Na przełomie roku fWibax wraz ze Scanią wprowadził na rynek elektryczną ciężarówkę z homologacją ADR, która może tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej 64000 kg.
W dni powszednie elektryczna ciężarówka pracuje w trybie dwuzmianowym. Samochód rusza z Wibax w Piteå i jedzie dalej z dostawami do klientów w okolicy. Lżejsze elektryczne ciężarówki są dostępne na rynku od jakiegoś czasu, ale dla Wibax ważne pozostaje, aby ciężarówka mogła przewozić cięższe ładunki. Dużo pracujemy nad zrównoważonym rozwojem, ale aby być naprawdę zrównoważonym, musi to być opłacalne. Jonas Wiklund, dyrektor generalny Wibax Group, ocenia „To pierwsza elektryczna ciężarówka Wibax, ale w 2023 roku planujemy zainwestować w kolejne. Naszym celem jest zostanie liderem transportu bez paliw kopalnych i dążymy do tego, aby do 2030 roku 80 procent naszej floty pojazdów było wolnych od paliw kopalnych i właśnie tam w grę wchodzą samochody elektryczne”.
Pojazd został zaprojektowany na zasięg 100 kilometrów na jednym ładowaniu, czyli na pokonanie dystansu Piteå - Skellefteå. Ponieważ samochód jest pierwszym tego rodzaju, przechodzi szereg testów w celu promowania dalszego rozwoju. Niedawno odbył się ostry test z pełnym obciążeniem terminala w Skelleftehamn, który przeszedł z odpowiednim zapasem – marginesem. Obecnie Qibax ma własne stacje ładowania w Piteå i Skellefteå, ale pracuje nad rozszerzeniem swojej sieci o kolejne stacje ładowania, aby u stałych klientów móc ładować elektryczne ciężarówki podczas rozładunku i załadunku. Zdaniem kierowców ciężarówka prowadzi się przyjemnie, jest cicha i pozbawiona wibracji, dzięki czemu środowisko pracy znacznie się poprawiło.