Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Chevrolet Spark - Pierwsze wrażenia Długodystansowy Test Flotowy

Spark_CheviPo otrzymaniu Chevroleta Sparka do testów, nie spodziewałem się większych emocji związanych tym samochodem. Wystarczyło zająć pozycję za kierownicą, przekręcić kluczyk w stacyjce i nastąpiło ogromne zdziwienie.

 

Wygląd zegarów na desce rozdzielczej wprawił mnie w osłupienie. Wyświetlacz obrotomierza wraz z komputerem pokładowym umiejscowiony obok prędkościomierza jest oryginalnym rozwiązaniem.

Po krótkiej chwili przyzwyczaiłem się do funkcji, wyglądu i obsługi. Pozytywne emocje budzi także sterowanie radiem z kierownicy. Nie sądziłem, że w tej klasie samochodów tego typu elementy mogą znajdować się na wyposażeniu pojazdu. Jeszcze większe zdziwienie nastąpiło po odkryciu 6 poduszek powietrznych, klimatyzacji i radia MP3 z USB. Praktycznym rozwiązaniem jest regulacja pionowa kierownicy wraz z zegarami.

Podsumowując - pierwsze wrażenia okazały się bardzo pozytywne.

Silnik

Po uruchomieniu silnika zacząłem się zastanawiać czy on w ogóle pracuje. Dodam tylko, że robiąc to w dzielnicy przemysłowej dużego miasta, praca silnika na biegu jałowym podczas zamkniętych szyb i okien zostałaby niezauważalna, gdyby nie wyświetlacz obrotomierza. Podczas pierwszych kilometrów Chevroletem daje się poznać niedobór mocy silnika. Silnik Sparka z pojemności 1000cm3 osiąga maksymalną moc rzędu 68KM. Niestety jest za słaby, nawet do tego samochodu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, szczególnie kiedy pokonujemy trasy nie tylko w mieście, jest zakup jednostki 1.2.

Kręcąc silnik powyżej 3000obr/min. samochód trochę żwawiej przyspiesza, jednak i tak daje się wyczuć niedobór mocy. Dla kierowcy poruszającego się głównie w ruchu miejskim, dynamika silnika jest wystarczająca, jednak podczas dłuższych tras, a w szczególności przy manewrach wyprzedzania, uwidacznia się brak mocy.

Wnętrze

Wyposażenie elementów wnętrza jak na samochód miejski jest dosyć bogate. Elementy wyposażenia takie jak wspomaganie kierownicy , z możliwością jej regulacji w pionie, sześć poduszek powietrznych, radio z MP3, klimatyzacja, elektryczne sterowanie lusterek i szyb także tylnych, co w tej klasie samochodów jest mało spotykane oraz sterowanie radiem z kierownicy zdecydowanie umilają jazdę Sparkiem.

Wymiary pojazdu

Samochód po otwarciu drzwi nie wydaje się mały, czego możemy się spodziewać patrząc na wygląd zewnętrzny Sparka. Wysoko poprowadzona linia dachu i szerokie drzwi dają wrażenie samochodu pojemnego. Niestety po podniesieniu klapy bagażnika nie można dojść do tych samych wniosków. Jest mały, płytki i nadaje się tylko na okazjonalne zakupy.

Siedząc we wnętrzu nad głowami podróżujących średniego wzrostu jest całkiem spora przestrzeń. Niestety pod względem szerokości samochód nie cechuje się podobnymi parametrami. Dzięki nisko poprowadzonemu progowi i wysokiej linii dachu do samochodu wsiada się i wysiada komfortowo.

Widoczność i oświetlenia

Pozycja za kierownicą w Chevrolecie jest wysoka, znakomita widoczność w szczególności do przodu i na boki osiągnięto dzięki dużym lusterkom bocznym, które pomagają przy zmianie pasa ruchu. Jedynie widoczność do tyłu pojazdu jest ograniczona przez niewielką szybę i lusterko wsteczne Sparka.

Po zapadnięciu zmierzchu pozytywnie zaskoczyło mnie wydajne oświetlenie reflektorów i możliwość skorzystania ze świateł przeciwmgielnych przednich jak i tylnego.

Zawieszenie i układ hamulcowy

Oceniając zawieszenie Chevroleta, zachowanie w koleinach i tłumienie nierówności nie można mieć większych zastrzeżeń, o ile poruszamy się w rozsądnych granicach prędkości. Jedynie podczas szybciej pokonywanych zakrętów można mieć zastrzeżenia do przechylania się nadwozia. Spark z racji niskiej masy własnej i wydajnego układu hamulcowego bardzo dobrze zachowuje się podczas hamowania. Układ hamulcowy jest dosyć czuły, należy o tym pamiętać podczas nagłego awaryjnego hamowania.

Spalanie pojazdu

Pokonując prawie 400 km spalanie w ruchu mieszanym (80% miasto, 20% trasa) przy intensywnej eksploatacji wyniosło 7l./100km, co można uznać za wynik dobry.

Do zalet samochodu należy bezwzględnie zaliczyć jego cenę, bogate wyposażenie, łatwość manewrowania i układ hamulcowy. Do wad zaliczam niską dynamikę silnika, mały bagażnik i słabą widoczność do tyłu pojazdu. Podsumowując test Chevroleta Sparka uważam, że samochód jest idealnym wyborem dla pracowników poruszających się po lokalnym rynku, np. przedstawicieli handlowych. Uważam, że Spark jest konkurencyjny w stosunku do Fiata Pandy, który jak wiemy, często zasila flotę firmowych pojazdów.

Ponadto uwzględniając stosunek ceny do wyposażenia i jakości wykonania wnętrza może z nim w pełni konkurować.

Bartosz Gnus, Centrozłom

Przeczytaj również
Popularne