13 grudnia 2011
Jak się prezentują i co planują czołowe firmy rynku CFM w Polsce? Przedstawiamy charakterystykę największych pięciu graczy według Instytutu Keralla Research. Przypomnijmy: w poprzednim numerze zamieściliśmy raport Instytutu Keralla Research podsumowujący pierwsze półrocze 2011 r. w branży CFM. Spośród 48 firm działających na polskim rynku w badaniu uwzględniono 40 dostawców. Pierwsza piątka wygląda następująco: Masterlease, LeasePlan FM, Arval Service Lease Polska, ING Car Lease oraz Carefleet.
Konrad Karpowicz
dyrektor handlowy,
Masterlease
Najmocniejsze strony oferty
Masterlease to grupa firm od ponad 15 lat działających aktywnie na rynku finansowania środków transportu. Specjalizuje się w leasingu samochodów do 3,5 tony oraz wynajmie długoterminowym. Właścicielem Masterlease jest spółka Fleet Holdings, w której większościowy pakiet udziałów posiada Abris Capital Partners. Po transakcji wykupu menedżerskiego kapitały własne Masterlease w Polsce stanowią blisko 450 mln złotych, co oznacza, że jesteśmy najbardziej dokapitalizowaną spółką FSL w tym regionie Europy.
Firma oferuje usługi skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i małych i średnich przedsiębiorców oraz dużych korporacji.
Od konkurencji odróżnia nas...
Masterlease posiada kilka unikatowych cech, które wyróżniają ją od konkurencji.
Pierwszą z nich jest tytuł lidera rynku, który utrzymujemy nieprzerwanie od ponad 5 lat. Zarządzamy największą w kraju flotą blisko 23 000 pojazdów. Co oznacza, że co szósty pojazd poruszający się po polskich drogach w ramach usługi wynajmu długoterminowego jest finansowany i serwisowany przez Masterlease. Równocześnie jako jedna z nielicznych firm działamy na dwóch obszarach rynku – leasingowym i car fleet management, dzięki czemu posiadamy pełne portfolio nowoczesnych produktów finansowych, w tym leasing (zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych), wynajem długoterminowy oraz produkty złożone, łączące finansowanie środków transportu z ich kompleksową obsługą serwisową.
Dodatkowo jesteśmy operatorem programów typu private label stworzonych z kluczowymi koncernami motoryzacyjnymi: Opel Business Services, Hyundai Fleet Lease, Program flotowy SEAT.
To, co również odróżnia Masterlease od konkurencji, to rozbudowany i profesjonalny zespół handlowy. Podczas gdy większość firm z sektora CFM działa głównie na rynku centralnej Polski, my stale poszerzamy naszą sieć sprzedaży usług wynajmu – dziś jesteśmy już obecni w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Bydgoszczy i Łodzi. Tradycyjnie struktury sprzedażowe FSL bazują na naszej sieci oddziałów leasingowych, liczącej 16 oddziałów. Masterlease posiada rozbudowane Centrum Techniczne, które przez całą dobę sprawuje opiekę nad flotami naszych klientów. Współpracujemy z ponad 1000 punktów serwisowych na terenie całego kraju. Jesteśmy dwukrotnym zdobywcą Medalu Europejskiego BCC za najlepsze usługi finansowe. Laureatem tytułu „Najlepszy produkt dla biznesu" przyznanego przez „Gazetę Finansową" oraz tytułów: Top Player Rynku Flotowego 2010 (magazyn „Flota") i TOP Master (magazyn „Fleet").
Ocena pozycji firmy w rankingu największych graczy branży CFM
Nasza stabilna pozycja na rynku, którą w kolejnych raportach branży CFM potwierdza Instytut Keralla Research, to owoc konsekwentnie realizowanej strategii sprzedażowej oraz elastycznego podejścia do zmieniającego się otoczenia biznesowego. Tytuł lidera zobowiązuje nas do wytężonej pracy nad ofertą tak, by dotrzymać kroku stale rosnącym potrzebom klienta. Aktualizujemy menu produktowe. Stale przyglądamy się otoczeniu biznesowemu, prowadzimy rozmowy z importerami, u których wypracowujemy stosowne rabaty flotowe.
2011/2012 – prognozy dla rynku i plany firmy
W 2012 r. prognozujemy dalszy wzrost rynku CFM stymulowany przez poszukiwanie oszczędności przez kolejne firmy eksploatujące floty pojazdów oraz rosnącą popularność outsourcingu. Uważamy przy tym, że ten wzrost będzie stonowany, jednocyfrowy (4–8%). Jest to skutkiem równoległego ograniczania skali inwestycji przez niektóre firmy już korzystające z wynajmu długoterminowego w związku ze słabą koniunkturą gospodarczą w Europie i na świecie. Przewidujemy, że duży wpływ na rynek będzie miała sytuacja w zakresie ubezpieczeń samochodów oraz nasilą się poszukiwania oszczędności w obszarze serwisu pojazdów. Ciekawa jest sytuacja na rynku samochodów używanych. Wysoki kurs euro ogranicza import z krajów UE, a słaba koniunktura gospodarcza wpływa na przesuwanie zainteresowania części nabywców z pojazdów nowych na używane, co powinno stymulować wzrost cen. Jednak równolegle taka sytuacja gospodarcza może prowadzić do odraczania decyzji o zakupie samochodu bądź wymianie na nowszy obecnie używanego, więc pojawia się obawa, że przy zastoju w sprzedaży ceny się nie poprawią. Dodatkowo – samochody poleasingowe, relatywnie młode rocznikowo (od 2 do 5 lat) mieszczą się w przedziale aut droższych (w swych klasach) na rynku pojazdów używanych, co też może ograniczać popyt.
Artur Sulewski
dyrektor handlowy,
LeasePlan FM
Najmocniejsze strony oferty
Naszą najmocniejszą stroną jest z pewnością ukierunkowanie na klienta. Mam tu na myśli szereg wdrożonych przez nas rozwiązań, które mają na celu ułatwić klientom utrzymanie mobilności ich floty. Osiągamy to m.in. poprzez automatyzację procesów oraz systemy wspierające podejmowanie decyzji związanych z flotami. Dzięki takiemu rozwiązaniu większość spraw administracyjnych jest maksymalnie uproszczona, a ich załatwienie jest szybkie i nie przysparza użytkownikom niepotrzebnych formalności. Naszym celem jest proponowanie klientom usług kompleksowych i elastycznych, które będą w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby i oczekiwania.
Od konkurencji odróżnia nas...
Przede wszystkim stawiamy na stabilność kosztów. Już na etapie zapytań ofertowych możemy przekonać się, że mamy obecnie do czynienia z klientem wyedukowanym i doświadczonym, który dokładnie wie, czego chce. Możemy także zaobserwować zmianę trendu cięcia kosztów za wszelką cenę, na rzecz zainteresowania usługą kompleksową, która w ostatecznym rozrachunku nie będzie generować dodatkowych kosztów.
Jedną z nowości w ofercie LeasePlanu jest tzw. usługa Platinum. Jest to pakiet usług serwisowych o rozszerzonym zakresie, który obejmuje szereg zdarzeń, wykraczających do tej pory poza rynkowe standardy, obejmowane pakietowym kosztem serwisowym. Jest to tym samym usługa dla tych wszystkich, którzy nie lubią być zaskakiwani dodatkowymi kosztami serwisowymi, nawet jeśli powstają one z winy użytkowników. Szczególnie istotny jest fakt, że opłatą serwisową objęte są koszty napraw i serwisu samochodu, także w przypadku, gdy wynikają one z zaniedbania użytkownika lub niewłaściwego użytkowania samochodu.
W finansowaniu floty bardzo istotna jest również transparentność kosztów składających się na wysokość raty. Klient powinien mieć możliwość sprawdzenia, czy ponoszone przez niego koszty obsługi floty są zgodne z realnymi wydatkami na ten cel. Nasi klienci mają możliwość wglądu w szczegóły kosztów, składających się na ostateczny koszt wynajmu mojej floty. I to rozwiązanie jest dedykowane właśnie tym, którym szczególnie zależy na oszczędnościach w perspektywie całego kontraktu. Jest to możliwe za pośrednictwem tzw. Otwartej Kalkulacji. Jest to usługa, która gwarantuje nie tylko przejrzystość kosztów ponoszonych na flotę, ale także zwrot ewentualnych nadpłaconych w trakcie okresu leasingowego środków finansowych. Innowacyjnym rozwiązaniem jest w jej przypadku fakt, że ryzyko ewentualnych wyższych kosztów przejmuje na siebie firma CFM, absorbując powstałą w ten sposób stratę. Wszelkie oszczędności w kosztach eksploatacji floty osiągnięte dzięki Otwartej Kalkulacji są wynikiem wspólnej pracy firmy leasingowej i jej klienta. Model taki opiera się na budowaniu partnerskich relacji z firmą korzystającą z usługi CFM i wspólnym osiąganiu celu – obniżenia kosztów związanych z autami służbowymi.
Ocena pozycji firmy w rankingu największych graczy branży CFM
Biorąc pod uwagę wyniki w rankingu Instytutu Keralla, jesteśmy przede wszystkim usatysfakcjonowani utrzymaniem pozycji lidera w full service leasingu oraz utrzymaniem drugiego wyniku pod względem całościowego udziału w rynku.
2011/2012 – prognozy dla rynku i plany firmy
Pierwsze półrocze 2011 roku można zaliczyć do udanych, jednak dało się odczuć lekkie spowolnienie w stosunku do poprzedniego roku. To, jak będzie się rozwijał rynek w drugim półroczu, zależy w dużej mierze od sytuacji gospodarczej na świecie. Biorąc pod uwagę obecne spadki giełdowe, musimy mieć świadomość możliwości, że przyczynią się one do tymczasowego zaciśnięcia pasa przez firmy, co odbije się na ich decyzjach zakupowych. Istnieje zatem możliwość, że druga połowa 2011 roku będzie dla branży trudniejsza.
Uważam jednak, że na przestrzeni najbliższych lat nie musimy się obawiać o generalny potencjał wzrostu branży CFM w Polsce. Musimy pamiętać o tym, że penetracja rynku jest u nas wciąż bardzo mała i oscyluje na poziomie 10%. W krajach, gdzie wynajem długoterminowy rozwija się dużo dłużej niż w Polsce, np. w Holandii czy Wielkiej Brytanii, auta służbowe stanowią nawet do 80% wszystkich pojazdów. A zatem z jednej strony będziemy mieć do czynienia z przyrostem ogólnej liczby samochodów, a co za tym idzie i aut służbowych, a – z drugiej – procentowy udział pojazdów służbowych również będzie się zwiększał. W zależności od sytuacji gospodarczej myślę, że wzrost sektora wynajmu długoterminowego na przestrzeni najbliższych lat może oscylować wokół stabilnych 10–15%.
Bartłomiej Kwapisz
product & marketing manager,
Arval Service Lease Polska
Najmocniejsze strony oferty
Arval Polska to firma z wieloletnim doświadczeniem w obszarze usług flotowych, zarówno na rynku europejskim (22 lata obecności), jak i polskim (12 lat obecności). O jej solidnych fundamentach stanowi 100-proc. przynależność do Grupy BNP PARIBAS. Firmę tworzy 100-osobowy zespół specjalistów z różnych dziedzin, od motoryzacji po finanse, stale pracujący nad podnoszeniem satysfakcji swoich klientów. Arval jest jednym z założycieli Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) i bierze aktywny udział w kreowaniu branży car fleet management w Polsce.
Od konkurencji odróżnia nas...
Arval zapewnia swoim klientom kompleksowy pakiet usług zarządzania flotą. Podejście biznesowe firmy zawiera się w czterech kluczowych obszarach: konsulting, zarządzanie, raportowanie i zobowiązanie. Rozmowy z klientem zawsze mają początek na etapie konsultacji, podczas których przeprowadzany jest audyt floty i badane potrzeby w ramach działalności biznesowej klienta. Kolejną fazą współpracy jest długoterminowe zarządzanie parkiem pojazdów. Na tym etapie definiowane są kluczowe wskaźniki, według których weryfikowana jest skuteczność zarządzania. W dalszej części raportowane są wyniki związane z aktywnością i wykorzystaniem floty służbowej, wykorzystujące do tego najnowocześniejsze narzędzia IT, dzięki którym w każdym momencie i z każdego miejsca klient może poznać zarówno dane dotyczące całej floty, jak i poszczególnych kierowców. Wartością dodaną współpracy z Arval jest stały element konsultacyjny, który stosowany jest, aby rekomendować optymalne rozwiązania nawet w trakcie obowiązywania umów leasingowych. Raporty prezentowane są zarówno na szczeblu fleet managera (Fleet Review) jak i kadry zarządzającej (Business Review). Nadrzędnym elementem współpracy z klientem jest zobowiązanie Arval do pełnej transparentności, uczciwości zasad i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Poza elementarnymi składnikami oferty, które niezbędną są, aby zapewnić mobilność floty pojazdów służbowych, Arval jako jedyna firma na rynku stosuje narzędzia telematyczne, dzięki którym możliwe jest bieżące analizowanie stylów jazdy poszczególnych kierowców. Biorąc pod uwagę fakt, że styl jazdy ma wpływ na blisko 30% TCO floty, program „Measure & Management", dostarczany przez Arval, pomaga zrozumieć kierowcom, gdzie popełniają błędy, i w połączeniu z indywidualnymi szkoleniami doskonalenia technik jazdy uzyskać znaczącą poprawę zarówno na poziomie generowanych kosztów, jak i bezpieczeństwa drogowego.
Ocena pozycji firmy w rankingu największych graczy branży CFM
Brak odpowiedzi.
2011/2012 – prognozy dla rynku i plany firmy
Spodziewamy się nieco wolniejszego wzrostu rynku CFM niż w latach ubiegłych, natomiast przewidujemy, że trend pozytywny zostanie utrzymany. Oczywiście, w dobie diametralnych zmian na rynkach finansowych, nikt do końca nie może być pewien, jak w najbliższej perspektywie zachowywać się będzie gospodarka i w jakim stopniu będzie wpływać na zapotrzebowanie usług z obszaru wynajmu długoterminowego, ale pozostajemy dobrej myśli. Wzorem lat ubiegłych, Arval będzie kontynuował prace nad rozwojem innowacyjnych technologii wspomagających i optymalizujących zarządzanie flotą. Nowoczesne narzędzia decyzyjne, które przyczyniać się będą do redukcji kosztów floty, będą z pewnością niezwykle pożądane w ujęciu trudnej sytuacji ekonomicznej, jaka panuje w całym Eurolandzie.
Leszek Pomorski
prezes zarządu
ING Car Lease
Najmocniejsze strony oferty
ING Car Lease należy do liderów polskiego rynku wynajmu długoterminowego. Po połączeniu naszej firmy z należącą do grupy finansowej BMW firmą Alphabet, które nastąpiło 30 września 2011 roku, w całej Europie finansujemy i zarządzamy ponad pół miliona pojazdów. Obydwie organizacje mają tożsame cele i strategię biznesową, zaś ich kluczową usługą jest full service leasing (FSL). Wraz z kompleksowym pakietem rozwiązań pozafinansowych – między innymi z assistance, serwisowaniem, likwidacją szkód czy ubezpieczeniem – stanowi on najdogodniejszą, bo stabilną i bezpieczną, formę użytkowania samochodów służbowych. Usługi flotowe ING Car Lease są tak przygotowane, aby klient mógł być pewien, że otrzymuje produkt szyty na miarę.
Od konkurencji odróżnia nas...
Każdy klient ING Car Lease jest traktowany indywidualnie. Przed podpisaniem umowy przeprowadzamy dokładną analizę potrzeb firmy. Następnie, dysponując szczegółowymi danymi, proponujemy klientowi pakiet odpowiednio dobranych usług. Proponujemy też działania, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa kierowców flotowych, czego przykładem jest Safety Program. To skierowany do fleet managerów i kierowców cykl szkoleń, podczas których nabywają oni praktyczną wiedzę z zakresu techniki bezpiecznej jazdy, ratownictwa medycznego czy ekojazdy. Program promuje rozsądne zachowania na drogach, a zarazem przyczynia się do obniżenia szkodowości oraz kosztów zakupu paliwa we flotach.
Ocena pozycji firmy w rankingu największych graczy branży CFM
Raport Keralla Research potwierdza systematyczny wzrost polskiej branży wynajmu po pierwszym półroczu 2011. Dynamika całego rynku wyniosła 7% r./r., ale firma ING Car Lease – która zajęła czwarte miejsce w rankingu liderów – rozwija się znacznie szybciej. Najnowsze wyniki – na koniec września br. – wykazują progresję na poziomie prawie 12% r./r. Finansujemy i zarządzamy ponad 10 tysiącami pojazdów, z czego niemal ponad 92% to auta w full service leasingu. Te dane pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość – nasza firma stabilnie się rozwija, a połączenie ING Car Lease z firmą Alphabet z pewnością dodatkowo wzmocni naszą pozycję.
2011/2012 – prognozy dla rynku i plany firmy
Pierwsze trzy kwartały 2011 roku nie przyniosły gwałtownych wahań wzrostu. Sądzę, że najbliższe miesiące będą również stabilne, ponieważ FSL jest najbezpieczniejszym sposobem finansowania parku pojazdów i nie obciąża budżetu firmy. Warto też zaznaczyć, że polski rynek – oceniany obecnie na 130–140 tys. aut – wciąż nie jest nasycony, będzie się więc rozwijał przez najbliższych 5–10 lat, dopóki nie osiągnie około 500 tysięcy pojazdów.
Najważniejszym wydarzeniem 2012 roku dla nas, a z pewnością istotnym również dla całej branży wynajmu długoterminowego, będzie sprawna i bezinwazyjna realizacja połączenia ING Car Lease z firmą Alphabet.
Klaudia Kowalczyk
marketing manager,
Carefleet
Najmocniejsze strony oferty
Oferta Carefleet S.A. jest propozycją dla firm flotowych poszukujących kompleksowych i elastycznych rozwiązań obsługi samochodów firmowych. Główne parametry oferty świadczą, że klienci otrzymają profesjonalną opiekę nad swoimi pojazdami oraz możliwość wyboru różnych opcji finansowania. Głównym naszym atutem jest to, że współpracujemy ze wszystkimi markami i producentami samochodów. Dzięki polityce multimarkowej, możemy zaoferować każdy model samochodu z rynku polskiego, zgodnie z potrzebami i wymaganiami klienta. Wieloletnia współpraca z dostawcami daje argumenty i większa siłę przetargową przy negocjowaniu rabatów u kontrahentów. W efekcie przekłada się to bezpośrednio na korzystną cenę proponowanych pojazdów i usług. Kolejnym istotnym elementem oferty jest zbudowana przez Carefleet S.A. własna, zweryfikowana pod względem jakości obsługi flot, sieć warsztatów naprawczych i serwisowych na terenie całej Polski. Wypracowana współpraca i kontakty umożliwiają szybką i profesjonalną obsługę pojazdów. Zapewniają ciągłość w użytkowaniu pojazdu oraz pomoc w nagłych sytuacjach 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Od konkurencji odróżnia nas...
Jednym z głównych atutów naszej firmy jest to, że należymy do międzynarodowej grupy Crédite Agricole, znajdującej się w światowej czołówce grup bankowych pod względem wielkości kapitału. W obecnych trudnych czasach na światowych rynkach finansowych przynależność i bezpośrednia współpraca z CA gwarantuje nam i naszym klientom bezpieczeństwo i stabilność finansową. Mocną stroną naszej oferty jest indywidualne traktowanie potrzeb każdego klienta. Sales managerowie od pierwszego spotkania są otwarci na bezpośrednią współpracę i pełne doradztwo w zakresie zakupu oraz odpowiedniej formy finansowania floty pojazdów. Każdemu klientowi po podpisaniu umowy zostaje przydzielony opiekun, który czuwa nad przebiegiem kontraktu. Elementem wyróżniającym naszą ofertę jest możliwość modyfikacji kontraktu podczas jego trwania. Modyfikacje tworzone są na podstawie analizy stanu parku (ukazującej przebieg każdego z pojazdów) bądź na życzenie klienta. Kolejnym elementem wyróżniającym Carefleet od innych firm z branży CFM jest przejrzystość oferty. Umowy proponowane klientom nie zawierają ukrytych zapisów prawnych oraz tzw. gwiazdek. W sposób jasny, klarowny i odpowiedzialny prowadzimy biznes, z poszanowaniem interesów naszych partnerów biznesowych.
Ocena pozycji firmy w rankingu największych graczy branży CFM
Carefleet S.A. znajduje się w pierwszej piątce wiodących graczy branży CFM z 5% udziału w rynku. Na koniec II półrocza 2011 roku obsługiwana flota liczy 7337 pojazdów. Rezultat ten uplasował nas na czwartej pozycji wśród firm zrzeszonych w PZWLP. Wypracowane wyniki świadczą o mocnej i stabilnej pozycji spółki na rynku. Uwzględniając fakt, że Carefleet S.A. jest stosunkowo młodą firmą, porównując do liderów branży ze stażem przeszło 10-letnim, firma dynamicznie i konsekwentnie realizuje swoje założenia. Ambitnie dąży do miejsc w pierwszej trójce w rankingach największych firm CFM.
2011/2012 – prognozy dla rynku i plany firmy
Prognozując wydarzenia dla rynku CFM na przełom 2011 i 2012 roku, należy uwzględnić sytuację z lat ubiegłych. W 2008 roku branża odnotowywała duży wzrost zainteresowania usługami wynajmu. W związku z tym rosła liczba klientów i pozyskanych samochodów. Na koniec grudnia 2009 r. przekroczono liczbę 12 tys. klientów, a wzrost wyniósł 39,4% r./r. Większość tych kontraktów zawarta została na standardowe dla usługi wynajmu długoterminowego 2–3 lata. W 2011/2012 przypada czas zakończenia tych umów, w związku z tym w nadchodzących miesiącach spodziewamy się wymiany wyeksploatowanej floty. W rokowaniach należy również uwzględnić niestabilną sytuację gospodarczą niektórych krajów Europy Zachodniej. Duże firmy flotowe, szczególnie z kapitałem zagranicznym, będą bardzo rozważnie podejmować decyzje o zakupie nowych pojazdów. Pozostali klienci, uwzględniając warunki ekonomiczne swoich przedsiębiorstw, prawdopodobnie płynnie przystąpią do wymiany floty.
W rankingu Instytutu Keralla Research w pierwszym półroczu można dostrzec, że obecnie nie odnotowujemy dynamicznego wzrostu usług wynajmu długoterminowego. Rynek jest spokojny i wyważony. Nadal odnotowuje się wzrost sprzedaży, jednak nie tak znaczny, jak miało to miejsce w roku ubiegłym, w którym to klienci masowo kupowali auta z tzw. kratką.