Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Najlepszy silnik świata

Wspólnie z Ford Polska oraz Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych z radością prezentujemy nowy projekt – Najlepszy Silnik Świata. To nie megalomania naszego partnera spod znaku błękitnego owalu, jednostka 1.0 EcoBoost po raz kolejny otrzymała tytuł Engine of the Year.


Katarzyna Janikowska
starszy specjalista ds. floty Südzucker Polska S.A.,
W firmie pracuje od 2013 roku, jako flotowiec od 2014 roku.

W ostatnim czasie miałam okazję przetestować nowy model Forda Focusa z silnikiem 1,0 EcoBoost. Na początku zaskoczył mnie tak mały, trzycylindrowy, motor o pojemności zaledwie litra i mocy 125 KM. Pierwsze pytanie, jakie mi się nasunęło: czy to się może udać? Jak najbardziej.

Wygląd samochodu to bardzo miłe zaskoczenie. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to bardzo ładna linia samochodu, przez co Focus wygląda drapieżnie i dynamicznie.

Wnętrze samochodu to również pozytywne zaskoczenie, jest on większy niż poprzednie modele, co oczywiście wpływa na komfort podczas jazdy. Materiały, jakie zastosowano do wykończenia samochodu, są bardzo dobrej jakości. Nowa, bardziej intuicyjna deska rozdzielcza sprawia bardzo przyjemne wrażenie. Jest nowoczesna, ale praktyczna i dostosowana do nawet najbardziej wymagających użytkowników.

Świetnie działają polecenia głosowe, które samochód bez problemu rozpoznaje. Obawiałam się, że trzycylindrowy silnik może pracować głośno, ale nic z tych rzeczy. Kultura pracy jest bardzo wysoka. Jednostka jest cicha i bezwibracyjna. Olbrzymie wrażenie zrobiło na mnie wyposażenie. Ford Focus oferuje najnowsze nowinki z zakresu multimediów czy systemów bezpieczeństwa. Doskonałym rozwiązaniem jest możliwość wybrania jednego z trzech trybów jazdy: Normal, Eco i Sport. Wyraźnie zmieniają one charakterystykę samochodu.

Focus 1.0 EcoBoost podczas przyspieszania również bardzo dobrze się sprawdza, wyraźnie odczujemy przyrost mocy, mimo tak niewielkiego silnika, a co ciekawe, nawet na piątym biegu przy prędkości ok 100 km/h nadal możemy efektywnie przyspieszyć. To zasługa sześciobiegowej skrzyni. Co ważne, skrzynia ma perfekcyjnie dobrane przełożenia i kierowca nie musi często zmieniać biegów, a silnik jest elastyczny. W usportowionej wersji (Pakiet ST line – przyp. red.) przeszkadza jedynie twarde zawieszenie, kiedy jeździmy po nierównych drogach. Natomiast jest ono dużą zaletą, kiedy jedziemy po równej nawierzchni.
Kilka słów o minusach samochodu, których według mnie nie ma zbyt dużo. Niektóre z nich można wyeliminować, wybierając inna wersję samochodu.

Po pierwsze, o czym wspomniałam powyżej, twarde zawieszenie przy nierównych drogach może okazać się męczące.


Niestety, na drodze, jaką codziennie pokonuję, jest sporo nierówności, więc wybrałabym wersję z mniej sztywnym zawieszeniem.

Drugim minusem jest wysuwany panel (head up display – przyp. red.) znad kierownicy, do którego nigdy nie byłam przekonana i który mnie osobiście przeszkadza w jeździe. Uwagę kierowcy odwraca też rozwiązanie wyboru stacji radiowych. Podczas chęci wyboru innej stacji niż te, jakie ustawiono na głównym ekranie, zmuszeni jesteśmy odwrócić uwagę od drogi i poświęcić ją na przesuwanie palcem po ekranie dotykowym. Oczywiście, kiedy użytkujemy taki samochód nie tylko na test, ale na dłużej, możemy ustawić listę naszych ulubionych stacji.
Co mogę powiedzieć na podsumowanie kilkudniowej przygody z Fordem Focusem 1.0 EcoBoost? To na pewno samochód godny polecenia i jazda nim sprawia dużą przyjemność. Na pierwszy rzut oka i po pierwszym uruchomieniu silnika widać, iż samochód został dobrze przemyślany, aby jazda nim zadowoliła kierowców lubiących prowadzić.

Südzucker Polska S.A
Istniejąca od 1997 r. spółka Südzucker Polska to część europejskiej Grupy Südzucker AG – jednego z największych producentów cukru w Europie z ponad 90-letnią tradycją. Na przestrzeni ostatnich lat firma przeprowadziła w Polsce konsolidację 22 spółek cukrowniczych, w wyniku której dziś produkuje cukier w czterech cukrowniach na terenie kraju. Główną siedzibą firmy, m.in. z zarządem polskiego oddziału, działem finansów, jakości, controllingu oraz floty, jest Wrocław (biuro handlowe i marketing firmy znajdują się z kolei w Krakowie). Mimo iż działalność Grupy Südzucker AG koncentruje się w czterech sektorach: cukrowym CropEnergies (biogazowni), produktów specjalnych (np. mrożonki) oraz owocowym (przetwory, koncentraty), Südzucker Polska działa głównie w sektorze produkcji cukru, gdzie flagowym produktem jest cukier biały pod znaną i docenianą marką „Cukier Królewski”.

Dział flotowy firmy (zatrudniającej, łącznie z cukrowaniami, około 600 osób) tworzy jedna osoba, strukturalnie znajdująca się przy zarządzie. Cała flota Südzucker Polska liczy obecnie blisko 160 samochodów. Zaliczają się do niej zarówno samochody osobowe, m.in. Śkody, jak i samochody do jazdy w terenach rolniczych z homologacją ciężarową.


Paweł Pawlik
kierownik zespołu floty samochodowej Adamed Pharma S.A., zarządza flotą 800 samochodów


Jestem sceptycznie nastawiony do downsizingu, dlatego też do testowania Focusa z silnikiem 1.0 EcoBoost podszedłem z dużą rezerwą. Jednak całkiem miło się zaskoczyłem. Już po pierwszych kilometrach okazało się, że silnik pracuje zaskakująco cicho i równo. Na wolnych obrotach i pod obciążeniem nie czuć żadnych drgań trzycylindrowej jednostki napędowej. Przy wyższych obrotach silnika w kabinie jest zaskakująco cicho, a kultura pracy tej litrowej jednostki jest największym pozytywnym zaskoczeniem. W samochodzie kompaktowym, który ma 125 KM, nie należy spodziewać się sportowych doznań, jednak dzięki zastosowaniu turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku paliwa i układu zmiennych faz rozrządu można dynamicznie rozpędzić Focusa i nie czuć turbodziury podczas ruszania autem. Elastyczność silnika nawet na piątym biegu jest równie dobra, przyśpieszenie od 80 do 120 km/h jest w zupełności wystarczające jak na kompaktowy samochód. W ciągu kilku dni pokonałem trasę ok. 370 km – głównie na dojazdy do pracy, czyli 60% jazdy w mieście na 40% w ruchu pozamiejskim. Należy również zaznaczyć, że był to okres wakacyjny, więc nie było dużych korków w mieście, a maksymalna prędkość na drodze ekspresowej to 120 km/h.

Przy dość delikatnym traktowaniu prawego pedału udało mi się osiągnąć spalanie na poziomie 6,3 l/100 km.

Jednak nie każdy użytkownik pojazdu stara się osiągnąć niskie wyniki spalania. Samochody demonstracyjne, tak, jak i służbowe, we flotach na ogół nie mają łatwego życia, a kierowcy nie zawsze mają ochotę stosować zasady eco drivingu. O ile mój wynik spalania jest jeszcze daleki od deklarowanego przez producenta (5.1 l/100 km cykl mieszany) to wynik, jaki zobaczyłem na komputerze pokładowym przy dłuższym dystansie ponad 2000 km mnie mocno zaskoczył. Spalanie 7,6 l/100 km to dużo jak na silnik o pojemności jednego litra.

W odniesieniu do spalania, jakie osiągają użytkownicy mojej floty (co prawda przodują silniki Diesla i teraz hybrydy), różnica jest znaczna. Take zużycie paliwa we flocie liczącej kilkaset aut nie zapowiada możliwości osiągniecia oszczędności w budżecie.

Pod uwagę należy też brać, iż jednostka napędowa jest bardzo wysilona, co ma ogromny wpływ na jej trwałość i awaryjność. Spalanie przy dynamicznej jeździe jest podobne jak w silnikach wolnossących o znacznie większej pojemności, co dalej daje do myślenia czy downsizing silników ma sens.

Reasumując, uważam, że 1.0 Ecoboost jest bardzo dobrą jednostką napędową do poruszania się sprawnie kompaktowym autem. Na pewno klienci indywidualni powinni być zadowolenie z osiągów i ekonomiki auta. Jednak mam wątpliwość, czy ten silnik nadaje się do dużych flot samochodowych. Sam samochód jest idealnym samochodem flotowym, jednak według mnie nie z takim silnikiem.

 

Przeczytaj również
Popularne