Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Polski rynek car fleet management - II kwartał 2011

rynek_cfm_II_kwartal_01Wynajem długoterminowy, po blisko 10 latach popularyzowania, wszedł w końcu w fazę dojrzałą. Jak wynika z najnowszego raportu Keralla Research ostatnie miesiące zmagań o klientów, intensywna rywalizacja z konkurencją w atmosferze cięć, likwidacji kratki, wzrostu cen polis ubezpieczeniowych i nienajlepszych przecież nastrojów przedsiębiorców, były swoistym testem na dojrzałość rynku. Argumenty za użytkowaniem aut wynajętych przemówiły jednak do przedsiębiorców. Hasło "Wydziel na zewnątrz, a zaoszczędzisz" w okresie spowolnienia zadziałało - outsourcing jest coraz popularniejszy.

Rynek z perspektywy flot i klienta

rynek_cfm_II_kwartal_02Rynek CFM w drugim kwartale tego roku zanotował dynamikę 7 proc. w liczbie obsługiwanych samochodów i obecnie ponad 140 tys. pojazdów używanych w przedsiębiorstwach to już auta wynajmowane od firm CFM. Dla porównania rok temu w analogicznym okresie rynek miał progresję 0,8 proc. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy oferenci pozyskali więc ponad 7 tys. pojazdów, a liczba klientów, którzy przekonali się do outsourcingu flot wyniosła 16 tys. Najlepiej sprzedająca się oferta to wariant full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis). Obie opcje usług zanotowały progresję po 13 proc. każda. W drugim kwartale w full service leasingu jeździło już 110 034 aut, a w leasingu niepełnoobsługowym 14 887 aut. Utrzymał się trend spadkowy dla opcji wyłącznego zarządzania oraz najmu. Obie usługi zanotowały odpowiednio regresję -26 proc. oraz – 17 proc. najem wobec początku tego roku. Migracje klientów wewnątrz portfela zapoczątkowane już w drugiej połowie 2009 roku, przyniosły pożądany przez całą branżę rezultat. Rynek obrał w końcu kurs na najbardziej pożądaną w sprzedaży opcję czyli klasyczny full service leasing. Jeśli ten trend się utrzyma, to wynajem długoterminowy zacznie być usługą na trwałe wpisaną w pozycjach budżetowych wielu firm w Polsce. A ilu potencjalnych klientów ma sektor CFM w Polsce? Co najmniej 84 tysiące.Bo tyle przedsiębiorstw w kraju ma więcej, niż 26 zatrudnionych osób.

Rynek z perspektywy oferentów

rynek_cfm_II_kwartal_03Wynajem długoterminowy oferowało w Polsce, według naszych wyliczeń, na koniec czerwca 48 oferentów. W badaniu KerallaResearch udział wzięło ogółem 40 dostawców, których obsługiwana flota stanowi ok. 98 proc. wszystkich outsourcowanych aut w Polsce. Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy z pewnością wymiana aut służbowych na rynku floty, jaką przeprowadziła spółka Arval oraz Corpo Flota i Toyota Bielany. Historyczną, bo samochodów w liczbie ponad 200 wymienianych dla jednego klienta (PepsiCo) to dla rynku flotowego wydarzenie niecodzienne. rynek_cfm_II_kwartal_04Do grona ważniejszych oferentów rynku car fleet management należą spółki: Masterlease, LeasePlan FM, Arval Service Lease Polska oraz ING Car Lease. Firmy te obsługują łącznie 59 tys. samochodów, czyli 42 proc. krajowego rynku. Głównym graczem jest Masterlease (Futura Leasing i Prime Car Management) broniący kolejny rok z rzędu pozycji lidera. Spółka ma obecnie 14 proc. udziału w rynku i obsługuje 19 339 samochodów, z czego 12 088 w klasycznym full service leasingu. Liderem rynku w full service leasingu jest LeasePlan FM, który ma 13 506 aut w tej tylko usłudze i 12 proc. udział w całym rynku. ARVAL z udziałem 10 proc., w opcji FSL obsługiwał niewiele mniej, niż LeasePlan, aut - dokładnie 13 197 sztuk. W sumie spółka Arval zakończył 2 kwartał wynikiem 13 504 pojazdy. Wśród wyróżniających się oferentów w drugim kwartale należy wymienić spółki pracujące w programie TCCM. Ogółem wszystkich 14 dealerów pracujących na wynik TCCM ma w wynajmie długoterminowym 13 261 samochodów, co daje 9 proc. udział w rynku. Warto podkreślić, że to jedyny póki co, w Polsce, program dealerski, który tak konsekwentnie rywalizuje o rynek CFM, szczególnie w segmencie klienta potrzebującego samochody osobowe (Fiat także oferuje wynajem długoterminowy, jednak koncentruje się na kliencie potrzebującym samochodów dostawczych – Fiat Professional). W ubiegłym roku można było usłyszeć od kilku importerów ( np. Renault, Peugeot, Citroen), że także powalczą o klienta na rynku CFM. Jak dotąd jednak, obok Toyoty, intensywniejsze działania w tym kierunku podjęła jedynie Skoda, która być może niebawem zaskoczy nas swoimi wynikami. Źródło: KERALLA RESEARCH

Przeczytaj również
Popularne