Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

20-lecie Pirelli w Polsce

20lecieKiedy w 1992 r. polski oddział firmy Pirelli rozpoczynał działalność, musiał zmierzyć się z nie lada wyzwaniem. Przez 20 lat spółka zdążyła się zapisać na kartach historii jako pionier innowacyjnych rozwiązań w branży i poza nią. Z dokonanami włoskiej marki mogliśmy się zapoznać podczas konferencji prasowej odbywającej się w Ambasadzie Włoskiej w Warszawie. Pirelli Polska powstała 8 czerwca w 1992 r. jako oddział włoskiego koncernu odpowiedzialny za sprzedaż i dystrybucję opon. W ciągu 20 lat działalności firma zbudowała gęstą sieć partnerską liczącą około 1000 serwisów, osiągnęła 13-krotny wzrost wartości sprzedaży i 40-krotny wzrost zatrudnienia (na samym początku przedstawicielstwo Pirelli w Polsce było jednoosobowe). Poza sprzedażą opon na rodzimym rynku spółka prowadzi również dystrybucję do krajów bałtyckich. 20lecie3Eksport do Estonii, Łotwy i Litwy dziś stanowi 6 proc. sprzedaży ogółem. Na dzisiejszy status Pirelli Polska pracowała latami i zaplecze w postaci uznanej na światowym rynku marki o wieloletniej tradycji, bogatym know-how wcale nie oznaczało taryfy ulgowej. Ale od początku...Marka o 120-letniej historii na przełomie lat 80. i 90. w Polsce uchodziła za synonim luksusu. ObokCoca-Coli, lalek Barbie i dżinsów Levi'sa opony Pirelli leżały na półkach w Peweksie. Opony rodzimejprodukcji były reglamentowane. Na drogach królowały małe i duże fiaty, polonezy oraz samochody made inDDR, a w zakładach wulkanizacyjnych opony używane, sprowadzane z krajów zachodniej Europy. W takąrzeczywistość postanowił odważnie wkroczyć włoski koncern. Zaczął od podpisania umowy o współpracy zFIATEM w 1990 r. Początkowo dostawy do Torunia nie przekraczały kilku tysięcy sztuk, szybko jednak wzrosły do kilkunastu. Włoska centrala spółki uznała, że wyniki są zadowalające, a nowy rynek budził ciekawość.Porozumienie z FIATEM trwało dwa lata. Włosi zdecydowali się na zarejestrowanie firmy niezależnej,z własnym kapitałem. W 1992 r. w Warszawie powstało polskie przedstawicielstwo włoskiej spółki – PirelliPolska, które miało być odpowiedzialne za sprzedaż opon na równie nowym rynku.Po pierwsze – wyznaczać kierunkiPolski oddział Pirelli był pierwszym oficjalnym oddziałem zagranicznego producenta opon w kraju. I już na samym początku pionierskie przedsięwzięcia, zarówno te obejmujące kluczową działalność spółki, jak i te wykraczające poza podstawowy obszar biznesowy, stały się swoistym znakiem firmowym Pirelli.1994 - szerokie grono odbiorców dowiedziało się o tym za sprawą niewinnej reklamy telewizyjnej.Słońce, zima w górach. Po zaśnieżonym stoku młoda kobieta jedzie na nartach ciągnięta przez terenowysamochód. Na skraju przepaści wóz ostro hamuje, kobieta nie. Spada, by za chwilę otworzyć wielkispadochron z logo Pirelli. Tak właśnie wyglądała reklama telewizyjna zimowych opon Pirelli Winter S-2.Pierwsza reklama telewizyjna Pirelli w Polsce. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że była to jednocześnie pierwsza w ogóle reklama opon w historii polskiej telewizji, w dodatku reklama oponzimowych, o których dotychczas mało kto słyszał, a tym bardziej jeździł. Kampania promocyjna zimówekwywołała sporą rewolucję. Przede wszystkim społeczeństwo po raz pierwszy wprost zetknęło się z pojęciem zmiany opon na zimowe.- Oddźwięk reklamy był tak silny, że Pirelli stało się synonimem opon zimowych. Tak jak na obuwie sportowe mówi się adidasy, tak wówczas ludzie mówili Pirelki mając na myśli po prostu zimówki –mówi Marcin Wieteska, Dyrektor sprzedaży w Dziale opon osobowych Pirelli Polska.Dziś świadomość społeczna na temat bezpieczeństwa na drodze i sezonowej zmiany opon jest powszechna,ale niewielu pamięta, czyja to inicjatywa.1999 - czas płynie szybko i w dobie cyfryzacji trudno przypomnieć sobie początki internetu w Polsce.To medium również szybko zostało „podbite" przez spółkę – to właśnie Pirelli Polska w 1999 r.zorganizowała pierwszą konferencję prasową w sieci. Daleko jej było do poziomu dzisiejszych – miałaformułę internetowego czatu, eksperci firmy odpowiadali na pytania dziennikarzy – nie mniej jednakstanowiła przełomowe wydarzenie w historii nowych mediów. Po drugie – tworzyć rozwiązaniaPirelli Polska z racji działalności dystrybucyjnej zdobywała pole position w obszarze obsługi dealerów. Przez lata pionierskich pomysłów, które spółka zaoferowała swoim partnerom, zebrało się więcej. Dziś są standardem w relacjach handlowych – wówczas były krokami milowymi w rozwoju rynku.  1998 - w tym roku swoją premierę miał pierwszy w Polsce system rezerwacji opon opracowany przezPirelli. Jego wdrożenie było naturalną konsekwencją sezonowego charakteru funkcjonowania całej branżyoponiarskiej. Największy boom zakupowy wśród dealerów przypadał na okres wiosenny i jesienny.Wprowadzony w Pirelli system pozwalał na rezerwację opon przez cały rok – dzięki niemu dealerzy, którzymogli szacunkowo określić swoje zapotrzebowanie w sezonie, zyskiwali pewność, że w czasie największegopopytu dostaną dokładnie to, co zamówili, a sam dostawca zawczasu posiadał wiedzę, jak zatowarowaćmagazyn.1999 – wtedy Pirelli Polska uruchomiła 24-godzinny tryb dostawy opon do odbiorców.2000 – Pirelli Polska jako pierwsza firma oddała do dyspozycji swoim partnerom kompleksowąinternetową platformę B2B - kompleksowy serwis internetowy, który pozwalał na przeprowadzenie całegoprocesu zamówienia – od jego złożenia, poprzez realizację, aż po rozliczenie transakcji i płatności.2004 – Pirelli wraz z czterema warszawskimi serwisami założyła sieć Driver. Krok strategiczny byłodpowiedzią na kampanie promocyjne zachodnich sieci serwisowych, które zaczęły wkraczać na rodzimyrynek. Europejskie podejście do szokowych promocji cenowych wzbudziło oburzenie partnerów Pirelli.Cztery warszawskie serwisy postanowiły szybko zareagować. Pirelli podjęło rękawicę i wyraziło chęćwsparcia. Przez kilka miesięcy firma prowadziła na terenie Warszawy wspólną kampanię reklamowąnieformalnie utworzonej sieci o nazwie Pro-Mot. Niecały rok później zmieniono nazwę na Driver. W tenwłaśnie sposób Pirelli wraz z partnerami dołożyło swoją cegiełkę do budowanej historii branży oponiarskiej– powstała jedna z pierwszych sieci serwisowych w kraju. Dziś Driver Polska zrzesza ponad 60renomowanych i profesjonalnych punktów serwisowych.W swoich prekursorskich rozwiązaniach wspierających sprzedaż firma nie ograniczyła się tylko doswoich partnerów. Nie zapomniała również o odbiorcach końcowych. Jeszcze w 2002 r. zaoferowała imunikalny program Pirelli Road Assistance. Przy zakupie opon Pirelli kierowca otrzymywał pakiet świadczeń w ramach specjalnego programu ochronnego assistance. Od 2008 r. użytkownicy opon Pirelli mogą korzystać z programu lojalnościowego TyreLife, zapewniającego bezpłatną wymianę opony w przypadku jejuszkodzenia. W 2011 r. program TyreLife znalazł się w ofercie P ZERO Club - elitarnego klubu skupiającegomiłośników sportowych emocji i szczęśliwych posiadaczy opon Pirelli z gamy Premium. Członkostwo w nim wiąże się z licznymi przywilejami dostępnymi wyłącznie dla zarejestrowanych klubowiczów. 20lecie2Po trzecie - być na podiumW dziedzinie produkcji opon Pirelli zawsze uchodziła za synonim nowatorskiego podejścia do procesuwytwarzania, słynęła z innowacji w technologiach konstrukcyjnych.- Chociaż obszarem działalności założonego w 1992 r. polskiego oddziału firmy jest wyłączniesprzedaż, Pirelli Polska nie odcina kuponów i kontynuuje tę tradycję - wyznacza trendy, tworzy, nieodtwarza. Jak się bliżej przyjrzeć wydarzeniom, których inicjatorem było Pirelli w Polsce przez ostatnie 20lat, można uznać, że dzisiejszy obraz rynku jest wypadkową również działań prowadzonych przez firmę –mówi Umberto Schiavi, Dyrektor Zarządzający Pirelli Polska.

 

Przeczytaj również
Popularne