Jacka Jasińskiego, Country Director Qarson Polska, zapytaliśmy o to, co w oferowanej umowie zapisane jest małym druczkiem, jak rozumie mobilność i o zmiany czekające nas na rynku motoryzacyjnym.
Tomasz Siwiński: Gdybym miał znaleźć jedno kluczowe słowo w odniesieniu do rynku flotowego i motoryzacyjnego, to myślę, że tym słowem byłaby: mobilność. Czym Pana zdaniem jest mobilność?
Jacek Jasiński
Od maja 2020 jako Country Director kieruje całościowym rozwojem firmy Qarson w Polsce. Z motoryzacją związany od 2007 roku, kiedy dołączył do Carefleet – spółki z grupy Credit Agricole. Następnie objął stanowisko szefa departamentu CFM w ramach PKO Leasing. Obecnie razem z firmą Qarson realizuje ideę posiadania dostępu do pełnej mobilności poprzez korzystanie z samochodu w abonamencie.
Mobilność ma w moim odczuciu znaczenie szersze niż rozumiane jedynie jako zdolność do przemieszczania się z jednego miejsca w drugie. Mobilność w rozumieniu motoryzacyjnym jest kluczowym elementem zarówno dla rynku flotowego, zapewniając pracownikom dostęp do klienta, przewóz towarów, dojazd do pracy, jak i dla klientów prywatnych. Widząc osobę w samochodzie, myślimy: jest mobilna. Ale czy na pewno? Co stoi za tym pojęciem poza możliwością dotarcia na miejsce?
Ile to kosztuje, z iloma wyrzeczeniami się wiąże? Czy opieka nad autem zajmuje czas? Czy dojedzie wszędzie? W jakim stopniu auto wspiera jego codzienne działania, do ilu ról nie pasuje, czy da radę przewieźć nim dzieci albo wybrać się na business lunch? Czy ten samochód jest bardziej obciążeniem czy pomocą?
Mobilność dla mnie to zatem wolność wyboru, elastyczność, prostota, niepoświęcanie nadmiaru cennego czasu, przewidywalność kosztów. EDP Auto Group, do której należy marka Qarson, od 20 lat dostarcza pojazdy firmom i osobom prywatnym w Europie. Zebrane doświadczenia, ciągły kontakt z klientem, pozwoliły nam właściwie zrozumieć znaczenie słowa mobilność. Efektem tego jest dzisiejsza formuła auta na abonament, w jakiej dostarczamy samochody naszym klientom firmowym i prywatnym.
Panie Jacku, Polacy lubią mieć coś na własność: mieszkanie, samochód. Jestem w akcie notarialnym, dowodzie, to jest „moje”. To złe myślenie? Jak to wygląda w Polsce na tle innych krajów europejskich?
Faktycznie, w Polsce utrzymuje się silne przywiązanie do posiadania, co prawdopodobnie ma korzenie w historii. Dla Polaków bycie właścicielem czegoś ma szczególne znaczenie. Niemniej obserwujemy znaczące zmiany w mentalności społeczeństwa, gdzie zdrowy rozsądek coraz częściej zwycięża. Klienci w Polsce bardziej niż kiedykolwiek kierują się pragmatyzmem, skupiając się na osiąganiu zysków i korzystaniu z różnych dóbr, a nie tylko na samym posiadaniu.
Dziś klient szacuje, co jest w jego sytuacji trafniejsze – użytkowanie (np. auta, mieszkania, roweru, biura) w rozsądnym budżecie czy posiadanie, jeżeli miałoby to być kosztem braku bezpieczeństwa finansowego. Często decyzje zakupowe poprzedza analiza, czy warto coś kupić, czy może właśnie wynająć i swobodnie korzystać. Moim zdaniem Polacy szybko gonią Europę i mają podobne potrzeby, jakie widzimy u klientów we Francji czy na innych rynkach UE. Na pewno klient biznesowy jest już bardzo otwarty na wynajem, co pokazują dane PZWLP – wśród najmniejszych przedsiębiorstw, które w ciągu najbliższych miesięcy planują pozyskanie samochodów, blisko co 4. firma jest zainteresowana ofertą wynajmu. Widzimy, że własność nie buduje wartości, a połączenie produktu z usługą, jakie oferuje Qarson, to pewne rozwiązanie na zmieniające się potrzeby.
Chyba każdy z nas, prywatnie lub zawodowo ma do czynienia z abonamentem, choćby telefonicznym. Samochód na abonament z roczną umową brzmi niezwykle prosto. Co jest zatem napisane małym druczkiem?
W moim rozumieniu abonament powinien być niezwykle prosty. Jednak co dla nas w Qarson oznacza ta dobrze rozumiana prostota?
Przede wszystkim całkowitą przejrzystość, dostępność i brak „przekombinowania” prostych rozwiązań. Wskażmy zatem najważniejsze:
Po pierwsze: produkt, który oferujemy, sam w sobie jest niezwykle prosty. Składa się tylko z kilku jasnych elementów – tzw. usług, które można złożyć w całość w ciągu kilkudziesięciu sekund, korzystając z konfiguratora na stronie. Świadomie zrezygnowaliśmy ze zbyt zawiłych opcji i wyborów.
Po drugie: oferujemy tylko fabrycznie nowe pojazdy z najbardziej pożądanych segmentów rynkowych, skupiając się na autach miejskich, SUV oraz entry- i mid- level Premium. Wszystkie auta są optymalnie skonfigurowane pod kątem bogatego wyposażenia zakresu komfortu i bezpieczeństwa, ekonomii użytkowania i ekologii. Klient nie ma możliwości zmiany konfiguracji pojazdów, wybierając jedynie jego kolor. W doborze pojazdów i usług oprócz samego konfiguratora online wspiera klientów także dedykowany opiekun.
Po trzecie: cały proces zawarcia umowy jest niezwykle prosty. Nasza umowa jest jednym z najprostszych dokumentów, z którymi miałem do czynienia, a jej przejrzystość nie budzi wątpliwości naszych klientów. Zawiera tylko najważniejsze punkty regulujące prawa i obowiązki każdej ze stron. Co niezwykle istotne – cały proces jej zawarcia wykonywany jest zdalnie, a jednoczenie nadzór nad jego prawidłowością pełni dedykowany opiekun.
Po czwarte: podczas całego okresu abonamentu nad klientem czuwa zespół profesjonalistów Qarson, gotowych służyć mu pomocą w każdym przypadku.
Po piąte: proces zdania pojazdu jest uproszczony do minimum, wspierany przez autorską aplikację Qarson. Do wyboru jest cały szereg dogodnych lokalizacji w Polsce, gdzie można zwrócić auto po zakończonym abonamencie.
Po szóste: opinie naszych klientów są dla nas najważniejsze. Wyciągamy z nich wnioski i ciągle wprowadzamy zmiany w wewnętrznych procesach. Opinie na temat Qarson i naszych usług, jakie można znaleźć w sieci, są jednymi z najlepszych dla firm z naszej branży. Zachęcamy naszych klientów do dzielenia się spostrzeżeniami na nasz temat. Cieszy nas, że aż 8 na 10 klientów Qarson decyduje się na przedłużenie umowy abonamentowej.
Na koniec warto zwrócić uwagę, że nasz nowatorski produkt auta na abonament Qarson w ostatnim czasie otrzymał szereg nagród, zarówno konsumenckich, jak i flotowych m.in.: Laur Klienta, Diamenty Forbesa, Dobra Marka i oczywiście Fleet Derby 2023.
Motoryzacja zmienia się na naszych oczach, czy zatem oferty, takie jak Wasza, to nadążanie za zmieniającą się motoryzacją? Może za dziesięć, dwadzieścia lat ktoś popuka się w głowę na myśl, że samochody się kupowało, zamiast wynajmować?
Tak, to bardzo prawdopodobny scenariusz. Nasza oferta to naturalna konsekwencja zmian, które zachodzą. Mam tu na myśli zarówno zmiany technologiczne, jak i legislacyjne, ale także samego postrzegania samochodu jako środka transportu i jego roli.
Zacznijmy od technologii. Motoryzacja podczas swojej ewolucji przeszła już wiele etapów, poczynając od rozwoju silników, skrzyń biegów, zawieszenia, kolejno poprzez komfort jazdy, następnie skupiono się na konstrukcji samego nadwozia i systemach zapewniających bezpieczeństwo. Obecnie na naszych oczach przechodzimy przez kolejny etap, podczas którego koncentrujemy się na autonomiczności i ekologii. Kropką nad „i” będą całkowicie autonomiczne pojazdy. Z czasem najnowsze pojazdy wykluczą z ruchu ulicznego samochody obecnie jeżdżące. Powyższe bardzo mocno wspierane jest przez coraz dynamiczniej postępujące zmiany prawne, kodeksowe, coraz surowsze normy emisyjne dla pojazdów spalinowych, ograniczenia we wjeździe do centrów miast, czyli tzw. stref czystego transportu.
Zwróćmy następnie uwagę na zmiany w zachowaniu konsumenckim. Coraz więcej z nas ceni sobie elastyczność w doborze środka transportu oraz zwraca uwagę na związane z tym koszty. Samochód musi pasować typem, wielkością i innymi cechami do konkretnego, szybko zmieniającego się etapu życia. Innym autem jeździć będzie singiel, innym rodzic, inny będzie potrzebny w mieście z ograniczonym miejscem do parkowania, a jeszcze inne auto sprawdzi się podczas dalekich podroży.
Wygoda, jaką daje użytkowanie pojazdu, jednoczenie zdejmując z użytkownika wszelkie zmartwienia związane z jego zakupem, sprzedażą, serwisem, jest obecnie nie do przecenienia.
Do powyższych kwestii warto dodać także dobrze nam znane zagadnienia związane z biznesowym aspektem wykorzystania pojazdów. Z punktu widzenia firm użytkujących floty już dawno okazało się, że ich zakup, a następnie sprzedaż nie ma ekonomicznego uzasadnienia, dodatkowo cały nadzór nad opieką nad pojazdami warto powierzyć specjalistom. W Qarson wspieramy w pełni tę ideę, ale naszym zdaniem świat, który nas otacza (i to nie tylko ten motoryzacyjny) zmienia się zbyt szybko, aby wiązać się umową najmu na 4-5 lat. Dlatego oferujemy rozwiązanie skupiające się na czerpaniu wszelkich korzyści z najmu długoterminowego, ale oferujące corocznie fabrycznie nowy pojazd, uproszczoną ultraszybką procedurę zawarcia kontraktu i cyfrowy proces posiania niezbędnych dokumentów.
Czy biorąc pod uwagę wspomniane kwestie, warto kupować pojazd na własność, gdy po kilku latach będzie on już na tyle „odstawał” technologicznie od następców, że jego użytkowanie będzie ograniczone? Czy warto wiązać się posiadaniem pojazdu, obciążając budżet domowy lub firmowy, a jego utrata wartości w perspektywie wielu lat będzie bardzo duża? Czy warto podejmować ryzyko nieprzewidywalnych kosztów eksploatacji?
Odpowiedź moim zdaniem jest jedna – z pewnością nie warto, a właściwie dobrany wynajem lub auto na abonament wspiera w pełni ten kierunek i to zarówno z perspektywy konsumentów, jak i klientów firmowych.