Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
piaggio

Jesteśmy odpowiedzialni społecznie

Arkadiusz Filipiuk

Każdy dbanie o ekologię powinien zacząć od siebie, jednak kiedy instytucja dysponująca setkami samochodów poważnie myśli o ograniczeniu emisji substancji szkodliwych, cieszy to jeszcze bardziej. Rozmawiamy z Arkadiuszem Filipiukiem, Menedżerem ds. Rozwoju POL, Poczta Polska S.A.


Tomasz Siwiński: Poczta Polska wygrywa w kategorii elektromobilność. Jak ważna dla Was jako instytucji jest troska o środowisko?

Arkadiusz Filipiuk: Jest nam niezmiernie miło otrzymać wyróżnienie w kategorii Elektromobilność – Ekologiczna Flota roku 2020, tym bardziej że wybór dokonywany jest w formie ogólnopolskiego plebiscytu, a wśród głosujących znajdują się uznani przedstawiciele branży flotowej i okołoflotowej.

Poczta Polska S.A. ze względu na skalę prowadzonej działalności wykorzystuje jedną z największych flot samochodowych w kraju. Jako narodowy operator pocztowy, firma stale ją optymalizuje, nie tylko w celu świadczenia usług na jak najwyższym poziomie, ale także w aspekcie ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu.

Charakter działalności naszej Spółki wymaga od nas świadczenia pocztowych usług powszechnych na terenie całej Polski. Posiadamy bardzo rozległą sieć urzędów i placówek, często położonych w małych miejscowościach i posadowionych na własnych nieruchomościach. Musimy zatem dbać także o to, aby nasze działania lokalne były odpowiedzialne społecznie i przyjazne dla środowiska. Modernizujemy budynki, wymieniamy przestarzałe systemy grzewcze na bardziej ekologiczne, przez co znacząco ograniczamy emisję szkodliwych substancji. W eksploatowanych budynkach wielkopowierzchniowych dokonujemy transformacji związanej z przejściem na oświetlenie energooszczędne. W poprzednich latach zostały przeprowadzone, zakrojone na szeroką skalę, prace ukierunkowane na modernizację sieci własnych stacji obsługi pojazdów, myjni i stacji paliw. Dbamy o ekologię także w naszych biurach. Od 2012 r. istnieją u nas własne ośrodki niszczenia dokumentów a od 2013 r. „Papierojady”, tj. pojemniki, do których wrzucamy materiały papierowe niepodlegające archiwizacji, a nadające się do recyklingu. W ciągu 12 miesięcy 2019 r. blisko 1559 ton papieru z biur i 7600 placówek nie trafiło na śmietnik.

Aktualnie zainicjowano współpracę z naukowymi centrami badawczymi w zakresie możliwości wykorzystania fotowoltaiki na naszych obiektach.

Reasumując, świadoma troska o środowisko naturalne to także troska o człowieka, rozumianego nie tylko jako klient ale też jako nasz sąsiad, współmieszkaniec i współużytkownik dróg. Stąd, kierujemy się nie tylko logiką opartą na wymiernych wskaźnikach, ale również eko-logiką.

Praca na tak dużej flocie nie jest chyba prosta, ile aut i jakie marki jeżdżą w Państwa firmie?
Jest to praca wielopłaszczyznowa, oparta nie tylko na długofalowym planowaniu i bieżącej administracji wspieranej systemami. Jednym z ważniejszych obowiązków jest nieustanna dbałość o spełnienie wszelkich wymogów związanych z bezpieczeństwem pracy naszych kierowców, którzy codziennie pokonują wyznaczone trasy praktycznie w każdych warunkach atmosferycznych i drogowych. Liczba pojazdów wprost wynika z naszych potrzeb przewozowych, zaś poszczególne marki producenckie to wynik rozstrzyganych postępowań przetargowych. Nasze wymagania przygotowywane są bardzo skrupulatnie z dużym wyprzedzeniem. Najcenniejszym źródłem informacji w tym obszarze są nasi kierowcy. Poprzez konstruktywne uwagi zgłaszają nam swoje oczekiwania dotyczące niezbędnych funkcjonalności pojazdów ułatwiających im codzienną pracę.

Wiem, że firma ma dalsze plany obniżania emisji, czy mogą Państwo zdradzić, jakich działań możemy spodziewać się we flocie Poczty Polskiej?
Nasza strategia flotowa jak najbardziej zakłada dalsze i długofalowe obniżanie emisji CO2. Oczywiście nie ma możliwości osiągnięcia spektakularnych korzyści ekologicznych w krótkim czasie, niemniej jednak będziemy dążyć do tego, aby stale i sukcesywnie minimalizować negatywny wpływ naszej działalności na środowisko.

Do zakupu pierwszych aut elektrycznych przygotowywaliśmy się z dużym wyprzedzeniem, badając rynek, definiując nasze potrzeby w tym zakresie i testując w warunkach eksploatacyjnych różne rodzaje aut z napędem alternatywnym. Jak każdy przedsiębiorca, zanim masowo wdrożymy nowe produkty do codziennej eksploatacji, musimy być przekonani, że podołają one realizacji naszych procesów logistycznych. Jeszcze w 2020 roku planujemy zastępowanie pojazdów ciężarowych ze starszą normą emisji i zastępować je samochodami fabrycznie nowymi. Liczymy, że Covid-19 nie pokrzyżuje nam realizacji planów z tym związanych.

Co Państwa zdaniem jest największym wyzwaniem, jeżeli chodzi o floty i w ogóle rynek motoryzacyjny w przyszłości? Oczywiście chodzi o elektromobilność.
Elektromobilność w naszym odczuciu to pewien aspekt rewolucji technologicznej, jaka odbywa się na naszych oczach. Jest to pewien wynik bardzo intensywnych poszukiwań optymalnego nośnika energii. Przez ostatnie lata naszą rzeczywistość cechował brak alternatywy dla pojazdów zasilanych olejem napędowym czy zasilanych benzyną, często przystosowywanych do gazu LPG. Teraz oferta rynkowa rozszerza się o pojazdy: hybrydowe, hybrydowe plug-in, o zasilaniu wyłącznie z baterii trakcyjnych, gazem CNG, LNG oraz tankowanych wodorem. Na drogach poruszają się nowatorskie pojazdy o trudnej do przewidzenia wartości rezydualnej i rachunku TCO niepopartym historycznymi danymi. A przecież centra naukowe i wynalazcy z pewnością nie powiedzieli ostatniego słowa w dziedzinie motoryzacji...


Różnicowanie oferty rynku motoryzacyjnego w przyszłości będzie zapewne podyktowane nie tylko troską o środowisko i wymogami dotyczącymi ekologii, ale również procesami transportowymi, potrzebami przewozowymi oraz panującymi trendami. Istotne znaczenie będzie miało także otoczenie prawne. Należy pamiętać, że Unia Europejska, wydając dla swojego obszaru kolejne normy emisji CO2 albo określając obligatoryjne wyposażenie pojazdów, kształtuje światowe trendy i wpływa na producentów pojazdów. W naszym, krajowym, otoczeniu duże znaczenie będzie dodatkowo odgrywać administracja rządowa i samorządowa.

Jeśli traktować elektromobilność nie jako cel, ale jako środek pewnych działań, to jednym z największych wyzwań następnych lat w motoryzacji będzie postępująca autonomizacja pojazdów i szeroko rozumiany rozwój technologiczny tzw. pojazdów-robotów.


Pragniemy serdecznie podziękować, zarówno organizatorom plebiscytu za nominację, jak i uczestnikom, za każdy głos oddany na naszą firmę. Nagroda jest dla nas ogromnym wyróżnieniem i będzie stanowiła motywację do podejmowania kolejnych działań w zakresie elektromobilności, aby Poczta Polska stawała się firmą jeszcze bardziej ekologiczną i odpowiedzialną społecznie.

Przeczytaj również
Popularne