Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Rejestracje pojazdów wrzesień 2023

Szanowni Państwo,

Kiedy piszę te słowa właśnie opada pył wyborczy i choć na ostateczny skład nowego rządu przyjdzie nam jeszcze poczekać, to w imieniu branży motoryzacyjnej jeszcze przed wyborami zgłosiliśmy najważniejsze postulaty, które w najbliższych latach będą kluczowe dla całego sektora – o nich powiem za chwilę. Po drugie – zadaliśmy komitetom wyborczym pytania, jak do tychże postulatów zamierzają się odnieść po wyborach. Na odpowiedzi wciąż czekamy i mamy nadzieję, że otrzymamy je niebawem, tymczasem w telegraficznym skrócie wspomnę o tym, co jest dla nas najważniejsze. Przede wszystkim po raz kolejny trzeba powtórzyć, że jesteśmy w przełomowym momencie dla Polski, Europy i świata, jeśli chodzi o trwająca transformację w branży motoryzacyjnej. Dziś nikt już chyba nie zaprzeczy, że przyszłością motoryzacji są nisko- i zeroemisyjne napędy oraz dekarbonizacja produkcji. Z tego względu postulujemy, żeby, oprócz utrzymania programu dopłat do zakupu zeroemisyjnych pojazdów osobowych i dostawczych, pojawiły się programy wsparcia dla pojazdów ciężkich. Zapewne zapytacie Państwo, dlaczego mielibyśmy dotować z publicznych pieniędzy zakup tych pojazdów. Otóż z tego względu, że wciąż jesteśmy we wstępnej fazie rozwoju zeroemisyjnej motoryzacji i nadal potrzebna jest pomoc, żeby przekonać do niej jak największą liczbę kierowców. W przypadku samochodów ciężarowych sprawa jest bardzo prosta – dziś Polska jest potęgą transportową w Europie. Jeśli chcemy tę pozycję utrzymać musimy iść śladem innych krajów europejskich – tych kilkunastu, które takie programy wsparcia wprowadziły. Nie możemy też zapomnieć o rozwoju infrastruktury ładowania i tankowania wodoru, bo bez niej nie będzie sukcesu zeroemisyjnej transformacji. Musimy wreszcie rozpocząć spokojny ekspercki dialog nad zrewidowaniem systemu podatków w odniesieniu do samochodów, bo ten dzisiejszy ma jedynie wymiar fiskalny tzn. zapewnia przychód do budżetu. To, o co wnioskujemy, to wprowadzenie społecznie akceptowalnego systemu opodatkowania, który będzie promował zakup pojazdów przyjaznych środowisku i bezpiecznych. A skoro jesteśmy w obszarze bezpieczeństwa – to nadszedł czas na uchwalenie ustawy o stacjach kontroli pojazdów, która usprawni i uszczelni obecny system kontroli i sprawi, że samochody, które będą poruszały się po polskich drogach, a które przeszły badanie techniczne, będą bezpieczne zarówno dla ich użytkowników jak też dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego. To w największym skrócie, jeśli chodzi o rynek motoryzacyjny. Równie ważną sferą jest produkcja pojazdów, części i podzespołów. Z dumą możemy przyznać, że Polska jest jednym z najważniejszych krajów w Europie tym obszarze. W przemyśle motoryzacyjnym i w jego otoczeniu zatrudnienie znajduje kilkaset tysięcy osób, a eksport to ponad 170 md złotych. Abyśmy utrzymali tę pozycję, a nasze zakłady stały się emisyjnie neutralne, musi zostać zapewnione bezpieczeństwo energetyczne. To oznacza, że energia, którą będą zużywały zakłady musi być zielona i tania a jej dostawy – stabilne. Cóż to konkretnie oznacza? Zielona energia to ta, która ma w procesie wytwarzania bardzo niski lub zerowy ślad węglowy np. pochodzi z elektrowni wiatrowych. Nie możemy tu nie wspomnieć o temacie bezpośrednich linii energetycznych czy też o dostępie do energetyki off-shore. Równie ważne jest – co pokazała pandemia COVID – zabezpieczenie miejsc pracy w czasie ewentualnych kryzysów i uczynienie systemu zatrudnienia bardziej elastycznym. Choć dziś pracownicy sektora przemysłu motoryzacyjnego należą do jednych z najlepiej wyedukowanych, to trzeba też pamiętać, że rzeczywistość technologiczna zmienia się niebywale szybko, dlatego konieczne jest powoływanie sektorowych programów np. w zakresie szkoleń w obszarze technologii zeroemisyjnej czy też tworzenie klas patronackich i miejsc na praktyki w zakładach produkcyjnych. Miejmy więc nadzieję, że przy okazji nowego otwarcia po wyborach parlamentarnych, nasze postulaty zostaną wysłuchane i wprowadzone w życie, co zapewne nie będzie ani łatwe, ani szybkie – ale dzięki czemu panorama polskiej motoryzacji zmieni się na lepsze, czego Państwu i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne