Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wyniki finansowe Renault na świecie

MasterWobec trudnej i niepewnej sytuacji, Renault stara się zrealizować swój cel na rok 2012, czyli dodatni free cash flow operacyjny - powiedział Carlos Ghosn, prezes-dyrektor generalny Renault. Sprzedaż Grupy wyniosła 1,33 miliona samochodów (-3,3% w porównaniu do I półrocza 2011 r.); słabsze wyniki sprzedaży w Europie zostały tylko częściowo skompensowane przez znaczny wzrost na rynkach pozaeuropejskich W I półroczu 2012 r. obroty Grupy wyniosły 20 935 milionów euro, co oznacza spadek o 0,8%. Stały wzrost na rynkach pozaeuropejskich nie kompensuje słabej sytuacji na rynku europejskim. Udział sektora samochodowego w obrotach Grupy wyniósł 19 863 miliony euro. Ten spadek o 1,4% w porównaniu do I półrocza 2011 r. wynika głównie ze znacznego zmniejszenia sprzedaży we Francji i w Europie. Korzystny mix produktowy oraz lekko dodatni efekt cenowy tylko częściowo skompensowały spadek. Marża operacyjna Grupy w I półroczu 2012 r. wyniosła 482 miliony euro, podczas gdy w I półroczu 2011 r. - 630 milionów euro i stanowiła 2,3% obrotów (3% w I półroczu 2011 r.). Marża operacyjna sektora samochodowego jest dodatnia i osiągnęła 87 milionów euro (0,4% obrotów), co oznacza spadek o 134 miliony euro w porównaniu do I półrocza 2011 r. Wpłynęły na nią głównie spadek sprzedaży (-176 milionów euro) i zwiększenie kosztów wynikające z bogatszego wyposażenia samochodów (-211 milionów euro). Z drugiej strony na jej korzyść wpłynął plan redukcji kosztów Monozukuri (197 milionów euro netto) i obniżenie kosztów ogólnych (59 milionów euro). Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął 395 milionów euro − w porównaniu do 409 milionów euro w I półroczu 2011 r. Koszt ryzyka wzrósł do 0,44% średniego poziomu portfela udzielonych kredytów w porównaniu do 0,14% w I półroczu 2011 r. Po tym, jak osiągnął w zeszłym roku bardzo niski poziom, koszt ryzyka pozostaje poniżej jego średniej wartości 0,60%, co oznacza utrzymanie dobrej jakości portfela pomimo załamania się koniunktury gospodarczej w Europie. Udział spółek stowarzyszonych, w szczególności Nissan, AB Volvo i AVTOVAZ, wzrasta w I półroczu do poziomu 630 milionów euro. Zysk netto wyniósł 786 milionów euro, a zysk netto po odliczeniu zysku akcjonariuszy mniejszościowych osiągnął 746 milionów euro (2,74 euro za jedną akcję w porównaniu do 4,48 euro za jedną akcję w I półroczu 2011 r). Free cash flow operacyjny sektora samochodowego jest ujemny i wyniósł 200 milionów euro, przy uwzględnieniu wpływu spadku zapotrzebowania na środki obrotowe na poziomie -444 milionów euro od 31 grudnia 2011 r. Zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego wzrosło o 519 milionów euro w porównaniu do 31 grudnia 2011 r. i w dniu 30 czerwca 2012 r. wyniosło 818 milionów euro. Stosunek zadłużenia netto do kapitału własnego wyniósł pod koniec czerwca 2012 3,3% (w porównaniu do 1,2% pod koniec grudnia 2011 r). Od stycznia 2012 r. Renault SA zaciągnęło pożyczki średnioterminowe w wysokości prawie miliarda euro, co pozwoliło na sfinansowanie prawie w całości spłaty obligacji 2012, potwierdzając jednocześnie dostęp do rynków europejskich i japońskiego. Sektor samochodowy utrzymał płynność finansową na poziomie 11,1 miliarda euro pod koniec czerwca 2012 r. PROGNOZY NA ROK 2012 Zaobserwowana w I półroczu na rynku samochodowym (samochody dostawcze + samochody osobowe) tendencja powinna nadal trwać w drugim półroczu: światowa sprzedaż powinna nadal rosnąć pomimo kurczącego się rynku europejskiego. W ciągu całego 2012 roku światowy rynek samochodowy powinien odnotować wzrost o 5% (wcześniej przewidywano wzrost o 4%). Z drugiej strony rynek europejski powinien odnotować spadek o 3 punkty większy niż przewidziano na początku roku (obecnie od -6% do -7%), w tym spadek na rynku francuskim od -10% do -11% (podczas gdy przewidywano od -7% do -8%). Dzięki wzrostowi na rynkach pozaeuropejskich, wprowadzeniu nowych produktów w II półroczu 2012 r. i wprowadzeniu Dustera na dodatkowe rynki Grupa przewiduje w 2012 r. lepsze wyniki sprzedaży niż w 2011 r. pod warunkiem, że sytuacja na rynku europejskim nie pogorszy się bardziej niż przewidują aktualne prognozy. Pomimo trudności w przewidywaniu rozwoju sytuacji i wzrastającego ryzyka w Europie Grupa pozostaje na dobrej drodze, żeby osiągnąć swój cel na 2012 rok, czyli dodatni free cash flow operacyjny dla sektora samochodowego.

W milionach euro

I PÓŁROCZE 2012

I PÓŁROCZE 2011

Obroty Grupy[1]

20 935

21 101

Marża operacyjna

W % obrotów

482

+2,3 %

630

+3,0 %

Inne produkty i koszty operacyjne

37

142

Wynik na działalności operacyjnej

519

772

Wyniki finansowe

-127

-81

Udział w wyniku spółek objętych konsolidacją, w tym:

630

557

         Nissan

564

441

         Volvo

68

70

AvtoVAZ

4

 37

Podatki bieżące i odroczone

-236

5

Zysk netto

786

1 253

Zysk netto po odliczeniu zysku akcjonariuszy mniejszościowych

746

1 220


Renault

Przeczytaj również
Popularne