowością w gamie Fabii jest 3-cylindrowy silnik 1.0 MPI o mocy 60 KM lub 75 KM. Zastosowanie mniejszej jednostki było możliwe, dzięki wyraźnie niższej masie własnej niż w poprzedniku. Pod maskę Fabii trafiły także silniki TSI 1,2 litra o mocach od 85 do 110 KM. Silniki MPI oraz słabszy TSI są standardowo wyposażone w skrzynie manualne o pięciu przełożeniach. Mocniejszy wariant o mocy 110 KM w standardzie ma przekładnię 6-biegową. Opcjonalnie można go będzie zamówić ze skrzynią DSG. Wśród diesli znajdziemy 3-cylindrowy motor o pojemności 1,4 litra i mocy 75 oraz 105 KM. Obie jednostki sprzężono z 5-biegowymi przekładniami manualnymi, ale słabszy z nich będzie dostępny ze skrzynią DSG. Zainteresowani skrzynią dwusprzęgłową muszą dopłacić 5 tys. zł. W trzeciej generacji Fabii pojawiło się wiele nowinek znanych z innych najnowszych modeli Skody oraz konkurentów. Są nimi m.in. system hill hold assist, seryjny XDS w każdej wersji, czujniki deszczu, system bezkluczykowego dostępu oraz szklany dach panoramiczny o powierzchni nawet 107x76 cm. Z zakresu bezpieczeństwa, oprócz standardowych sześciu poduszek powietrznych, w wyposażeniu możemy znaleźć system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, hamulec multikolizyjny oraz układ automatycznego hamowania przy niewielkich prędkościach. Nową Fabię będzie można zamówić w 15 wersjach kolorystycznych, w tym w ciekawych wizualnie wersjach dwukolorowych. Skoda Fabia III jest droższa od poprzedniczki, ale też lepiej wyposażona. Najtańszy wariant 1.0 MPI Active wymaga wyłożenia 39 380 zł. Fabia dwójka z motorem 1.2/60 KM kosztuje 37 700 zł (w promocji 33 700 zł). Na przyzwoite osiągi możemy liczyć dopiero od wersji 1.2 TSI/90 KM w cenie od 43 880 zł. Ceny diesli 1.4 TDI/110 KM zaczynają się od 60 680 zł, ale są one dostępne dopiero od wersji Ambition. Z czasem w ofercie pojawią się również słabsze diesle, a w lutym przyszłego roku gamę uzupełni bardziej praktyczna odmiana kombi. Jeszcze wcześniej pojawią się modele z fabryczną instalacją LPG, ale na wariant Monte Carlo przyjdzie nam poczekać kilka miesięcy dłużej. Skoda na razie nie podjęła decyzji czy i kiedy wejdzie do oferty Fabia w sportowej wersji RS. PD