Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Autosan zgłasza wniosek o upadłość

autosan fabrykaCoraz mniejsza liczba zamówień zdobywanych i realizowanych przez Autosana przyczyniła się do jego kłopotów finansowych i zadłużenia. W konsekwencji sanocka spółka złożyła wniosek o upadłość w Sądzie Gospodarczym w Krośnie. Na pogorszenie sytuacji producenta miał wpływ m.in. zalew polskiego rynku przez tanie importowane autobusy używane, których nad Wisłą rejestrowanych jest kilkukrotnie więcej niż autobusów nowych.W ciągu dwóch kwartałów br. zarejestrowano w Polsce 787 szt. nowych autobusów, czyli 9,4% mniej niż przed rokiem. W tym samym okresie jednak polscy przewoźnicy zarejestrowali aż 2288 szt. używanych autobusów z importu, czyli 12% więcej niż przed rokiem.Zdecydowaną większość używanych autobusów z importu stanowią pojazdy dalekobieżne i turystyczne, a więc segmentów, w których Autosan miał największą sprzedaż. Załamanie dostaw w tej grupie pojazdów zmusiło producenta do poszerzenia asortymentu autobusów miejskich, bo tylko w tym segmencie przewoźnicy kupują głównie pojazdy nowe. W ostatnim roku Autosan egzystował od kontraktu do kontraktu właśnie na autobusy miejskie. Największym z nich była dostawa modelu Sancity dla Lublina w liczbie 73 szt.Gro sprzedaży Autosanów stanowiły do niedawna pojazdy budowane na podwoziach Mercedesa Vario, na których powstawały modele Solina i Wetlina. Mercedes jednak zakończył produkcję tych podwozi z końcem czerwca br. Tym samym sanocka fabryka straciła spory segment rynku. Budowa tych autobusów na podwoziach własnej konstrukcji jest na razie w planach.Obecnie w sanockim zakładzie zatrudnionych jest ok. 500 osób, które od czerwca nie otrzymują pełnej pensji.Sąd w Krośnie ma miesiąc na rozpatrzenie wniosku, który może przyjąć lub odrzucić. Wynik postępowania nie musi jednak oznaczać definitywnego zakończenia produkcji autobusów w sanockim zakładzie. Podobne problemy przechodził kilka lat temu solecki Solbus, który obecnie rozwija się i realizuje np. duży kontrakt na dostawę autobusów przegubowych dla Warszawy (47 szt.) oraz pionierski w skali europejskiej projekt dostawy autobusów zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Solbus dostarcza 11 szt. takich pojazdów dla przewoźnika z Olsztyna. PD

Przeczytaj również
Popularne