Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Gorsze czasy dla branży autobusowej

SolarisTegoroczne Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego Transexpo dalekie były od rozmachu jaki towarzyszył tej imprezie jeszcze kilka lat temu, co wynika z załamania sprzedaży na rynku krajowym, szczególnie w segmencie miejskim. Nie imprezie nie zabrakło jednak interesujących nowości. W tym roku spodziewany jest ok. 20% spadek sprzedaży autobusów w Polsce, co jest związane z mniejszymi zamówieniami realizowanymi z funduszy unijnych. Na pogorszenie sytuacji na polskim rynku ma także wpływ jego zalew przez tanie importowane autobusy używane, których nad Wisłą rejestrowanych jest kilkukrotnie więcej niż autobusów nowych. W ciągu dwóch kwartałów br. zarejestrowano w Polsce 787 szt. nowych autobusów, czyli 9,4% mniej niż przed rokiem. W tym samym okresie jednak polscy przewoźnicy zarejestrowali aż 2288 szt. używanych autobusów z importu, czyli 12% więcej niż przed rokiem. Malejąca sprzedaż na rynku polskim skłoniła wielu importerów i producentów autobusów do zaciśnięcia pasa i nie wystawiania się na kieleckich Targach. Tak uczyniły np. MAN, Irisbus, Scania oraz Volvo. ludziePodczas Targów Transexpo nie brakowało jednak interesujących nowości. Swoją premierę miały m.in. Solaris Urbino Electric w wersji ładowanej z pantografu. Producent z Bolechowa pochwalił się też kontraktami na dostawę, m.in. 100 Solarisów Urbino 18 do Izmiru, 120 autobusów i trolejbusów do Bułgarii, czy 200 sztuk Urbino 18 dla Belgradu. Solaris rozpoczął również rozbudowę jednej z największych fabryk w Środzie Wlk. Dzięki temu będzie mógł zwiększyć produkcję konstrukcji stalowych pojazdów komunikacji publicznej.Na Transexpo odbyła się pierwsza publiczna prezentacja autobusu przegubowego Mercedes-Benz Conecto z silnikiem Euro 6. Holenderska firma VDL, oprócz autobusu Futura HD, promowała także autobus miejski na bazie Mercedesa Sprintera – MidCity.AMZNowości nie brakowało również na stoiskach polskich producentów: AMZ Kutno zaprezentował model City Smile w wersji 8,5-metrowej a Auto-Cuby promowało autobus miejski zasilany CNG. Solecki Solbus chwalił się wygranym na dostawę autobusów przegubowych dla Warszawy (47 szt.) oraz pionierskim w skali europejskiej projekcie dostawy autobusów zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Solbus zbudował 11 szt. takich pojazdów dla przewoźnika z Olsztyna. BYDCiekawostką była ekspozycja chińskiej marki BYD promującej autobusy elektryczne e-bus 12, które odbyły już cykl testów na polskich ulicach. Co prawda autobus jest dość drogi (ok. 400 tys. Euro) ale wg importera, dzięki napędzaniu go przez tańszą energię elektryczną, roczny koszt eksploatacji autobusu jest niższy od spalinowego odpowiednika o ok. 150-200 tys. zł. Tym samym dodatkowy koszt poniesiony na jego zakup zwróci się w ciągu czterech-pięciu lat. PD

Przeczytaj również
Popularne