Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Megatrendy w logistyce

Branża logistyczna jest w trakcie zmian. Postępują globalizacja,
cyfryzacja i handel internetowy. Jednocześnie opracowywane są nowe technologie i przyszłościowe koncepcje, aby sprostać rosnącej ilości towarów na całym świecie i zmniejszyć emisje w sektorze transportu. A czego mogliśmy się dowiedzieć na ten temat podczas targów IAA TRANSPORTATION?

Dni tematyczne na targach IAA TRANSPORTATION rzucały światło na kluczowe przyszłe dziedziny.
Trwająca pandemia korony, katastrofy klimatyczne czy konflikt na Ukrainie wpływają na handel międzynarodowy. Podkreślają, jak podatne na kryzysy są globalne łańcuchy dostaw i jak ważne są zróżnicowane łańcuchy dostaw drogą lądową, morską i powietrzną. Transport kombinowany skutecznie blokuje różne rodzaje transportu, tworzy większą odporność oraz przyczynia się do dekarbonizacji transportu towarowego.
Ciężkie i lekkie pojazdy użytkowe stanowią podstawę globalnego
ruchu towarowego. Przewożą najwięcej ładunków – ich udział w międzynarodowym ruchu towarowym wynosi ponad 70%. Paliwa kopalne są jednak nadal dominującym źródłem energii w transporcie ciężkich towarów. Przemysł pojazdów użytkowych pracuje więc pełną parą nad bezemisyjnymi alternatywami — od napędów elektrycznych po ogniwa paliwowe z wodorem i paliwa ze zrównoważonych źródeł. Nowe technologie napędowe będą stopniowo zastępować silnik wysokoprężny, który był rozwijany przez dziesięciolecia i sprawdzony miliony razy. Jednocześnie ciężarówki stają się coraz bardziej inteligentne. Algorytmy, oprogramowanie i systemy elektroniczne przejmują coraz więcej zadań kierowcy i zapewniają bardziej ekonomiczną eksploatację flot samochodów ciężarowych. Jednocześnie pojawiają się nowe formy użytkowania i modele biznesowe.
Technologie chmury i wymiana danych w czasie rzeczywistym ułatwiają pracę menedżerom floty, aktualizacje można
przenieść do pojazdu „bezprzewodowo”, a innowacyjne funkcje umożliwiają proaktywne zarządzanie konserwacją i naprawami za naciśnięciem jednego przycisku.

W ciężarówkach nowej generacji pojawia się również coraz więcej
systemów asystujących w kokpicie, które systematycznie zwiększają
bezpieczeństwo i komfort oraz przesuwają transport towarowy na
drodze coraz dalej w kierunku jazdy zautomatyzowanej.

Drugi dzień tematyczny ze szczególnym uwzględnieniem HANDLU
na tematach ostatniej mili, logistyki wewnątrzmiejskiej, furgonetek,
rowerów towarowych, robotów dostawczych, cyfryzacji i innowacyjnych rozwiązań dla handlu detalicznego i e-commerce. E-commerce kwitnie. A im więcej trafia do koszyków dużych i małych sklepów internetowych, tym więcej paczek podróżuje. Globalny zalew paczek, który stale rośnie. Rozwijającemu się handlowi online zagraża jednak analogiczny limit – „ostatnia mila”, czyli ostatnie kilometry przesyłki do drzwi wejściowych klienta. Gwałtowny wzrost ruchu dostawczego w obszarach metropolitalnych stawia ogromne wyzwania dla logistyki: ciągłe korki, groźba zakazów wjazdu, strefy ekologiczne i chęć zmniejszenia hałasu ulicznego przez lokalnych mieszkańców wymagają alternatywnych podejść logistycznych. Potrzebne są nowe koncepcje i systemy dla logistyki miejskiej i logistyki w miastach, aby móc w przyszłości efektywnie zarządzać przepływem w nich towarów/ ładunków. Producenci pojazdów, dostawcy i start-upy opracowują innowacyjne ścieżki, aby zrewolucjonizować dostawy towarów z punktu A do punktu B. Nowe formy, takie jak drony paczkowe, roboty dostawcze lub rowery towarowe w połączeniu z lekkimi pojazdami dostawczymi, mogą dostarczać przesyłki towarów z niespotykaną dotąd elastycznością i znacznie zwiększyć wydajność. Do podejścia predestynowane są w szczególności dzielnice miejskie o dużym zagęszczeniu odbiorców i odpowiednich przesyłkach. Jednak to nie tylko innowacyjne technologie są poszukiwane. Firmy zajmujące się mobilnością i transportem, urbaniści i badacze transportu muszą opracować koncepcje transportu towarów wewnątrz miast, takich jak mikrodepozyty lub logistyka nocna.


Dzień 3. tematyczny ze szczególnym uwzględnieniem INFRASTRUKTURY w zakresie infrastruktury ładowania energii elektrycznej i wodoru, rozbudowy sieci danych, zarządzania danymi, dalekobieżnego transportu autobusowego i połączeń kolejowych.

Duże ciężarówki o masie do 40 ton ponoszą główny ciężar nowoczesnej logistyki. Są jednak również główną przyczyną wzrostu emisji CO2 w sektorze transportu. Oczekuje się, że w przyszłości zelektryfikowane ciężarówki w znaczący sposób przyczynią się do obniżenia emisji CO2 w sektorze transportu. Do przełomu tej technologii potrzebna jest szeroka infrastruktura ładowania wzdłuż głównych tras tranzytowych oraz w węzłach logistycznych. Skorzystałby na tym również bezemisyjny dalekobieżny transport autobusowy. A w przypadku ciężarówek na ogniwa paliwowe potrzebna jest ogólnokrajowa sieć stacji paliw. Inteligentna infrastruktura do obsługi ruchu w transporcie toruje również drogę do automatyzacji i połączonego prowadzenia, takiego jak konwojowanie. Tutaj nowoczesna ciężarówka stale komunikuje się z najbliższym otoczeniem i innymi użytkownikami dróg.
W przyszłości autonomiczne ciężarówki będą stanowić rozwiązanie
jednego z największych wyzwań stojących przed branżą transportową:
dotkliwego niedoboru kierowców. 5G odgrywa kluczową rolę
w transmisji i przetwarzaniu danych w celu zautomatyzowanej jazdy.
Najnowszy standard komunikacji mobilnej umożliwia wyższy stopień
cyfryzacji łańcucha dostaw. Pozycjonowanie i lokalizacja towarów
w magazynach, składach pośrednich i na trasie może być w ten
sposób śledzone w czasie rzeczywistym. Wystarczające powody, dla
których branża pojazdów użytkowych wraz z miastami i gminami na
pierwszym miejscu stawia rozwój odpowiedniej infrastruktury.
Dzień tematyczny 4. z naciskiem na TRANSPORT KOMUNALNY na temat autobusów, elektryfikacji, wodoru, wezwania, MaaS i sieci cyfrowych.
Coraz więcej ludzi na całym świecie mieszka w miastach. Przyciągają
ich tam atrakcyjne miejsca pracy, szeroki wachlarz możliwości spędzania wolnego czasu oraz duża oferta mobilności, aby dostać się
z punktu A do punktu B. Jednocześnie ośrodki miejskie stają się coraz
bardziej zatłoczon, a natężenie ruchu znacznie wzrasta. Zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności są zatem głównym tematem przyszłego rozwoju miast. W tym celu należy przeznaczyć ograniczoną przestrzeń publiczną, a gminy chcą zachęcić więcej osób do korzystania z autobusów i pociągów. Transport publiczny w coraz większym stopniu opiera się na bezemisyjnych flotach autobusów, które są najbardziej elastycznym i ważnym środkiem transportu ludzi w miastach.
Bezproblemowa mobilność i płynne przejście do kolejnego środka
transportu będą miały kluczowe znaczenie dla transportu miejskiego
przyszłości. W tym celu różne usługi w zakresie mobilności, takie jak
pociągi, autobusy, tramwaje, e-skutery lub przejazdy, będą ściślej ze
sobą powiązane za pośrednictwem aplikacji. Podejście Mobility as
a Service, w skrócie MaaS, opiera się na multimodalnej, przyjaznej
dla środowiska i indywidualnej mobilności, która obejmuje również
słabo zaludnione obszary, takie jak przedmieścia i regiony wiejskie.

 

Fleet  Truck / Jarosław Brach

Przeczytaj również
Popularne