Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Jakie IVECO Daily wybierają klienci Grupy DBK?

Od 1978 roku IVECO wyprodukowało już ponad 1,6 mln egzemplarzy modelu Daily. Grupa DBK w ubiegłym roku dostarczyła 2802 sztuk IVECO Daily. To o blisko tysiąc sztuk więcej niż w 2020 roku. Jakie konfiguracje były najwyżej na liście włoskich przebojów?

W 2021 roku marka pokazała kolejne efekty wytężonej pracy swoich inżynierów. Szósta już generacja IVECO Daily, dostępna na rynku od 2014 roku, przeszła kolejną modernizację. W najmniejszym modelu w gamie producenta zadebiutowały takie rozwiązania jak zawieszenie pneumatyczne AIR-PRO, zupełnie nowe fotele, poprawiona 6-stopniowa manualna skrzynia biegów czy też jeszcze oszczędniejszy 2,3-litrowy diesel. Nie zmieniło się to, za co Daily doceniają użytkownicy – trwałość i wydajność. A jakie wersje najczęściej wybierali nasi klienci?

 

Biały kontra szary – jaki kolor IVECO Daily wybierają polscy klienci?

W kwestii kolorów IVECO Daily, jakie wybierali klienci Grupy DBK niewiele się zmieniło. W czołówce tabeli najmocniej trzymają się te same barwy, co w 2020 roku. I tak ponownie „pewniakiem” był biały – katalogowo nazywany Ice White. Ten kolor miało 63 proc. wszystkich włoskich dostawczaków, jakie dostarczyliśmy w poprzednich 12 miesiącach. Dystans do lidera powoli odrabia „ekipa szarych”. Mowa o niemetalizowanym lakierze zwanym Grigio Minerale lub Professional Grey. W 2021 roku zanotowaliśmy 4,5-procentowy wzrost zainteresowania tym wariantem (z 10,5 do 15 proc.). Na kolorowym podium znalazła się także klasyczna czerwień, która wszyscy kojarzą z samochodami marki Ferrari. Nic dziwnego, skoro IVECO określa ten lakier jako Maranello Red, co jest nawiązaniem do nazwy miasta, w którym powstają sportowe samochody ze skaczącym koniem na masce. Paleta kolorów najnowszej wersji IVECO Daily liczy 18 barw, w tym 9 metalizowanych. Są jednak lakiery, których w 2021 r. nie wybrał nikt z naszych klientów. Uznaniem nie cieszyły się czarny i szary metalik.

 

Warianty nadwozia

Daily podwoziami stoi. Nic dziwnego, bo to dostawczak zbudowany jak ciężarówka – na solidnej ramie z profili o grubości nawet 5 mm (w wariantach o DMC 7t i 7,2t). Najmniejszy model IVECO już dawno zapracował sobie na miano „żelaza, które nie klęka na robocie”. W 2021 roku, z 2802 egzemplarzy tego modelu, jakie sprzedaliśmy we wszystkich punktach Grupy DBK, aż 2336, czyli 83 proc. to były podwozia z kabiną, z czego 111 pojazdów (4 proc.) to warianty brygadowe, mieszczące szóstkę pasażerów i kierowcę. Oprócz tego mieliśmy przyjemność przekazać nowym użytkownikom 466 egzemplarzy furgonów IVECO Daily, co stanowiło 17 proc. całej sprzedaży. Te wyniki nie różnią się znacząco od tych, jakie zanotowaliśmy w 2020 roku. Procentowy udział podwozi wzrósł o 2 proc. (z 77 na 79 proc.), a furgonów spadł o 1 proc. (z 18 na 17 proc.). Wspomniane furgony Daily w wielu aspektach nie mają sobie równych na rynku. Są dostępne w kompaktowych wariantach o kubaturze od 7,3 m3 po bezkonkurencyjne 20 m3 (19,6 w największej wersji), a największa dopuszczalna masa całkowita to 7 ton.

 

Najpierw masa, potem koła – wersje ładowności

W tej dziedzinie mamy nowego lidera statystyk sprzedaży w Grupie DBK. Dotychczasowego króla – wariant 50C (z podwójnymi kołami tylnej osi i homologacją do 3,5 t DMC) z pierwszego miejsca strąciła wersja 35S, czyli 3,5t DMC i pojedyncze tylne koła. W 2020 roku aż 42 proc. nabywców sięgało po model 50C, a 40 proc. po 35S. W poprzednich 12 miesiącach ten stosunek dość mocno się zmienił – na 46 do 35 proc. dla wariantu 35S. Trzecim najpopularniejszym był ten najmocniejszy, czyli 70C o rekordowej w segmencie DMC 7,2t. Co ciekawe, ostatnia z przytoczonych wersji ładowności może, w niektórych zastosowaniach, być alternatywą dla większych, klasycznych ciężarówek takich, jak np. IVECO Eurocargo.

 

Najpopularniejsze zabudowy

26 proc. nowych IVECO Daily, które wyjechały z punktów Grupy DBK w 2021 roku miało skrzynię z plandeką. Na drugim miejscu w zestawieniu popularnych zabudów uplasowały się ex aquo izoterma i skrzynia otwarta – obie z 10-procentowym udziałem w łącznej sprzedaży. Należy tu jednak zaznaczyć, że nieco więcej, bo 13 proc. odbiorców decydowało się na samodzielny montaż zabudowy i kupowało od nas samo podwozie z kabiną. Ciekawostką jest też fakt, że sprzedaliśmy tyle samo wywrotek zabudowanych na IVECO Daily, co wersji z kabinami sypialnymi (po 4 proc.).

 

Weź nie mieszaj – skrzynie biegów

Systematycznie rośnie popularność 8-biegowego automatu renomowanej firmy ZF, oferowanego przez IVECO pod nazwą Hi-Matic. W 2020 roku warianty „bez sprzęgła” stanowiły blisko ¼ wolumenu sprzedaży (dokładnie 24 proc.). Z kolei w 2021 roku zanotowaliśmy niemal 6-procentowy wzrost zainteresowania automatycznymi przekładniami (29,8 do 70,2 proc.). Skrzynia Hi-Matic może być zestawiona z oboma silnikami (2,3 i 3,0 l), z wyłączeniem ich najsłabszych (116 i 160 KM) wersji. Wyjątkiem jest najmocniejszy w gamie wariant (3,0 l, 210 KM i 470 Nm) – oferowany wyłącznie z automatem.

 

Ostatni Mohikanin – jaki silnik do IVECO Daily?

Najnowsza odsłona IVECO Daily, zaprezentowana w połowie 2021 roku, zachowała tę samą gamę jednostek napędowych, co poprzednio. Nie jest to jednak zła wiadomość, ponieważ silniki zostały zmodernizowane, ale co najważniejsze – w ofercie pozostała ceniona jednostka o pojemności 3 litrów z homologacją Heavy-Duty. To jedyny tak duży motor w segmencie samochodów dostawczych, świetnie sprawdzający się w najtrudniejszych zadaniach, czyli np. długotrwałej jeździe autostradowej z dużym obciążeniem i przyczepą. Nie zmieniły się warianty mocy. 3-litrową jednostkę można wybrać w wersjach rozwijających 160, 180 i 210 KM mocy. Ten silnik może również spalać CNG. Wariant gazowy oddaje do dyspozycji kierowcy 136 KM. Mniejsza, 2,3-litrowa jednostka po modernizacji ma o 6 proc. niższy apetyt na paliwo, potwierdzony w procedurze testowej WLTP, której poddawane są samochody homologowane na europejskich rynkach. Motor 2,3 jest dostępny w standardowej (homologacja Light Duty) oraz wzmocnionej wersji (Heavy Duty). Bazowy wariant legitymuje się mocą 116 KM, a najmocniejszy – 156 KM.

 

Grupa DBK

Przeczytaj również
Popularne