Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Moskiewski Salon Samochodowy 2012 (Moscow International Automobile Salon)

pannaPodczas gdy w Europie Zachodniej rynek sprzedaży nowych samochodów pogrążył się w stagnacji w Rosji notowane są spektakularne jej wzrosty. Nic dziwnego, że producenci pojazdów traktują ten rynek bardzo poważnie, co wyraźnie widać po ilości premier i zapowiedziach inwestycyjnych ogłoszonych na coraz bardziej prestiżowym Salonie Samochodowym w Moskwie. Rosja – rynek z perspektywami salonRokroczne wzrosty sprzedaży rzędu kilkudziesięciu procent, nawet wśród dużych marek, nie są w Rosji niczym nadzwyczajnym. W zeszłym roku sprzedaż nowych samochodów wzrosła w tym kraju o 40% do poziomu 2,6 mln pojazdów. Tak duży skok to w dużej mierze wynik odrabiania strat po załamaniu sprzedaży w 2009 roku. Ten rok ma być jeszcze lepszy. Według prognoz sprzedaż ponownie wzrośnie o 8% do poziomu ok. 2,9 mln pojazdów. Według ekspertów Rosja stanie się największym rynkiem sprzedaży nowych samochodów w Europie w ciągu kilku lat, detronizując z tej pozycji Niemcy. Dla wielu marek tamtejszy rynek już stał się największym odbiorcą ich samochodów, co ma wpływ na ich politykę marketingową i inwestycyjną. mazdaDobrym przykładem jest Mazda, która zdecydowała się na premierę najnowszego modelu 6 właśnie na Salonie Motoryzacyjnym w Moskwie. W tym roku to właśnie rynek rosyjski stał się dla tej japońskiej marki najważniejszym rynkiem sprzedaży w Europie. Mazda zdecydowała się również na uruchomienie montowni swoich pojazdów na terenie Rosji. Już w październiku z taśm firmy Sollers zjadą pierwsze Mazdy CX-5 a kilka miesięcy później nowej szóstki. astraJeszcze bardziej imponujące plany inwestycyjne ogłosiły Volkswagen, Renault oraz General Motors. Koncern z Wolfsburga planuje, dzięki nowej fabryce położonej w podmoskiewskiej Kałudze, osiągnąć w Rosji roczną sprzedaż na poziomie pół miliona sztuk. Podwojenie produkcji Chevroletów i Opli do 230 tys. szt. rocznie w zakładach pod Sankt-Petersburgiem zapowiedział General Motors. Od kilku lat duże inwestycje w Rosji czyni koncern Renault w fabrykę Łady w Togliatti. Lider sprzedaży na rosyjskim rynku wprowadza do produkcji wiele nowych modeli, np. Dacię Logan MCV (która nad Wołgą nosi nazwę Łada Largus) oraz kolejne wydanie Nissana Almery. solarisTrend wzrostowy wyczuli również Koreańczycy, którzy rozwijają produkcję w Sankt Petersburgu samochodów dedykowanych na rynek rosyjski. Hyundai z sukcesem wprowadził do produkcji model Solaris (rosyjska odmiana nowego Accenta), który w niespełna dwa lata stał się hitem sprzedaży na rynku rosyjskim awansując do piątki najpopularniejszych modeli wyjeżdżających z salonów. Głównymi konkurentami tego samochodu w Rosji są m.in. Renault Logan, Łada Kalina. Kia równie duże ambicje pokłada w modelu Rio, który od strony technicznej i wizualnej w niczym nie przypomina jednak zachodnioeuropejskiej odmiany tego auta. Koreańczycy zamierzają osiągnąć łączny poziom produkcji ok. 70-100 tys. szt. tych pojazdów rocznie. Wybrane modele prezentowane na targach: cobaltChevrolet Cobalt Do walki o mniej zamożnych klientów rosyjskich i Ameryki Południowej staje również Chevrolet. Uruchomia on produkcję sedana segmentu B o nazwie Cobalt w Uzbekistanie oraz Brazylii. Od przyszłego roku tylko azjatycka fabryka chce wytwarzać ok. 100 tys. tych pojazdów rocznie. Cobalt jest pozycjonowany pomiędzy modelem Aveo i Cruze. Do jego napędu służą silniki o pojemnościach od 1,3 do 1,8 litra. nivaChevrolet Niva Bertone Edition Następca Łady Nivy jest oferowany w Rosji od kilku lat pod marką Chevrolet. NA moskiewskim salonie zaprezentowano jego limitowaną odmianę Bertone Edition. Bardziej rasowy wygląd zapewniają terenówce snorkel, relingi dachowe, specjalne terenowe opony oraz dodatkowe osłony nadwozia, lamp i silnika. Niva w takiej kompletacji kosztuje w Rosji w przeliczeniu od ok. 50 tys. zł. Dzięki zwiększeniu mocy produkcyjnych fabryki GM w Sanki Petersburgu produkcja tego modelu ma wzrosnąć z obecnego poziomu 70 tys. do 120 tys. szt. rocznie. gazGAZ Next Next to nowy dostawczak firmy GAZ, który trafi do produkcji w marcu 2013 roku. Samochód ma docelowo zastąpić bardzo popularne w Rosji modele Gazela i Sobol. Samochód na początku będzie oferowany w wersjach o DMC 2,8 tony, 3,5 tony oraz 18-osobowy autobus (4,6 t). W czasach prosperity GAZ wytwarzał ok. 150 tys. dostawczaków rocznie. Teraz produkcja spadła do poziomu 70-100 tys. pojazdów, ale sprzedaż ma ożywić nowy model. xrayŁada X Ray X Ray to prototyp rosyjskiego crossovera, który zaprezentowała firma Avtozaz. Zatrudnianie nowych projektantów, w tym Steve'a Martina, który pracował m.in. dla Mercedesa i Volvo, przynosi pozytywne rezultaty. X Ray prezentuje się wizualnie bardzo atrakcyjnie i nowocześnie zrywając z siermiężnością stylistyki dotychczasowych modeli. Wersja produkcyjna tego modelu ma się pojawić do 2015 roku. taxiŁada Largus Taxi Łada Largus Taxi, która została przygotowana przez współpracującą firmę Super Auto, już niedługo ma szanse stać się powszechnym widokiem na ulicach rosyjskich miast. We wnętrzu zamontowano wiele rozwiązań typowych w taksówkach, m.in. kasę fiskalną, czytniki kart płatniczych, nawigację, system łączności czy nawet kamerę. W najdroższej wersji Largus taxi kosztuje w przeliczeniu ok. 60 tys. zł. lifanLifan Lifan jest obecnie najpopularniejszą marką chińskich samochodów kupowanych w Rosji. W pierwszym kwartale br. z salonów tej marki wyjechało ponad 4,5 tys. szt. pojazdów a w całym 2011 ok. 17 900 pojazdów (wzrost o 133% w porównaniu z rokiem 2010). Najtańszy w ofercie jest model Lifan Smily, samochód przypominający wizualnie Mini One. Podstawowy model DX z silnikiem 1,3 litra i mocy 89 KM kosztuje w przeliczeniu ok. 28 tys. zł. W wyposażeniu takiego modelu znajdziemy m.in. radio z wejściem USB, ale brak jest ABS i klimatyzacji. Te elementy są na pokładzie droższej wersji CX. luxgenLuxgen Swój europejski debiut w Moskwie miała tajwańska marka Luxgen. Nie jest to jednak kolejny producent segmentu budżetowego. Firma chce przyciągnąć klientów bogatym, niespotykanym w innych markach wyposażeniem, m.in. licznymi elektrycznymi gadżetami czy kamerami, których obraz możemy oglądać obraz na centralnym wyświetlaczu. Uwagę zwiedzających najbardziej przyciągał model 7 Royal Lounge EV z ekstremalnie luksusowo wykończoną częścią pasażerską. Elektryczny Luxgen ma silnik o mocy 240 KM i na jednym ładowaniu może przejechać nawet 300 km. Mimo pokaźnych gabarytów ten minivan rozpędza się do setki w 8,6 sekundy. almeraNissan Almera Premierowy Nissan Almera po kolejnym już faceliftingu od początku przyszłego roku będzie walczyć z rywalami segmentu budżetowego. Samochód ten wytwarzany będzie w fabryce Łady w Togliatti. Nissan zamierza osiągnąć ok. 10% udziału sprzedaży w segmencie B w Rosji. Przypomnijmy, że znana w Polsce Almera była oferowana w segmencie C. SzamanSzaman Szaman to ekstremalny wszędołaz z Rosji. Ten 6,3-metrowej długości i 2,7-metrowej wysokości pojazd ma niezależny napęd wszystkich ośmiu kół. Pod maską mogą pracować diesle IVECO lub Hyundaia. Samochód jest zamawiany m.in. przez wojsko, szpitale czy inne instytucje oraz przedsiębiorców. Plan produkcji na przyszły rok jest już zapełniony i wynosi 90 szt. Podstawowa cena tego auta wynosi ok. 500 tys. zł, co jak na jego możliwości terenowe jest kwotą niewygórowana. alphardToyota Alphard Alphard to luksusowy minivan Toyoty, którego sprzedaż właśnie rusza w Rosji. Do niedawna był on sprzedawany wyłącznie w Japonii oraz kilku krajach azjatyckich. Importer planuje docelowo dostarczać ok. 30-50 szt. tego modelu miesięcznie. Pod maską tego modelu możemy znaleźć silniki benzynowe 2,4 i 3,5 l o mocach odpowiednio 170 i 260 KM. zazZAZ Chance i Vida Ukraiński ZAZ Avto rozwija produkcję poczciwego Lanosa pod nazwą Chance. Oprócz klasycznych sedanów i hatchbacków producent poszerzył ofertę odmian tego samochodu o pikapa. Równolegle z modelem Chance, ZAZ rozwija produkcję poprzedniej generacji Chevroleta Aveo, który nosi nazwę Vida. PD

Przeczytaj również
Popularne