Grupa PSA Peugeot Citroën sprzedała 2.939 miliona samochodów w 2014 roku, czyli o 4,3% więcej niż rok wcześniej. Największym rynkiem zbytu dla koncernu stały się Chiny, gdzie sprzedano 734 tysiące samochodów, o 31,9% więcej niż w roku poprzednim.
Sprzedaż Grupy w Europie osiągnęła poziom 1 761 000 samochodów, co oznacza wzrost o +8,1% w porównaniu do 2013 r. Jest to efekt sukcesu modelu PEUGEOT 308, wybranego samochodem roku 2014, który sprzedał się w ilości 56 900 sztuk, oraz doskonałych wyników sprzedaży modelu CITROEN C4 Cactus.
Sprzedaż PEUGEOT wzrosła o 6,2% do 952 000 sztuk. Nowoczesne modele i spójna gama w połączeniu z wysokiej jakości obsługą wpłynęły na zwiększenie atrakcyjności marki i dzięki zastosowaniu zasady net pricing przez sieć sprzedaży zapewniły zdecydowany i rentowny wzrost. Doskonałym wskaźnikiem poprawy sytuacji jest wzrost sprzedaży dla klientów indywidualnych o 0,3 punktu.
CITROËN, rozwijający sprzedaż w najbardziej rentownych kanałach wzrostu, osiągnął wzrost sprzedaży o 7,2%, a więc większy niż rynek. W efekcie sprzedał 689 000 samochodów i zwiększył swój udział w najważniejszych rynkach (we Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Niemczech). Dynamika ta jest owocem udanej ofensywy produktowej, zwłaszcza Nowego C4 Picasso, lidera w segmencie minivanów w Europie (120 000 sztuk w 2014 r.) oraz sukcesu 3 ubiegłorocznych debiutów rynkowych: Nowego Jumpera w kwietniu (31 000 sprzedanych samochodów), Nowego C1 (41 000 sztuk) i C4 Cactusa (42 000 sztuk) w czerwcu.
Marka DS sprzedała 85 900 samochodów, głównie w najbardziej rentownych kanałach sprzedaży, sprzyjających długotrwałemu utrzymaniu wysokiej wartości rezydualnej modeli. Obecnie posiada 61 dedykowanych punktów sprzedaży (58 z nich to tzw. Salony DS, a3 -DS STORE). Rok 2014 zwraca również uwagę mocną ofertą nowych rozwiązań technologicznych, a zwłaszcza 6 nowych silników oraz nowych świateł Xenon Full Led.
Region Chin i Azji
Nowe rekordy sprzedaży w Chinach wszystkich trzech marek PEUGEOT, CITROEN i DS - Chiny stają się największym rynkiem zbytu Grupy
- Rynek chiński ponownie odnotował znaczący wzrost o 11,5%. Tutejsza sprzedaż Grupy osiągnęła poziom 734 000 samochodów, dzięki czemu udział w runku wzrósł do poziomu 4,4% - w stosunku do 3,6% w 2013 r.
- Marka PEUGEOT sprzedała w Chinach 386 565 samochodów, co oznacza kolejny rekordowy rok. Jej sprzedaż wzrosła o 43,1% - jest to największy wzrost wśród 20 najmocniejszych marek na rynku. Modele PEUGEOT 3008 i 2008 w pełni wykorzystały boom w segmencie SUV-ów. Stanowią obecnie jedną trzecią sprzedaży Dongfeng PEUGEOT. Nowy PEUGEOT 408 odnotował szybki i udany debiut w segmencie C (52% chińskiego rynku samochodów osobowych). W ciągu czterech miesięcy sprzedano 30 943 sztuki tego modelu. Marka rozwinęła również swoją sieć - w 2014 roku pojawiło się 100 nowych dilerów.
- Również CITROËN odnotował wyższy wzrost niż rynek (o 14,3%), ustanawiając nowy rekord dzięki 320 tysiącom sprzedanych samochodów. Obecnie ponad 25% samochodów marki CITROËN sprzedawanych jest w Chinach, które stały się jej największym rynkiem zbytu (wyprzedzając Francję). Wyniki te napędza sukces ostatnio wprowadzonych modeli: Nowego CITROËN C-Elysée, bestsellera Dongfeng CITROËN (ponad 100 000 sprzedanych samochodów w 2014 r.) i CITROËN C4-L, który w sumie sprzedał się w ubiegłym roku w ilości 66 000 sztuk. Gamę wzmocniło również wprowadzenie nowego modelu - SUV-a C3-XR - w grudniu ubiegłego roku. Do wyników tych przyczynia się również stale rozbudowywana i ciesząca się doskonałą opinią sieć sprzedaży Dongfeng CITROËN, zajmująca pierwsze miejsce w klasyfikacji JD Power 2014 SSI (pod względem poziomu zadowolenia klientów).
- Dzięki ofercie premium obejmującej produkowane w Shenzhen modele DS 5, DS 5LS i DS 6 -, wprowadzone na rynek w przeciągu zaledwie 1 roku - sprzedaż DS w Chinach dynamicznie się rozwija (26 000 samochodów). Równolegle marka aktywnie rozwija swoją własną sieć dystrybucji. Obecnie posiada 80 DS STORE w 60 najważniejszych miastach Chin. Chiny reprezentują w dniu dzisiejszym 22% światowej sprzedaży Marki w stosunku do 2% w 2013 r.
Regiony Eurazji, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu & Afryki i Azji-Pacyfiku
W pozostałych regionach świata sytuacja na rynku w 2014 r. była trudna (recesja na rynku samochodowym, niekorzystne kursy wymiany). Grupa PSA Peugeot Citroën położyła nacisk na rentowność i przyjęła rygorystyczną politykę cenową.
- W Eurazji nacisk został położony na lokalną produkcję PEUGEOT 408 i sedana CITROEN C4, które osiągnęły 8% udziału w swoim segmencie w Rosji, sprzedając się w ilości odpowiednio 6 500 i 9 000 sztuk.
- W Ameryce Łacińskiej, znajdującej się w trudnej sytuacji gospodarczej, sprzedaż Grupy wyniosła 200 000 sztuk. Grupa umocniła swoją pozycję w Argentynie, zdobywając 15,1% udziału w tamtejszym rynku. Widać efekty wprowadzenia na rynek nowych modeli: PEUGEOT 208 (49 000 sprzedanych samochodów) i CITROEN C4 Lounge (ponad 13 000 sztuk). Dobrze sobie radzi CITROËN C3, który sprzedał się w ilości 35 300 sztuk.
- W strefie Bliskiego Wschodu & Afryki, priorytetem była poprawa rentowności pomimo niekorzystnego kursu wymiany. Grupa utrzymała mocną pozycję w wielu krajach. Jest liderem w Tunezji i departamentach zamorskich Francji i numerem 2 w Maroku. Marka PEUGEOT jest również numerem 2 w Algierii. Jej sprzedaż silnie wzrasta w Egipcie, gdzie sprzedano o 77% samochodów więcej.
Liderami w 2014 r. są nadal PEUGEOT 301 i CITROEN C-Elysée, które sprzedały się odpowiednio w ilości 30 400 i 14 800 sztuk. Flagowe modele PEUGEOT 2008 i 308 zostały wprowadzone w ciągu roku (odpowiednio 8 400 i 7 400 sprzedanych samochodów). Sprzedaż lekkich samochodów dostawczych wzrosła w stosunku do 2013 r.
- W regionie Indii-Pacyfiku sprzedaż zwiększyła się wraz z niedawnymi debiutami rynkowymi modeli PEUGEOT 2008 (1000 zamówionych samochodów w ciągu 3 miesięcy) i 308 (3 200 sprzedanych samochodów) oraz CITROEN C4 Picasso (1450 sprzedanych samochodów).
Sprzedaż Grupy na świecie (w tys. samochodów) |
||||||||
|
REGION |
MARKA |
|
Sprzedaż 2013 |
|
Sprzedaż 2014 |
% |
zmiana (%) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samochody gotowe |
Chiny & Azja Południowo-Wschodnia |
Peugeot |
|
277 918 |
|
393 508 |
13,39% |
41,59% |
|
|
Citroën |
|
281 110 |
|
321 602 |
10,94% |
14,40% |
|
|
DS |
|
4 818 |
|
26 978 |
0,92% |
++ |
|
|
PSA |
|
563 846 |
|
742 088 |
25,25% |
31,61% |
|
Eurazja |
Peugeot |
|
40 700 |
|
23 765 |
0,81% |
-41,61% |
|
|
Citroën |
|
31 931 |
|
19 198 |
0,65% |
-39,88% |
|
|
DS |
|
1 767 |
|
867 |
0,03% |
-50,93% |
|
|
PSA |
|
74 398 |
|
43 830 |
1,49% |
-41,09% |
|
Europa |
Peugeot |
|
878 950 |
|
965 090 |
32,84% |
9,80% |
|
|
Citroën |
|
643 023 |
|
709 710 |
24,15% |
10,37% |
|
|
DS |
|
106 691 |
|
86 044 |
2,93% |
-19,35% |
|
|
PSA |
|
1 628 664 |
|
1 760 844 |
59,92% |
8,12% |
|
Indie-Pacyfik |
Peugeot |
|
15 049 |
|
16 933 |
0,58% |
12,52% |
|
|
Citroën |
|
3 208 |
|
3 961 |
0,13% |
23,47% |
|
|
DS |
|
2 705 |
|
1 456 |
0,05% |
-46,17% |
|
|
PSA |
|
20 962 |
|
22 350 |
0,76% |
6,62% |
|
Ameryka Łacińska |
Peugeot |
|
182 943 |
|
120 857 |
4,11% |
-33,94% |
|
|
Citroën |
|
115 670 |
|
77 827 |
2,65% |
-32,72% |
|
|
DS |
|
4 058 |
|
1 185 |
0,04% |
-70,80% |
|
|
PSA |
|
302 671 |
|
199 869 |
6,80% |
-33,96% |
|
Afryka, Bliski Wschód |
Peugeot |
|
155 996 |
|
114 513 |
3,90% |
-26,59% |
|
|
Citroën |
|
68 384 |
|
52 936 |
1,80% |
-22,59% |
|
|
DS |
|
2 655 |
|
1 942 |
0,07% |
-26,86% |
|
|
PSA |
|
227 035 |
|
169 391 |
5,76% |
-25,39% |
|
Razem |
Peugeot |
|
1 551 556 |
|
1 634 666 |
55,62% |
5,36% |
|
|
Citroën |
|
1 143 326 |
|
1 185 234 |
40,33% |
3,67% |
|
|
DS |
|
122 694 |
|
118 472 |
4,03% |
-3,44% |
|
|
PSA |
|
2 817 576 |
|
2 938 372 |
99,98% |
4,29% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samochody zmontowane |
Chiny & Azja Południowo-Wschodnia |
Peugeot |
|
1 119 |
|
527 |
0,02% |
-52,90% |
|
|
PSA |
|
1 119 |
|
527 |
0,02% |
-52,90% |
|
Afryka, Bliski Wschód |
Peugeot |
|
|
|
0 |
0,00% |
0,00% |
|
|
PSA |
|
|
|
0 |
0,00% |
0,00% |
|
Razem |
Peugeot |
|
1 119 |
|
527 |
0,02% |
-52,90% |
|
|
PSA |
|
1 119 |
|
527 |
0,02% |
-52,90% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samochody gotowe + zmontowane |
|
Peugeot |
|
1 552 675 |
|
1 635 193 |
55,64% |
5,31% |
|
Citroën |
|
1 143 326 |
|
1 185 234 |
40,33% |
3,67% |
|
|
|
DS |
|
122 694 |
|
118 472 |
4,03% |
-3,44% |
|
|
PSA |
|
2 818 695 |
|
2 938 899 |
100,00% |
4,26% |
10 największych rynków zbytu GRUPY(w tys. samochodów)
Chiny |
734 119 |
Francja |
637 682 |
Wielka Brytania |
255 036 |
Hiszpania |
158 642 |
Włochy |
144 355 |
Niemcy |
124 653 |
Belgia + Luksemburg |
95 289 |
Brazylia |
86 959 |
Argentyna |
84 371 |
Holandia |
64 922 |
10 największych rynków zbytu marki PEUGEOT (w tys. samochodów)
Chiny |
386 568 |
Francja |
347 091 |
Wielka Brytania |
139 810 |
Włochy |
82 579 |
Hiszpania |
82 294 |
Niemcy |
61 857 |
Argentyna |
61 740 |
Belgia + Luksemburg |
50 335 |
Algieria |
41 802 |
Holandia |
41 729 |
10 największych rynków zbytu marki CITROËN (w tys. samochodów)
Chiny |
320 813 |
Francja |
259 220 |
Wielka Brytania |
90 943 |
Hiszpania |
71 425 |
Włochy |
57 309 |
Niemcy |
55 476 |
Brazylia |
49 249 |
Belgia + Luksemburg |
40 976 |
Argentyna |
22 366 |
Holandia |
21 290 |
10 największych rynków zbytu marki DS (w tys. samochodów)
Francja |
31 371 |
Chiny |
26 738 |
Wielka Brytania |
24 283 |
Niemcy |
7 320 |
Hiszpania |
4 923 |
Włochy |
4 467 |
Belgia + Luksemburg |
3 978 |
Szwajcaria |
2 013 |
Holandia |
1 903 |
Japonia |
970 |