Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Dzieje się

Maków Mazowiecki, miasto na północy Mazowsza, zamieszkane przez dziewięć tysięcy mieszkańców, zelektryzował większość osób zainteresowanych rozwojem elektromobilności w Polsce. Wszystko za sprawą ambitnej inwestycji, jaką realizuje w tym mieście spółka E-Van Sp. z o.o.

W wyniku podpisania umowy pomiędzy Grupą Zasada a globalnym potentatem w produkcji samochodów użytkowych – Foton Motor (BAIC Group) – w lutym 2021 roku powstała spółka E-Van Sp. z o.o. Rozmowy z chińskim producentem trwały prawie trzy lata. Efektem jest inwestycja w montaż elektrycznych pojazdów ciężarowych Foton eAumark. Zdecydowano się skorzystać z zaplecza Grupy Kapitałowej, posiadającej stosowne hale produkcyjne w Makowie Mazowieckim. Montaż pojazdów odbywa się w systemie SKD, z części dostarczanych od koncernu Foton. Jedynym kompletnie wyposażonym elementem jest kabina kierowcy.

Foton jeden za drugim

Pojazdy eAumark mają polski VIN, DMC 4,25 tony lub 6 ton, zależnie od wersji oraz są dostępne z różnymi zabudowami. Wyposażane są w akumulatory trakcyjne CATL o pojemności 81,14 kWh, dzięki którym mogą przejechać nawet ok. 200 km na jednym ładowaniu. W grudniu 2023 roku trwał montaż kolejnych elektrycznych pojazdów ciężarowych Foton z partii 24 już dostarczonych samochodów. Na razie zakład ma pięć gniazd montażowych. Pełny montaż odbywa się na każdym z nich. Za pomocą suwnic wprowadza się na gniazdo ramę, do której następnie montowane są kolejne elementy: najpierw resory i osie, a następnie zestawy kolejnych przewodów, m.in. hamulcowych i instalacji 24-voltowej. Akumulatory trakcyjne montowane są na samym końcu, po zamontowaniu silnika i kabiny. Podczas wizyty w zakładzie przekonaliśmy się, że dokonania spółki e-Van Sp. z o.o. oraz jej plany są daleko bardziej ambitne niż względnie prosty montaż aut elektrycznych z Chin.

E-Van wjeżdża do oferty

Oczkiem w głowie firmy E-Van Sp. z o.o. jest elektryczny pojazd użytkowy E-Van o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5/4,25 tony. Jest to więc tak naprawdę pojazd dostawczy. Pojazd powstał w ramach projektu „e- Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” finansowanego ze środków funduszy europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W 2020 roku do konkursu stanęło 10 firm, z czego w czwartym, ostatnim etapie zostały dwa podmioty. W sumie na projekt Autoboksu zostało przeznaczone 19 milionów złotych. W projekcie NCBR Autobox ściśle współpracuje ze start-upem Ennovation Technology. Obydwie spółki należą zresztą do Grupy Zasada.

Wkład własny

Dostawczak Autoboksu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczną. Kabina będzie homologowana na trzy osoby. Ennovation Technology odpowiada za projekt i stworzenie zintegrowanego napędu oraz baterii. Spółka ma doświadczenie w budowie napędów do różnego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz stacji ładowania o mocy do 480 kW. Opracowała także sterownik pojazdu oraz ramę i zawieszenie.

W nowym modelu 70% komponentów stanowią polskie podzespoły. Akumulatory trakcyjne są większe o 1/3 w porównaniu z konkurencją i mają pojemność 120 kWh, dzięki czemu realny ma być zasięg 325 km. I to z ładunkiem. Ładowanie od 0 do 80% z użyciem ładowarki DC trwa godzinę. Silnik pojazdu osiąga moc 150 kW i pozwala na podróż z prędkością do 90 km/h. E-Van może się pochwalić aż toną ładowności.

Samochód ma przejść proces homologacyjny do połowy 2024 roku, a już pod jego koniec możliwe będzie uruchomienie produkcji seryjnej i komercjalizacja. Hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1500 sztuk elektrycznych e-Vanów rocznie. Pojazd przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Będzie dostępny z zabudowami kontenerową, skrzyniową, plandekową oraz specjalistyczną, na indywidualne zamówienie. Konstruktorzy chcą wypełnić pewną rynkową niszę, wprowadzając do oferty warianty z napędem na cztery koła, z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne. E-Van ma się sprawdzić w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych.

Przemysław Dobroslawski

Przeczytaj również
Popularne