Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Konkurs

Dostawa do Alfredsson Transport ciężkiego elektrycznego samochodu ciężarowego Volvo FM powstałego ze stali wolnej od paliw kopalnych

Jako pierwszy na świecie producent ciężarówek, Volvo zaczęło wprowadzać do swoich samochodów stal powstałą bez użycia paliw kopalnych. Teraz do klientów koncernu są dostarczane pierwsze elektryczne ciężarówki ze stali wolnej od paliw kopalnych, a pierwszym takim odbiorcą w Szwecji została firma Alfredsson Transport z Norrköping.

 

Ciężarówka Volvo FM Electric ze stali bez paliw kopalnych.

Volvo Trucks wprowadza teraz stal wolną od paliw kopalnych do swoich ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej z napędem elektrycznym. Produkcja seryjna takich pojazdów ruszyła na początku września 2022 roku. Na początek stal ta trafia do wybranych aut, gdzie na tym tym wstępnym etapie jest stosowana w belkach ramy ciężarówki. Ciężkie elektryczne ciężarówki Volvo, zdolne tworzyć zestawy o łącznej masie brutto 50 ton, są pierwszymi na świecie zaopatrzonymi w tę innowację.

Nowo wyprodukowana stal SSAB niezawierająca paliw kopalnych będzie ważnym uzupełnieniem stali tradycyjnej i pochodzącej z recyklingu, obecnie stosowanej w ciężarówkach Volvo. Wraz ze wzrostem dostępności stali wolnej od paliw kopalnych, ta nowa stal będzie również stosowana w innych częściach ciężarówek. Elektryczna ciężarówka powstaje w fabryce Volvo Trucks w Tuve.

Alfredsson Transport to firma rodzinna założona 85 lat temu. Dzisiaj zatrudnia około 110 pracowników, ma flotę liczącą blisko 80 pojazdów różnej wielkości i jest jedną z największych firm transportowych w regionie Östergötland. Aktualnie stawia ona na bardzo silny profil środowiskowy. Przewoźnik zapewnia swoim klientom transport wyłącznie bez paliw kopalnych i dysponuje dużą liczbą samochodów Volvo FH, które wcześniej były zasilane płynnym biogazem. W pełni elektryczne FM Electric, które powiększyło stan taborowy Alfredsson Transport i w dodatku będące jedną z pierwszych ciężkich ciężarówek elektrycznych zbudowanych z belkami ramy podwozia wykonanymi ze stali wolnej od paliw kopalnych, musi więc być ładowane ekologiczną energią elektryczną. Egzemplarz ten to 2-osiowy szosowy ciągnik siodłowy w układzie napędowym 4x2. Na początek będzie on odgrywać główną rolę w systemie logistycznym Fiskeby Board AB. Tam elektryczna będzie obsługiwać magazyny, jeżdżąc między obiektem Fiskeby Board a portem Norrköping, gdzie trzy naczepy są stale przemieszczane osiem razy dziennie. Przewoźnik zapewnił już, że elektryczna ciężarówka będzie ładowana ekologiczną energią elektryczną pochodzącą z energii wiatrowej i wodnej oraz że planuje rozbudowę swojej elektrowni słonecznej w terminalu, aby móc uzyskać jeszcze lepsze ładowanie dla swoich pojazdów.

 

W związku z 85-leciem firmy Alfredsson Transport robi teraz nowy krok w przyszłość, wprowadzając swoją pierwszą ciężką elektryczną ciężarówkę z ramą ze stali wolnej od paliw kopalnych.

Erik Alfredsson, dyrektor generalny Alfredsson Transport, powiedział „Jesteśmy dumni z tego, że nasza elektryczna ciężarówka jest budowana ze stali wolnej od paliw kopalnych, co stanowi kamień milowy. Jesteśmy niesamowicie szczęśliwi, że stal wolna od paliw kopalnych już służy do produkcji ciężarówki, którą możemy prowadzić bezemisyjnie: to duży krok zarówno dla nas, jak i dla naszych klientów, z którymi realizujemy tę inwestycję. Z naszej działalności chcemy pozostawić jak najmniejszy wpływ na środowisko. Od 2015 roku jesteśmy wolni od paliw kopalnych, a od 2018 roku kupujemy tylko ciężarówki LNGDla naszych pracowników i klientów ważne pozostaje również, aby transport był o wiele cichszy, aby poziom decybeli został tak skutecznie obniżony, co jest też ważnym czynnikiem dla nas”.

 

Rama to kręgosłup ciężarówki

Rama stanowi niezwykle ważny element ciężarówki, gdyż wszystko na niej spoczywa i jest do niej przymocowane. Rama musi być zatem wystarczająco mocna, aby przenosić bardzo duże obciążenia, a jednocześnie wystarczająco elastyczna, aby pochłaniać siły generowane przez nierówności drogi. Stal firmy SSAB niezawierająca paliw kopalnych jest produkowana w wyniku wprowadzenia zupełnie nowej technologii z użyciem energii elektrycznej i wodoru nie zawierających paliw kopalnych. Rezultat to znacznie mniejszy wpływ na klimat i ważny krok w kierunku łańcucha wartości o zerowej emisji. W tym kontekście Volvo Trucks zobowiązuje się do przestrzegania porozumienia paryskiego i dąży do osiągnięcia najpóźniej do 2040 roku zerowej emisji netto gazów cieplarnianych w łańcuchu wartości Stefan Strand, dyrektor generalny Volvo Trucks Sweden, wskazał „Jesteśmy bardzo dumni i szczęśliwi, że Alfredsson Transport inwestuje w Volvo FM Electric. Podobnie jak my, mają bardzo ambitne cele środowiskowe i razem możemy coś zmienić na lepsze. W Volvo jesteśmy na drodze do zerowej emisji netto, co oznacza zarówno uczynienie podczas eksploatacji naszych samochodów ciężarowych wolnymi od paliw kopalnych, jak i ostatecznie całkowite zastąpienie użytych w nich materiałów alternatywami nie zawierającymi paliw kopalnych i pochodzącymi z recyklingu”.

Tę elektryczną ciężarówkę firmie Alfredsson Transport sprzedał dealer Volvo Lastvagnar – Tage Rejmes Lastvagnar, Stefan Sandberg, CEO Tage Rejmes Lastvagnar, ocenił „To wielki zaszczyt móc kontynuować dobrą współpracę z Volvo i Alfredsson Transport. Sprawiamy, że jesteśmy lepsi i doskonalsi w opracowywaniu nowych rozwiązań transportowych. Od samego początku cieszymy się z bliskiej i długoterminowej współpracy ze wszystkimi w Alfredsson Transport, którzy rzucają nam wyzwanie, abyśmy cały czas byli lepsi”.

 

W tle współpraca z SSAB

W 2021 roku Volvo Group i SSAB podpisały umowę o współpracy w zakresie badań, rozwoju, produkcji seryjnej i komercjalizacji pierwszego na świecie pojazdu ze stali niezawierającej paliw kopalnych. Nowo wyprodukowana stal SSAB niezawierająca paliw kopalnych będzie ważnym uzupełnieniem stali tradycyjnej i pochodzącej z recyklingu, która jest obecnie stosowana w samochodach ciężarowych Volvo, maszynach budowlanych i innych produktach. Stal wolna od paliw kopalnych jest wytwarzana przy użyciu całkowicie nowej technologii z wykorzystaniem energii elektrycznej i wodoru bez paliw kopalnych. Rezultat stanowią znacznie ograniczony wpływ na klimat i łańcuch wartości wolny od paliw kopalnych. Na skalę przemysłową SSAB planuje wprowadzić na rynek stal bez paliw kopalnych w 2026 roku. Rozwój łańcucha wartości wolnego od paliw kopalnych, od wydobycia po gotowe produkty stalowe, odbywa się w ramach inicjatywy HYBRIT, którą od 2016 roku SSAB prowadzi wspólnie z LKAB i Vattenfall. HYBRIT to skrót od Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology (Wodorowa Przełomowa Technologia Produkcji Żelaza)

Przeczytaj również
Popularne