Nowoczesne i elastyczne formy finansowania, nowe produkty i jakość obsługi to główne kierunki rozwoju produktów grupy Masterlease. W rozmowie z naszym miesięcznikiem opowiada o tym Tomasz Jabłoński, Prezes Zarządu spółek z Grupy .
Tomasz Siwiński: Panie Prezesie, czy finansista z krwi i kości, jakim Pan jest, kocha samochody? Czy też jest to dla Pana produkt, który trzeba jak najkorzystniej sprzedać klientom?
Tomasz Jabłoński: Samochody budzą emocję. Są one podstawą naszej działalności, ale to nowoczesne finansowanie i elastyczne formy obsługi stanowią prawdziwą wartość Masterlease dla naszych klientów. Mogą oni oczywiście liczyć na doradztwo w zakresie doboru odpowiedniego pojazdu względem ich potrzeb. Nasi doradcy pracują w 17 regionalnych oddziałach Masterlease. To doświadczony zespół specjalistów. Z mojego punktu widzenia ważne jest jednak dużo szersze spojrzenie, zwłaszcza gdy w portfolio Grupy oferujemy tak wiele produktów. Samochody nowe, używane, w leasingu czy wynajmie krótko-, średnio- i długoterminowym. Moim priorytetem w kwestii zarządzania Grupą Masterlease jest doskonalenie procesów, działając na rzecz każdej z linii biznesowych, które przekładają się na wymierne korzyści w obsłudze i satysfakcji klientów.
Jak udało się przejść przez kryzys związany z COVID-em i czy macie Państwo jakiś plan na ewentualny nawrót pandemii, a więc także restrykcji?
W związku z pandemią koronawirusa w Polsce konsumenci oraz sektor małych i średnich przedsiębiorstw znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej. Problemy gospodarcze naszych klientów bezpośrednio przekładają się na wyniki naszej działalności. W tym trudnym czasie przeprowadziliśmy szereg działań, które miały na celu pomóc naszym klientom, w tym m.in. wydłużaliśmy umowy, czy wprowadziliśmy opcję bezkosztowego odstąpienia od umowy w ciągu 12 miesięcy w przypadku nowej umowy.
Sytuacja na rynku wciąż jest niepewna, ale za nami czas bardzo intensywnej pracy. Prowadziliśmy złożone projekty, koncentrowaliśmy się na wielokanałowości sprzedaży, wdrażaniu wynajmu długoterminowego w strukturach banku i wreszcie na platformie Automarket.pl. W Masterlease nawet na chwilę się nie zatrzymaliśmy, a ciężka praca, jaką wykonujemy również w czasie pandemii, przynosi efekty i pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość. Najszybciej do właściwej skali sprzedaży wraca kanał remarketingu. I bardzo dobrze, bo sprzedaż samochodów, które znajdują się na naszym stocku, jest obecnie jednym z głównych priorytetów.
Nasze zaplecze w postaci Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego daje gwarancję naszym klientom, ale przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa naszym pracownikom. Dzięki solidnej podstawie możemy być bardziej elastycznym zespołem. Od początku pandemii ok. 80% pracowników Grupy Masterlease przeszło w tryb pracy zdalnej. Jako organizacja zdaliśmy egzamin i szybko dostosowaliśmy się do sytuacji.
Niedawno minął rok, odkąd PKO Leasing przejął Masterlase. Jak zmieniła się firma w ostatnich miesiącach. Czy klienci Masterlease odczuwają korzyści wynikające z tego, że firma stała się częścią grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego?
Kompetencje Masterlease w zakresie prowadzenia biznesu na rynku CFM od samego początku stanowiły dużą wartość. Wieloletni lider rynku, kompetentne kadry, nowoczesne produkty i rozwiązania. Zmiany, które są przeprowadzane, nie są rewolucyjne, a naturalnie wynikają z potrzeb synergii działań spółek w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego. Celem jest oczywiście optymalizacja prowadzonego biznesu, zwiększenie przewagi konkurencyjnej i dalsza ekspansja.
Efekty współpracy będą coraz bardziej widoczne na rynku. Obecnie skupiamy się na komunikowaniu oferty Masterlease wśród klientów banku. Planujemy wspólne akcje sprzedażowe i jestem przekonany, że skutecznie poszerzymy grono użytkowników naszych samochodów.
Dołączenie Masterlease do tak dużej grupy bankowej oznacza dla naszych klientów szeroko rozumianą stabilność i bezpieczeństwo współpracy. Masterlease jest dla nich jeszcze bardziej stabilnym partnerem, który zmienia swoje produkty, procesy i procedury wedle najlepszych wzorców.
W ostatnich tygodniach dużo mówi się o nowym projekcie Grupy PKO Banku Polskiego, jakim jest Automarket.pl. Czy może Pan opowiedzieć kilka słów o tej platformie sprzedaży samochodów?
Automarket.pl to projekt strategiczny PKO Banku Polskiego. To cyfrowa platforma sprzedaży samochodów. Zapewnia szeroką ofertę nowych oraz używanych pojazdów, dostępnych w różnych wariantach finansowania (leasing, wynajem, pożyczka). Wszystkie te usługi oferowane są w ramach Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.
Wyróżnikami Automarket.pl są przede wszystkim 12-miesięczna gwarancja na wszystkie auta oraz możliwość zwrotu aut używanych do 5 dni i po przejechaniu nie więcej niż 300 km. Co ważne, zanim auta używane trafią do oferty Automarketu, są weryfikowane w oparciu o 75 parametrów.
Automarket.pl jest też pierwszą w Polsce internetową platformą do zakupu samochodów, zintegrowaną z elektronicznymi kanałami banku: serwisem iPKO i aplikacją mobilną IKO. Dzięki temu wszystkie formalności, od wyboru auta do finalizacji zamówienia, można zrealizować przez Internet.
W jaki sposób zespół Masterlease był zaangażowany w prace nad tworzeniem Automarket.pl?
Budowanie platformy było bardzo wymagające, bo czasu na realizację było naprawdę niewiele. Aby zrealizować tak duży i ważny projekt w tak krótkim czasie, niezbędne okazały się bliska współpraca w ramach zespołu koordynowanego przez PKO Leasing. Mieliśmy świetną okazję, by udowodnić wartość wieloletniego doświadczenia Masterlease. Przydało się nasze wieloletnie doświadczenie i doświadczenie związane z promocją i realizowaniem zamówień aut online. Właśnie taka, jaką ma zespół Masterlease, zaprawiony w bojach przy tworzeniu Master1.pl.
Pierwsza na polskim rynku bankowa platforma do zakupu samochodów nowych i używanych powstała w niespełna pół roku. Udało się to dzięki wykorzystaniu otwartego podejścia do projektu oraz dobrej współpracy Masterlease i PKO Leasing, a także udziałowi PKO Banku Polskiego.
Automarket.pl to kolejny krok milowy w ramach umacniania naszej roli w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego. O jej randze najlepiej świadczy to, że w strategii Grupy PKO Banku Polskiego, przyjętej na lata 2020–2022, nowa platforma figuruje jako projekt strategiczny.
Wynajem czy leasing nowych samochodów to podstawowa gałąź działalności Masterlease, jednak popularność tych form finansowania sprawiła, że na rynku wtórnym pojawiło się wiele używanych, ale pewnych samochodów. U Państwa działa projekt Automarket, o którym Pan już powiedział. Czy to projekt biznesowy, z którym wiążecie nadzieje rozwoju, czy raczej rozwiązanie wspomagające wynajem nowych samochodów?
Platforma Automarket zarządzana jest przez PKO Leasing. Oczywiście, wkład zespołu z Masterlease jest bardzo istotny. Z jednej strony jest to świetny kanał remarketingu samochodów pokontraktowych. Pragnę jednak zauważyć, że te samochody spełniają wszystkie wymagania konsumenta szukającego dobrego samochodu używanego. Samochód 2–3-letni, z pełną historią serwisową, pewnym przebiegiem i gwarancją to wciąż rzadkość na polskim rynku. Jeśli dodamy do tego produkty finansowe i usługi dodatkowe, to nadal realizujemy naszą podstawową działalność, tyle że z inną grupą klientów i w środowisku on-line. Ofertowanie samochodów w Internecie to wciąż nowość i cieszę się, że jesteśmy w grupie serwisów, które tworzą ten rynek.
Czy to oznacza, że tradycyjne place z samochodami poleasingowymi to już przeszłość?
O równomiernym rozwoju i wielokanałowości naszych działań niech świadczy to, że niemal w tych samych dniach, kiedy miała miejsce premiera platformy Automarket, otworzyliśmy już 10. stacjonarny punkt Master1.pl. Tym razem w Białymstoku. Podlasie ma naszym zdaniem duży potencjał. Z naszych badań i obserwacji wynika, że w regionie popyt na sprawdzone samochody używane z gwarancją jest duży, a ceny w okolicznych komisach wysokie. Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za nową lokalizacją jest również bliskość granicy. Kierowcy ze Wschodu coraz częściej szukają aut w Polsce. Klientów z Podlasia poszukujących aut pokontraktowych obsługiwaliśmy dotychczas w naszych punktach sprzedaży w Warszawie. Powiększenie sieci punktów Master1.pl to z kolei krok, by odpowiadać na potrzeby tego klienta, który ceni sobie tradycyjny model zakupu samochodu używanego.