Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Gorący okres w motoryzacji – przedsiębiorcy „robią koszty”

Końcówka roku przyniosła wyraźne ożywianie w rejestracjach nowych samochodów, co może być związane z tym, że przedsiębiorcy „robią koszty”. Sprzedawcy walczą o klienta oferując rabaty sięgające nawet 25%.

Przedsiębiorcy, którym zależy na rozliczeniu faktury jeszcze w tym roku, powinni się pospieszyć, bo czasu na formalności zostało naprawdę niewiele. W przypadku wynajmu długoterminowego auta o wartości ok. 100 tys. zł, łączne odliczenia podatkowe mogą wynieść ok. 19 tysięcy – szacują eksperci Carsmile. Wynajęcie samochodu (spalinowego) wartego 280 tys. zł pozwoli z kolei na odliczenie ok. 37 tys. zł. Jakie wydatki można zaliczyć w koszty? Kiedy zastosować proporcję? Zawiłości przepisów wyjaśnia doradca podatkowy firmy InFakt.

W listopadzie zarejestrowanych zostało 41,7 tys. nowych aut osobowych, o 22% więcej niż przed rokiem. Rejestracje samochodów w segmentu premium podskoczyły aż o 35% - podał IBRM Samar. Pierwsza dekada grudnia to z kolei 11,5 tys. rejestracji aut osobowych, o 8% więcej niż przed rokiem.

Ożywienie na rynku

- Końcówka roku to tradycyjnie okres, kiedy przedsiębiorcy „robią koszty” i decydują się na leasing lub wynajem samochodu. W tym roku dodatkową zachętą są naprawdę wysokie rabaty. Wynoszą one średnio 12%, a w niektórych przypadkach nawet 25% względem ceny katalogowej. Na rynku widać wzrost zainteresowania nowymi autami – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, platformy internetowej za pośrednictwem której można kupić, wyleasingować lub wynająć samochód.

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z odliczeń podatkowych niezależnie od tego czy wybiorą leasing pojazdu., wynajem długoterminowy czy też zdecydują się na zakup auta za gotówkę i wprowadzą je do środków trwałych firmy, a następnie będą amortyzować.

Co można rozliczyć w kosztach?

- Koszt finansowy związany z leasingiem operacyjnym czy wynajmem auta przedsiębiorca może odliczyć, co do zasady w całości, dotyczy to również opłaty wstępnej. Podobnie jest z kosztem ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki związane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75% - mówi Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy firmy InFakt.

Uwaga na proporcję

Sprawa komplikuje się przy autach o wartości przekraczającej 150 tys. zł w przypadku napędów tradycyjnych oraz 225 tys. zł w przypadku elektryków i części hybryd. W stosunku do rat leasingowych musimy w takim przypadku zastosować proporcję, w efekcie czego będziemy mogli odliczyć jedynie proporcjonalnie część kapitałową raty wynikającą z podzielania 150 tys. (lub 225 tys. zł) przez cenę pojazdu. W stosunku do części odsetkowej nie stosujemy proporcji. – Proporcję wynikającą z nadwyżki ceny auta ponad limit 150/225 tys. zł należy zastosować również wobec ubezpieczenia AC. Nie stosuje się jej natomiast względem polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne oraz część odsetkowa raty, jest wyłączona z proporcji – wyjaśnia Piotr Juszczyk.

Odliczenie VAT

Od wydatków związanych z samochodem przedsiębiorca może też odliczyć VAT. W przypadku popularnej obecnie formy opodatkowania, jaką jest ryczałt, jest to jedyna możliwość, aby obniżyć odczuwalny koszt zakupu auta (ryczałtowcom nie przysługuje prawo do odliczeń w PIT, czyli „robienia kosztów”). Przedsiębiorcy użytkujący samochód w tzw. trybie mieszanym mogą odliczyć 50% VAT od poniesionych wydatków, a przedsiębiorcy prowadzący tzw. kilometrówkę – cały VAT.

Rozliczenie wpłaty własnej dokonanej w grudniu

„Robienie kosztów” pod koniec roku może polegać na tym, że przedsiębiorca podpisze umowę leasingu czy wynajmu auta i dokona wpłaty własnej, którą następnie rozliczy w kosztach kończącego się roku podatkowego. Aby mógł to zrobić, musi posiadać fakturę dokumentującą dokonanie wpłaty własnej w grudniu (sama faktura może być wystawiona w styczniu).

Standardowy proces uzyskania faktury z tytułu dokonania wpłaty własnej w leasingu lub wynajmie wygląda następująco:

1. zawarcie umowy (w przypadku leasingu obowiązuje forma papierowa, co wynika z obowiązujących przepisów); zawarcie umowy poprzedzone jest oceną zdolności kredytowej leasingobiorcy;

2. wystawienie faktury pro forma na opłatę wstępną (część firm nie wystawia pro formy);

3. przelew środków;

4. wystawienie faktury po zaksięgowaniu środków na rachunku firmy leasingowej lub wynajmującej;

Niewiele czasu na formalności

Planując zakup samochodu trzeba więc uwzględnić czas potrzebny na wybór auta, zawarcie umowy leasingowej lub wynajmu, przelew środków (tu trzeba pamiętać, że z dużym prawdopodobieństwem realizacja przelewu nastąpi w kolejnym dniu roboczym), a także zaksięgowanie środków z tytułu opłaty wstępnej na rachunku firmy będącej właścicielem pojazdu, co może potrwać ok. 2 dni roboczych. Czasu zostało więc naprawdę niewiele.

Symulacja odliczeń podatkowych

Analitycy Carsmile przygotowali symulację pokazującą, ile teoretycznie mogę wynieść odliczenia podatkowe w przypadku wynajmu długoterminowego auta na firmę. Po uwagę wzięli Toyotę Corollę kosztującą 97 tys. zł brutto oraz Audi A6 o wartości 281 tys. zł. Założyli, że auta są wynajmowane na okres 3 lat w opcji „full”, czyli z ubezpieczeniem, serwisowaniem oraz oponami w cenie abonamentu. Dla uproszczenia przyjęli, że najemca nie wnosi wpłaty własnej. Założyli ponadto, że przedsiębiorca rozlicza się według liniowej stawki PIT i odlicza połowę VAT od wydatków na auto. W przypadku Audi, ze względu na jego cenę, do oszacowania możliwych odliczeń w PIT zastosowali proporcję. W przypadku Toyoty nie było takiej potrzeby.

 

Carsmile

Przeczytaj również
Popularne