Ofensywa modelowa Skody przynosi efekty: w 2024 roku zarejestrowano w Polsce ponad 60 tysięcy nowych samochodów tej marki, o blisko 17% więcej niż rok wcześniej. Także w ujęciu globalnym Skoda Auto ma powody do zadowolenia. 926 600 pojazdów to wynik lepszy o 6,9%.
W 2024 roku Skoda cieszyła się w Polsce dynamicznym wzrostem i dodatkowo zwiększyła swój udział w rynku. Od stycznia do grudnia w naszym kraju zarejestrowano 60 131 nowych samochodów, o prawie 10 tysięcy sztuk więcej niż w 2023. To zasługa szeregu czynników, począwszy od innowacyjnego podejścia do wyprzedaży w I kwartale 2024 r., opartej nie na poprzednim roczniku, lecz na modelach poprzedniej generacji. Motorem napędowym sprzedaży Skody w Polsce przez cały rok była szeroko zakrojona ofensywa modelowa, obfitująca w liczne nowości – producent w krótkim czasie wymienił niemal całą gamę aut.
Największą popularnością cieszył się model Octavia, który z wynikiem 19 266 dostarczonych aut był drugim najczęściej kupowanym samochodem w kraju. Kolejny był Superb, który padł wyborem aż 8306 polskich klientów – to o 34,8% więcej niż w 2023 roku. Podium najlepiej sprzedających się samochodów marki Skoda zamyka Kamiq z 8082 sprzedanymi egzemplarzami.
Dużą popularnością cieszyły się Fabia (6978) oraz SUV-y Kodiaq (6055) i Karoq (5707), które wypracowały ugruntowaną pozycję rynkową mimo dużej konkurencji w swoich segmentach. Funkcjonalny kompakt Scala znalazł 5536 nabywców.
Ogólny wzrost sprzedaży samochodów marki wyniósł 16,8%, co oznacza, że sprzedaż rośnie szybciej niż cały krajowy rynek aut osobowych (16,1%).
W 2024 roku z sukcesem wykorzystaliśmy potencjał naszego odnowionego portfolio. Mamy w ofercie nowoczesne samochody dostępne w szerokiej gamie wersji, dopasowanych do zróżnicowanych potrzeb, które znajdują uznanie wśród naszych klientów. Cieszymy się, że dzięki ich zaufaniu mogliśmy uzyskać imponujący, blisko 17-procentowy wzrost liczby dostaw i umocnić swoją pozycję na polskim rynku. To zasługa dopracowanych produktów, ale również wszechstronnej, elastycznie dopasowanej oferty, zarówno dla klienta indywidualnego, jak i flotowego. Skoda pozostaje liderem, jeśli chodzi o dostępność zróżnicowanych, także innowacyjnych modeli finansowania - mówi Tomasz Porawski, dyrektor Skoda w Polsce.
W 2025 roku chcemy dalej bazować na naszej mocnej gamie samochodów – od aut spalinowych przez miękkie hybrydy oraz hybrydy plug-in o ponad 100-kilometrowym zasięgu na prądzie, aż po cenione modele w pełni elektryczne. Dołączają do niej właśnie dwie elektryczne nowości: kompaktowy SUV Elroq oraz kompleksowo zmodernizowany Enyaq. Oba te modele wyznaczają standardy w segmencie elektromobilności. To także rok, w którym obchodzimy jubileusz 130-lecia marki – z tej okazji nasi klienci mogą liczyć na szereg specjalnych, spersonalizowanych ofert. Ten imponujący dorobek motywuje nas do dalszego rozwoju oraz wprowadzania kolejnych innowacji - dodaje Porawski.
Największym pojedynczym rynkiem zbytu dla Skody zostają Niemcy, gdzie dostarczono 187 100 pojazdów. To wzrost o 18,5% w porównaniu do 2023 roku. Znaczące wzrosty odnotowano również w Turcji (+25,7%), Wielkiej Brytanii (+11,9%) i Hiszpanii (+20,6%).
Najpopularniejszym modelem w gamie okazała się Octavia, z wynikiem 215 700 dostarczonych egzemplarzy (+12,4%), a za nią uplasowały się SUV Kamiq (126 000; +8,2%) i Fabia, która osiągnęła najwyższy wzrost procentowy – 24,1% (117 100 sztuk). Utrzymał się również wysoki popyt na całkowicie elektryczną rodzinę Enyaq, wybraną przez blisko 80 tysięcy nabywców. Model ten zapewnił sobie czołowe pozycje sprzedaży na kilku kluczowych rynkach Europy.
Skoda ma jednak, by wyjść na kraje ASEAN i Bliski wschód. To kontynuacja ekspansji na rynkach międzynarodowych, gdzie wzrost był na poziomie 6,9 proc.
W 2025 roku Skoda wprowadzi dwie nowości, w tym nową odsłonę Enyaqa, którą mogliśmy zobaczyć już na targach w Brukseli (relację publikowaliśmy TUTAJ) i w pełni elektrycznego SUV-a Elroq, którego test publikowaliśmy TUTAJ.
W Indiach zadebiutuje kompaktowy SUV Kylaq, pierwszy model marki w segmencie aut o długości poniżej 4 metrów, odpowiadającym za 50% lokalnej sprzedaży aut. Także nie dla Europy będzie Kushaq i Slavia, auta produkowane w fabryce w Wietnamie.