Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Polska motoryzacja zyskała dzięki Unii Europejskiej

tabela eksport ueHandel z państwami UE w ramach branży motoryzacyjnej odpowiadał za istotną część obrotów handlowych Polski (w 2013 r. około 12%). Od 2003 r. do 2013 r. eksportproduktów przemysłu motoryzacyjnego do UE wzrósł ponad trzykrotnie (z około 4,3 mld euro do około 13,2 mld euro). Znacząco też poprawiło się saldo wymianyhandlowej z krajami UE. W dziedzinie handlu zagranicznego od lat jednym z najważniejszych polskich sektorów gospodarki jest przemysł motoryzacyjny. Zdecydowana większość produkcji z polskich fabryk kierowana jest na rynki zagraniczne, a tylko co czwarta złotówka przychodów pochodzi z działalności na rynku krajowym.Tym samym eksport na poziomie około 20 mld euro stanowił znaczną część (około 75%) całości przychodów producentów sektora motoryzacyjnego w Polsce.W 2012 r. przychody w tej grupie osiągnęły całkowitą wartość około 27 mld euro, zaś dodatkowo przychody o podobnej wielkości są udziałem przedsiębiorstwzajmujących się handlem samochodami, częściami oraz naprawami związanymiz motoryzacją116. Jeszcze w 2003 r. notowano deficyt w wysokości 1,2 mldeuro, ale już w 2013 r. jego bilans zamknął się dodatnim saldem rzędu 2,8 mld euro.Po wejściu do UE przez wiele lat Polska była największym eksporterem produktów motoryzacyjnych wśród krajów regionu. W 2011 r. straciliśmy tę pozycję na rzeczCzech, które w 2012 r. wyeksportowały produkty przemysłu motoryzacyjnego za łączną wartość 22,9 mld euro. Polska wciąż jednak jest niekwestionowanym lideremw regionie pod względem eksportu samochodów dostawczych, ciężarowych i ciągników drogowych (55% wartości eksportu w tej grupie wśród krajów UE-10)117.W 2012 r. sprzedaż produkcji w sektorze wyniosła ponad 120 mld zł i odpowiadała za około 12% całości produkcji sprzedanej w przemyśle. Świadczyto o ogromnym wpływie branży motoryzacyjnej na kondycję gospodarki – odpowiada ona (bezpośrednio i pośrednio) za 8,6% całkowitej wartości dodanej bruttowytwarzanej w Polsce118.Na rozwój polskich przedsiębiorstw w tym sektorze, podobnie jak w całej polskiej gospodarce, wpływ miały też bezpośrednie inwestycje zagraniczne, tutajw wykonaniu producentów motoryzacyjnych. Dzięki nim zwiększył się poziom kapitału zagranicznego w Polsce i wzrósł popyt na usługi polskich firm. Rekordowewielkości inwestycji, odpowiednio 684 i 758 mln euro, odnotowano w latach 2003 i 2004 r. Był to okres, kiedy inwestycje na polskim rynku uruchamiały firmytakie jak Volkswagen czy Fiat. Po chwilowym spadku napływu BIZ w 2008 r., już w 2010 r. Polska znów osiągnęła poziom notowany w momencie wejścia do UE,czyli około 760 mln euro. Skumulowana wartość inwestycji zagranicznych w przemyśle samochodowym zwiększyła się w latach 2004–2012 o ponad 200% i na koniec 2012 r. wyniosła niemal 8 mld euro. Stanowiło to około 4,5% całkowitej wartości inwestycji zagranicznych w polskiej gospodarce119.W 2012 r. około 2700 przedsiębiorstw zajmowało się działalnością produkcyjną w sektorze motoryzacyjnym, z czego około 75% stanowiły mikroprzedsiębiorstwa.Napływ zagranicznego kapitału mocno poprawił ich sytuacjęfinansową m.in. dzięki wzrostowi zapotrzebowania na zamówienia i usługi dla największych przedsiębiorstw. Zwiększenie działalności inwestycyjnej wpłynęłopozytywnie na rozwój przedsiębiorczości, a także na wzrost zatrudnienia i płac w branży motoryzacyjnej. Na początku 2013 r. w produkcji zatrudnionych byłookoło 160 tys. osób, czyli blisko 70 tys. więcej niż w 2004 r. W sumie pracownicy działów produkcyjnych stanowili około 6% wszystkich pracowników zatrudnionychw polskim przemyśle120. Dodatkowo, dwa razy więcej osób pracowało w obszarze handlu motoryzacyjnego i napraw. Przeciętne wynagrodzenie w tym sektorzew 2013 r. było o ponad 55% wyższe niż dziesięć lat wcześniej. MSZ

Przeczytaj również
Popularne