Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Rejestracje pojazdów październik 2023

Nowy rząd – wyzwania te same

Gdy piszę te słowa trwa formowanie nowego rządu i choć oficjalnie nie znamy jeszcze jego składu, wszystko wskazuje na to, że dotychczasowe partie opozycyjne stworzą gabinet koalicyjny. Jak zwykle w takich momentach deklaruje się „nowe otwarcie”, co spowoduje, że przedstawiciele organizacji biznesowych reprezentujących różne sektory gospodarki, będą pojawiali się w gabinetach nowych ministrów z listami oczekiwań. Nie jesteśmy wyjątkiem, dlatego niezwłocznie po sformowaniu nowego rządu odwiedzimy kluczowych dla branży motoryzacyjnej ministrów w resortach infrastruktury, gospodarki, środowiska i klimatu, finansów oraz pracy. Jak będą się one nazywały – zobaczymy, ale są to główne ministerstwa, które zajmują się sprawami naszego sektora. Oczywiście absolutnym priorytetem jest dla nas temat przechodzenia na napędy nisko- i zeroemisyjne zarówno w obszarze rynku jak i produkcji oraz odnowa parku samochodowego.

Jednym z bardziej elektryzujących tematów pojawiających się ostatnio w mediach jest nowy podatek. Nie jest jednak on taki nowy – bo przypomnę naszym czytelnikom, że podatek uzależniony od parametrów ekologicznych, który miał zastąpić akcyzę, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w Sejmie pojawiał się trzy razy, a przy czwartym projekcie nie opuścił gmachu Rady Ministrów. Informacje medialne, z którymi mamy ostatnio do czynienia nawiązują do KPO i tzw. „kamieni milowych”, czyli rozwiązań legislacyjnych, których wdrożenie warunkuje przyznanie środków z KPO. Biorąc pod uwagę fakt, że pozyskanie środków z KPO jest priorytetem dla rządu koalicyjnego, który według wszelkich znaków na niebie i ziemi niebawem powstanie, wprowadzenie tego podatku jest raczej przesądzone. Pomimo pojawiających się spekulacji o tym, jaki to będzie podatek i jak będzie naliczany, a nawet tworzenia kalkulatorów – nie ma żadnej oficjalnej informacji dotyczących jego kształtu. Zatem wszelkie rozważania traktować należy jako li tylko jako kaczki dziennikarskie. Pewne jest tylko to, co już zostało zawarte w KPO, czyli że w 2024 roku powinien wejść w życie podatek rejestracyjny, a w 2026 roku – podatek od użycia – prawdopodobnie roczny. Wiemy jeszcze, że podatek musi być uzależniony od parametrów ekologicznych, a więc emisji CO2 i ewentualnie NOX, oraz być może powiązany z normą Euro pojazdu. Co się ostatecznie wydarzy – zobaczymy, ale trzeba pamiętać, że w najbliższym czasie czekają nas wybory samorządowe i prezydenckie, a okres przedwyborczy zazwyczaj nie jest czasem, w którym jakakolwiek opcja polityczna decyduje się na wprowadzanie nowych rozwiązań podatkowych.

Jak wspominałem na wstępie, wielkim wyzwaniem dla Polski jest transformacja na napędy przyjazne środowisku. Biorąc pod uwagę fakt, że mamy stary park samochodowy i że 2/3 pierwszych rejestracji w każdym roku to samochody używane, trzeba będzie ten proces racjonalnie i w sposób społecznie akceptowalny już zacząć przygotowywać. Bo przecież rok 2035, czyli data, od której w praktyce będzie można rejestrować wyłącznie nowe pojazdy zeroemisyjne jest tuż tuż. A z tym wiąże się kolejne wielkie wyzwanie dla nowego rządu – mianowicie zapewnienie, by w najbliższych latach i dziesięcioleciach, Polska była równie silna, jeśli chodzi o produkcje pojazdów, części i podzespołów, jak jest obecnie. Wielokrotnie podkreślałem, że nic nie jest dane raz na zawsze, a jeśli chodzi o utrzymanie obecnej silnej pozycji branży motoryzacyjnej to najważniejsze i absolutnie niezbędne są stabilne dostawy zielonej i taniej energii. To wielkie wyzwanie dla naszego rządu, bo nie tylko my – czyli branża motoryzacyjna – stoimy w kolejce po tę energię. Nie mamy jednak innego wyjścia niż w dialogu z nowym rządem zmierzyć się z tymi wyzwaniami i osiągnąć sukces – czego Państwu i sobie życzę.


Jakub Faryś

Prezes PZPM

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne