Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Skaner flotowy

Instytut badań rynkowych Keralla Research przeprowadził swoje cykliczne badanie Skaner Flotowy, które jest przeprowadzane na użytkownikach flot samochodowych. Wnioski z przeprowadzonego badania są bardzo ciekawe.

Badanie Skaner flotowy, jak sama nazwa wskazuje, jest przekrojowe i wykonywane regularnie, dzięki czemu daje obraz aktualnych nastrojów w branży, ale także oczekiwań klientów. Przyjrzyjmy się nieco bliżej metodologii. Zostało ono wykonane na próbie losowo-kwotowej n=300 firm flotowych posiadających co najmniej pięć samochodów osobowych, ale obejmowało także duże floty: klienci z flotą dużą (51–100 i więcej samochodów 30% w próbie), średnią (21–50 samochodów 30%) oraz małą (5-20 samochodów 40%). Badani reprezentowali następujące branże: handel, produkcja, usługi. (wykres 1.)

Karta, narzędzie nowoczesnego fleet managera

W ostatnim wydaniu naszego miesięcznika zaprezentowaliśmy główne wnioski z naszego autorskiego badania dotyczącego kart paliwowych do transportu międzynarodowego i oczekiwanych przez klientów funkcjonalności. W skanerze postanowiliśmy zapytać o postrzeganie takiego narzędzia wśród klientów użytkujących samochody osobowe.

Jedna karta wszystkie stacje? Postulat teoretycznie abstrakcyjny – dla klientów bardzo atrakcyjny

Jeden z głównych wniosków płynących z badania jest mocno życzeniowy, ale warto się wsłuchać w głos rynku. Chcą, aby karta paliwowa, bez względu kto jest jej emitentem, była akceptowana nie tylko na stacjach emitenta, ale na różnych. Nie ma karty, która działa wszędzie (lub niemal wszędzie). Tymczasem na tak postawione pytanie, czy jedna karta – wszystkie stacje dałoby większą używalność tego rozwiązania i atrakcyjność – większość klientów flotowych nie ma wątpliwości, że tak.

Wykres 1. Charakterystyka badanych: flota, typ działalności, zatrudnienie, użytkowanie kart





 

Jaka powinna być karta przyszłości? Taka, która uwzględnia zmiany napędów na rynku

Badanie klientów flotowych pokazuje, że jeśli karta miałaby być narzędziem zredukowanym do opłat za paliwo – to może nie wystarczyć. Już dziś klienci zgłaszają postulat – karta przyszłości to karta uniwersalna, czyli też taka, którą zapłacimy za ładowany prąd. Niemal co drugi klient wyraża takie przekonanie, mimo że aut na prąd jest jeszcze we flotach niewiele. Mimo że cały rynek samochodów elektrycznych jest w Polsce w początkowej fazie rozwoju, to badani widzą potrzebę rozwoju tego narzędzia, jakim jest multifunkcyjna karta. Z tego punktu widzenia (czyli przy tam niskim udziale samochodów elektrycznych) oczekiwanie, że karta będzie służyć także do płacenia za prąd oznacza dla emitentów, że taka możliwość z dużym prawdopodobieństwem może stać się szybko drugim najważniejszym – po zasięgu – kryterium wyboru dostawcy.

Wykres 2. Czy karty paliwowe powinny być uniwersalne i umożliwiać płatność zarówno za paliwo jak i za ładowanie samochodów elektrycznych czy powinno to być jednak oddzielnie?

Wykres 3. Gdyby karty paliwowe każdego emitenta były co do zasady wzajemnie akceptowane na różnych sieciach stacji to podniosłoby używalność kart przez firmy flotowe czy nie miałoby to większego znaczenia?

 

Czy karta musi mieć limity?

Dobrze, jeśli ma – szczególnie, gdy klienci danego emitenta to przedsiębiorcy z flotą od 51 aut wzwyż. Niemal połowa klientów stosuje to rozwiązanie. Zwłaszcza stosują limit naprawdę duże floty, gdzie ryzyko szybkiej utraty kontroli nad konsumpcją paliw jest większe.
Stała cena paliwa dzięki karcie? To dziś korzyść, na jaką liczą flotowcy

Szukając pomysłów na uatrakcyjnienie kart paliwowych, z pewnością warto rozważyć, czy możliwe jest wprowadzenie pewnej (choćby czasowo) gwarantowanej ceny na paliwo dla tych, którzy z kart korzystają. Ponad 61% flotowców ocenia, że karta paliwowa faktycznie powinna mieć tego typu funkcjonalność i na skali ważności aktualnych kryteriów wyboru dostawcy stała cena na pewno byłaby jedną z kluczowych zalet dla firm.

Kryteria dające przewagę? Zasięg i lepsza cena

Zasięg i jeszcze raz zasięg, czyli bez dużego pokrycia z pewnością trudniej liczyć dziś na wybór ze strony klienta flotowego. Następnie skala zniżek, na jakie klient może liczyć na stacjach danego emitenta, a w dalszej kolejności wszelkie usługi dodatkowe i możliwość tankowania/ładowania każdego rodzaju paliw. Funkcje towarzyszące, konieczne przy kartach paliw, to też pula usług dodatkowych, za które można taką kartą zapłacić, ale też – i ponownie można rzec – stałe rabaty, czyli polityka cenowa, jaką emitent daje klientom. Kontrolowanie on-line wydatków, ale też – coraz częściej podnoszona opcja – płacenie aplikacją przy dystrybutorze, zamiast wizyty przy kasie. To funkcje, których nie powinno dziś brakować przy każdej nowoczesnej karcie paliwowej.

 

Praktyki użytkowania kart paliwowych przez klienta flotowego (wykres 2.)

48,3% firm flotowych – zwłaszcza tych z największą flotą (51 i więcej pojazdów) i zatrudniających ponad 250 pracowników – uważa, że karta paliwowa powinna służyć do płatności za każdy typ paliwa, w tym za ładowanie samochodów elektrycznych. Za taką opcją w szczególności są przedsiębiorcy z autami w wynajmie. Co dziesiąty klient flotowy ocenia, że byłaby to mile widziana opcja, choć nie najważniejsza, jeżeli chodzi o kartę paliwową. Opłata za paliwo i ładowanie samochodu zdecydowanie powinny być rozliczane osobno. W tej kwestii badanych, których jest ogółem 11,3%, nie różnią zmienne typu: rozmiar floty, zatrudnienie, typ działalności czy rodzaj finansowania służbowych pojazdów.

Blisko 60% klientów flotowych pozytywnie odnosi się do koncepcji: „jedna karta – wszystkie stacje”. W tym ponad 44% ocenia, że podniosłoby to używalność tego narzędzia. (wykres 3.). Na pytanie, czy wzajemna akceptacja kart paliwowych każdego emitenta przez różne sieci stacji wpłynęłaby na używalność kart przez firmy flotowe, ponad 44% uważa, że „zdecydowanie tak” – więcej firm korzystałoby w takiej sytuacji z kart. Szczególnie pozytywnie odnoszą się do tego pomysłu klienci duzi, tj. zatrudniający ponad 250 pracowników i z flotą >51 samochodów.

W ocenie ponad 14% badanych akceptowanie kart przez różne sieci (czyli też różnych emitentów) to dobry pomysł, choć nie są aż tak przekonani, czy taki wariant spowoduje większe korzystanie. Tę opinię podzielają przede wszystkim przedsiębiorcy z flotą 21–50 pojazdów. Co piąta firma flotowa deklaruje, że nie ma takich oczekiwań i obecny system uznaje za wystarczająco dobry.

Limity ilościowe na kartach paliwowych – wszystkich lub wybranych – stosuje w sumie ponad 47% firm flotowych. Z limitów na wszystkich kartach paliwowych korzysta niespełna 30% badanych i są to najczęściej podmioty z flotą 51 i więcej pojazdów oraz zatrudniający ponad 250 pracowników. Ponad 18% firm flotowych podaje, że faktycznie na część kart stosuje limity w zakresie tankowania czy to ilości paliwa, czy to zakupu paliwa w weekend. W tej grupie istotnie częściej lokują się firmy, które użytkują flotę służbową w formie wynajmu długoterminowego. Żadnych limitów na tankowanie paliwa nie stosuje 48,2% firm użytkujących karty do rozliczania zakupu paliw. (wykres 4.)

Wykres 4. Czy firmy korzystają z limitów na kartach paliwowych, np. ilościowych, zakazujących tankowania w weekend?


Gwarancja ceny paliwa dla posiadaczy karty paliwowej? Zdecydowanie pożądana opcja w ocenie klientów flotowych. Jeśli posiadam kartę paliwową, powinna być stała cena paliwa – tego zdania jest w sumie 61,3% przedsiębiorców, z czego aż 43% uważa, że taka opcja powinna być wręcz gwarantowana. Jako przydatną taką opcję uznaje 18,3% firm flotowych – przede wszystkim zatrudniających ponad 250 pracowników. Tego typu oczekiwań względem swojego emitenta karty paliwowej nie ma 16% badanych. Tej grupie firm wystarczą rabaty i lepsze ceny. Istotnie częściej taką opinię wyrażają przedstawiciele handlu niż producenci. (wykres 5.)

Wykres 5. Czy zakup za pomocą karty paliwowej powinien gwarantować stałą cenę dla firm flotowych przez określony czas np. m-c czy raczej taka opcja jest zbędna?

 

Aktualne kryteria wyboru karty paliwowej i niezbędne funkcje kart paliwowych

Liczba stacji akceptujących kartę i możliwa do uzyskania skala zniżek na paliwo to najważniejsze kryteria wyboru karty paliwowej dla firm flotowych. Zasięg, czyli liczba stacji, na których zapłacimy kartą – to kluczowy element analizowany przy wyborze emitenta, a już zwłaszcza ważny dla klientów z największą flotą, czyli 51 i więcej pojazdów oraz zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Na skalę zniżek na paliwo zwraca uwagę 36% firm flotowych i są to przede wszystkim klienci finansujący służbową flotę wyłącznie z własnych środków. Możliwość płacenia kartą paliwową za inne usługi to istotne kryterium wyboru dla firm z flotą 21–50 pojazdów. Dodatkowo ważne przy wyborze dla 5,3% badanych są limity kredytowe na tankowanie paliwa. Jest to aspekt analizowany zwłaszcza przez firmy finansujące flotę zewnętrznymi środkami (leasing, kredyt), szczególnie firmy średnie, o rozmiarze od 10 do 49 osób. (wykres 6.)

Wykres 6. Aktualne kryteria wyboru karty paliwowej. Funkcje niezbędne kart paliwowych.



Opłaty za przejazd i inne usługi, stałe rabaty, kontrola on-line oraz płacenie za paliwo już z poziomu aplikacji przy dystrybutorze – to, w ocenie klientów, konieczne funkcje kart. Dla firm flotowych istotną funkcją karty paliwowej jest płacenie za inne niż paliwo usługi, ale też monitoring wydatków on-line (14,7%) i płacenie od razu przy dystrybutorze za pośrednictwem aplikacji do płatności (14%). Na ułatwienia podatkowe – jako konieczną funkcję kart paliwowych –zwracają uwagę w szczególności firmy z największą flotą pojazdów (>51) i te zatrudniające do 9 pracowników. Możliwość płacenia przy dystrybutorze, sprawdzanie zgodności numerów rejestracyjnych tankowanego auta i kontrola emisji, czyli kwestie ekologii, to opcje wymieniane w szczególności przez największych klientów flotowych (>250 pracowników). Dodatkowo na możliwość płacenia aplikacją i weryfikację numerów rejestracyjnych tankowanego pojazdu zwracają uwagę klienci wynajmujący samochody służbowe. (wykres 7.)

Wykres 7. Jakie funkcje - poza płatnościami za paliwo – są konieczne przy kartach paliw?



Tomasz Siwiński

Skaner Flotowy - Profesjonalne, telefoniczne badanie ilościowe wykonane na ogólnopolskiej próbie n=300 firm posiadających co najmniej 5 pojazdów służbowych.

Przeczytaj również
Popularne