Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Rynek CFM po II kwartale 2011

CFM_wykres_01Intensywna rywalizacja z konkurencją, likwidacja kratki, wzrost cen polis ubezpieczeniowych i nie najlepsze nastroje przedsiębiorców były testem na dojrzałość rynku CFM. Analiza najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, podsumowującego pierwsze półrocze 2011 roku, pozwala stwierdzić, że ten test został zdany pomyślnie. CFM_wykres_02Rynek CFM w drugim kwartale tego roku w liczbie obsługiwanych samochodów zanotował 7-proc. dynamikę wzrostu. Uzyskany wynik dowodzi, że argumenty za użytkowaniem samochodów wynajętych przemówiły do przedsiębiorców. Outsourcing obronił się swoim powtarzanym niczym mantra hasłem: wydziel na zewnątrz, a zaoszczędzisz. W okresie spowolnienia, zadziałało. Prezentowana liczba klientów na koniec czerwca br. ponad 16 tys., obejmuje dotąd niepublikowane dane o klientach jednego z graczy. W związku z tym zmianę r/r podano dla flot, z pominięciem zmian w liczbie klientów.

Rynek z perspektywy flot i klienta

CFM_wykres_03Obecnie ponad 140 tys. pojazdów używanych w przedsiębiorstwach to już auta wynajmowane od firm CFM. Wzrost liczby obsługiwanych aut o 7% należy uznać za bardzo dobry wynik, szczególnie, gdy zestawimy go z progresją o 0,8% w analogicznym okresie w roku ubiegłym. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy oferenci pozyskali więc ponad 7 tys. pojazdów, a liczba klientów, którzy przekonali się do outsourcingu flot, wyniosła 16 tys. Należy jednak zwrócić uwagę, że znaczny wzrost liczby klientów firm CFM jest przede wszystkim wynikiem udostępnienia przez jednego z graczy informacji o portfelu swoich klientów, które w poprzednich raportach nie były brane pod uwagę.

Pożądany FSL

CFM_wykres_04Najlepiej sprzedająca się oferta to wariant full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis). Obie opcje usług zanotowały progresję po 13% każda. W drugim kwartale w full service leasingu jeździły już 110 034 samochody, a w leasingu niepełnoobsługowym 14 887 aut. Utrzymał się trend spadkowy dla opcji wyłącznego zarządzania oraz najmu. Obie usługi zanotowały regresję odpowiednio -26% oraz 17% wobec początku tego roku. CFM_wykres_05Migracje klientów wewnątrz portfela, zapoczątkowane już w drugiej połowie 2009 roku, przyniosły pożądany przez całą branżę rezultat. Rynek obrał w końcu kurs na najbardziej pożądaną w sprzedaży opcję, czyli klasyczny full service leasing. Jeśli ten trend się utrzyma, to wynajem długoterminowy zacznie być usługą na trwałe wpisaną w pozycjach budżetowych wielu firm w Polsce. A ilu potencjalnych klientów ma sektor CFM w Polsce? Co najmniej 84 tysiące. Bo tyle przedsiębiorstw w kraju ma więcej niż 26 zatrudnionych osób.

Rynek z perspektywy oferentów

CFM_wykres_06Na koniec czerwca wynajem długoterminowy oferowało w Polsce 48 firm. W badaniu Keralla Research udział wzięło 40 dostawców, którzy obsługują floty w sumie liczące ok. 97% wszystkich outsourcowanych aut w Polsce. Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy z pewnością debiut na giełdzie lidera rynku Masterlease w połowie bieżącego roku (wprowadzanego przez Fleet Holdings) oraz historyczna wręcz wymiana aut służbowych na rynku floty, jaką przeprowadziła spółka Arval oraz Corpo Flota i Toyota Bielany. Historyczna, bo wymiana 200 samochodów dla jednego klienta (PepsiCo) to dla polskiego rynku flotowego wydarzenie niecodzienne. CFM_wykres_07Najważniejsi gracze, czyli Masterlease, LeasePlan FM, Arval Service Lease Polska oraz ING Car Lease, obsługują łącznie 59 tys. samochodów, czyli 42% krajowego rynku. Masterlease (Futura Leasing i Prime Car Management) kolejny rok z rzędu broni pozycji lidera. Spółka ma obecnie 14% udziału w rynku i obsługuje 19 339 samochodów, z czego 12 088 w klasycznym full service leasingu. Liderem rynku w full service leasingu jest LeasePlan FM, który ma 13 506 aut w tej tylko usłudze i 12% udziału w całym rynku. Niewiele niższy wynik zanotował Arval, który w opcji FSL obsługiwał 13 197 pojazdów.

Zrzeszenia oraz dealerskie programy fleet management

CFM_wykres_08Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie obsługiwały na koniec drugiego kwartału 88 947 samochodów w różnych formach wynajmu, co daje 63% w krajowym rynku CFM. Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval oraz INGCar Lease. W programie zarządzania flotą, oferowanym przez Toyotę w ramach programu TCCM, uczestniczy blisko 400 firm-klientów. Wśród dealerów Toyoty, promujących management flot, najaktywniej działają Corpo Flota (3726), To-yota Marki (3641), Auto Podlasie (1386) oraz Carolina (1137). W całym programie Toyoty jeździ już 13 261 samochodów służbowych.

Największe pojedyncze floty

CFM_wykres_09W wariancie FSL największe pojedyncze floty, obsługiwane dla jednego klienta, mieli w swoim portfelu: Transpost (1783 pojazdy), Bankowy Fundusz Leasingowy (1006), Corpo Flota (932 pojazdy), BRE Leasing (869) oraz Nivette FM (760). Największą krajową flotą w wynajmie niepełnoobsługowym, 525 pojazdów, zarządza Toyota Marki Management. Toyota Marki administruje również pojedynczą największą flotą w kontrakcie na wyłączne zarządzanie (1285 aut). Największe floty w mało popularnym w Polsce najmie (dzierżawa) posiadały spółki: Auto Podlasie – 175 pojazdów oraz Cosmopol 103 pojazdy.

Przeczytaj również
Popularne