Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Pierwsze rejestracje przyczep i naczep w tym przyczepy lekkie w 2013 roku

tirWedług wstępnych danych w 2013r. zarejestrowano w Polsce 67 079 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów. W porównaniu do roku poprzedniego łączna liczba ich nowych rejestracji wzrosła o 2,5%. W całej grupie wyróżniono ponad 15 tysięcy przyczep i naczep ciężarowych i specjalnych o DMC ponad 3,5t (22,4% udz.), blisko 38,7 tysięcy przyczep lekkich (57,6% udz.) i 7,6 tysięcy przyczep rolniczych (11,3% udz.). Liczba rejestracji nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t wzrosła dynamicznie o 14,5%, natomiast w pozostałych grupach odnotowano niewielki spadek odpowiednio o 1% i 2,4%. Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5tW 2013 r. zarejestrowano ponad 15 tysięcy nowych przyczep i naczep, ciężarowych i specjalnych o DMC powyżej 3,5t. Po dwóch dynamicznych latach 2010-2011 odbudowywania rynku po załamaniu 2009 roku, i niewielkim przyhamowaniu wzrostu liczby pierwszych rejestracji w 2012 roku ( o 2,4%) do poziomu 13 120, ubiegły rok zakończył się liczbą 15 019 nowych rejestracji, na poziomie wyższym o 14,5% w skali roku. W pierwszym kwartale 2013r. obserwowano spadek (-2,%), kolejne przyniosły zdecydowane wzrosty. W drugim kwartale wzrost wyniósł 11% a w głównej mierze wywołany był zmianą przepisów pod koniec czerwca 2013r., związanych z wdrażaniem dyrektywy ramowej ds. homologacji (2007/46/WE). Od 22 czerwca zmieniły się wymogi co do przedkładanych dokumentów, jak i likwidacja uproszczonej zasady rejestracji jednej sztuki m.in. pojazdów SAM na podstawie badania technicznego. Trzeci i czwarty kwartał zakończyły się rezultatami wyższymi, liczonymi rok do roku, odpowiednio o 22% i 28%. Całą grupę rejestracji przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t ciągnęła w górę sprzedaż naczep, które stanowiły 89,5%. Zarejestrowano ich 13 443 tj. o 16,4% więcej niż w 2012 roku. Towarzyszyło to również przyspieszonej w tym czasie rejestracji samochodów ciężarowych, w tym ciągników samochodowych w liczbie 14 253 (+20%), przy czym 13 759 ciągników miało rejestrację stałą na koniec okresu.Przyspieszone rejestracje samochodów ciężarowych w ubiegłym roku związane było ze zmianą przepisów homologacyjnych związane z wymaganiem od stycznia 2014 wyższej normy Euro VI przy rejestracji nowych samochodów ciężarowych. Sprzyjała temu nieznaczna poprawa nastrojów ogólnogospodarczych, choć ciągle nie widać jeszcze wyraźnego odbicia w transporcie drogowym. W grupie nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, na szczycie rankingu marek w 2013 roku pozostaje niezmiennie od 2010 roku czwórka mocnych marek. Pierwszy Schmitz Cargobull z liczbą 3 542 zarejestrowanych pojazdów (+536 szt; +17,8%) wypracował 24% udział w rynku. Drugi Krone – 3 318 pojazdów (+691 szt.; +26,3%) dało mu 22% udział, trzeci Wielton – 2062 (+418; +25,4%) zwiększył udział do blisko 14%. Czwarty pozostał Koegel z liczbą 1 286 pojazdów utrzymał 8,6% udział, wyprzedzając o 920 pojazdów kolejną na liście markę - Schwarzmueller. W tym czasie z rejestracją czasową pozostawało w polskich rejestrach 2 995 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t czyli mniej o 24,6% niż w 2012 roku. W przeważającej części pojazdy te zostały przeznaczone dla zagranicznych odbiorców. Wśród nich na czele był Wielton - 1925 szt., następnie Bodex - 440 szt., Mega – 106 i czwarty Kaessbohrer – 94. W ciągu całego 2013 roku najwięcej naczep o DMC pow. 3,5t na stałe zarejestrował Schmitz Cargobull – 3 525 (+18,1%), następnie Krone – 3 312 (+26,3%). Trzeci był Wielton, który rejestrując 1 691 naczep wypracował największy wzrost o 38,7% w skali roku. Czwarty Koegel zakończył ubiegły rok na poziomie o 1,7% wyższym niż w 2012 roku. Wśród naczep o DMC pow. 3,5t największą grupę – 8149szt. stanowiły zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych platformy i skrzynie, na którą w przeważającej części składają się branżowo określane zabudowy kurtynowe i skrzyniowe w tym skrzyniowo-plandekowe. Stanowiły one łącznie blisko 61%, podczas gdy w roku poprzednim 56,4%. Grupa ta zwiększyła się na przestrzeni roku o 25%. W grupie 2300 furgonów znalazło się m.in. 2 089 chłodni i izoterm, których rezultat był wyższy o 6% niż w roku poprzednim. W ciągu całego 2013 roku wśród naczep ciężarowych pow. 3,5t zarejestrowano ponad 11% wywrotek (1518). W tej grupie jako jedynej z głównych odnotowano spadek (-13,6%), a ich udział zmniejszył się o prawie 4 punkty procentowe. Wśród innych podrodzajów 27% stanowiły naczepy do przewozów kontenerów (225 szt.).Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5t w 2013 roku blisko 66% stanowiły przyczepy kurtynowe i skrzyniowe (1036) (podrodzaj platforma lub skrzynia). W grupie inne znalazło się 143 przyczepy do przewozów kontenerów. Nowe przyczepy lekkieW 2013 r. zarejestrowano 38 669 (-1%) nowych przyczep lekkich. Był to poziom porównywalny z rokiem poprzednim, kiedy przybyło w Polsce 39 074 przyczep. Najczęściej rejestrowano przyczepy lekkie typu SAM - 14 736. Zajęły one ponad 38% udział. Następne w kolejności znalazły się marki BORO (4 948), TEMA (4 448) i NEPTUN-SORELPOL (3 737), odpowiednio wypracowując udział 12,8%; 11,5% i 9,7%.Dodatkowo 3 654 przyczep lekkich pozostawało na rejestracji czasowej na koniec miesięcznych okresów. Z dużym prawdopodobieństwem w przeważającej części przyczepy te zostały skierowane do odbiorców zagranicznych. W grupie tej 79 procent stanowiły przyczepy SAM. Nowe przyczepy ciężarowe rolniczeW 2013 r. zarejestrowano 7 598 (-2,4%) nowych przyczep ciężarowych rolniczych. Największą część 28,7% stanowiły przyczepy SAM. Marce PRONAR przypadło blisko 25%, następne były METAL-FACH 779 i METALTECH 623. W tym czasie 465 przyczep rolniczych pozostawało z rejestracją czasową. Ciągników rolniczych w ub. roku przybyło 14 972*. W ich grupie odnotowano spadek rejestracji o 22,1%. Po bardzo dobrych dwóch latach 2011-2012 nowe rejestracje ciągników rolniczych zbliżyły się do poziomu z 2010 roku. Najbardziej popularne marki w 2013r. wśród ciągników rolniczych to NEW HOLLAND - 2 622, JOHN DEERE – 2497 i ZETOR – 2095.   PZPM

Przeczytaj również
Popularne